David H skrev:xion skrev:Jag placerar tveklöst Gud i idevärlden (metafysiken).
Där har Gud sällskap med värde, syfte, mening, måndagar, tiden, ondska, godhet, matematiken och allt annat tänkt.
Resonemanget tycker jag är tilltalande i sin enkelhet, och jag tycker det är tänkvärt, men ändå inte helt övertygande. Huvudproblemet som jag ser är att resonemanget tycks förutsätta dualism, och jag finner inte en dualistisk verklighetsuppfattning övertygande. Jag tänker att taoismen och (kanske) Spinozas dubbelaspektsteori presenterar övertygande argument emot dualism. Det dualistiska tänkandet kan dock vara pedagogiskt/pragmatiskt användbart i många situationer, så jag vill inte överge det helt.
Jag är inte helt insatt men jag håller med dig här och min uppfattning är att Taoismen och Spinozas modell verkar fungera fint, filosofiskt sätt. Dock tänker jag att kanske Platon har dessa saker även i sin uppfattning. Aristoteles gick väl in i många fler detaljer och motsatte sig delvis till Platon. Aristoteles menade att vi borde studera naturen, biologin och etiken istället för att filosofera om det högsta goda eller den första principen.
Metafysiskt sett så har jag aldrig förstått varför man skall leta efter en typ av grundläggande existens. Samtidigt så tänker jag mig att det är uppenbart att olika saker hänger ihop och kan kopplas till varandra i en större helhet. Jag kör på Wilbers modell som inkluderar bägge aspekter i linje med Spinoza. Spinoza tänker sig en monism som jag uppfattar som både monism och pluralism, precis som Wilber.
Wilber använder begreppet Holon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Holon_(philosophy)
Så ser jag det med. Verkligheten har nödvändigtvis ingen "ultimat natur" kan jag tänka men vi kan sortera det vi kan veta om olika typer av saker i fack av holons. "Reality is not things or anything else, its holons all the way up and down" som Wilber säger. Man kan tänka sig att det finns relationer mellan olika saker och vår uppgift är, som Aristoteles säger, att studera naturen men även dess relationer.
En jag känner som är troende brukar säga att "Gud är relation".