Vertumnus skrev:Världen för oss är det sätt som världen visar sig för oss, det är en del av världen som sådan. Så att även om perspektivet är smalt så innehåller det en skärva av sanning, det är fortfarande ett sant perspektiv. Det är ett av alla de perspektiv som världen kan visa sig på.
Hur vet vi då någonting absolut?
Alla sätt vi kan veta något på, alla metoder vi måste använda, måste genereras genom en relation mellan sakers natur och erfarenheten av dem samtidigt. Denna koppling kan inte vara absolut utan relativ?
Enligt Whitehead är existensens natur processuell och kontextuell. Det vi erfar är kreativa möjligheter vi kan erfara och dem uttrycker inget fast eller evigt. Så tänker jag mig det med.
Vidare så tänker jag mig att när man inom andliga läror talar om en spirituell absolut sanning så är det en intuitiv och direkt koppling till en vidare essentiell natur hos tillvaron som innefattar oss. Jag ser detta som ett användbart perspektiv och förstår varför man talar om något absolut i den bemärkelsen.
Kant verkar talar om en absolut moralisk sanning vi kan veta saker om genom att upptäcka den. Det är intressant men man behöver förstå förhållandet mellan fakta och värde här som vanligt. En väg värd att följa eller kunskap om saker som är absolut är två olika saker även om dem kan överlappa enligt vissa perspektiv.
Jag skulle kort svara att ingen av dessa existerar och istället hänvisa till att allt vi någonsin kan tala om är tillfälliga processlika saker
Ödmjukhet är väl även ett argument mot absoluta sanningar