Tillvarons olidliga platthet
Moderator: Moderatorgruppen
Tillvarons olidliga platthet
I en tillvaro där det mesta är yta,
är det vi själva
som genom vår fantasi, kärlek och närvaro
kan skänka densamma djup och mening.
Utan dessa tre är existensen
en olidlig platthet.
Det är vår närvaro
i tanke, ord och handling
som är den röda tråden
i livets radband.
är det vi själva
som genom vår fantasi, kärlek och närvaro
kan skänka densamma djup och mening.
Utan dessa tre är existensen
en olidlig platthet.
Det är vår närvaro
i tanke, ord och handling
som är den röda tråden
i livets radband.
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Algotezza skrev:I en tillvaro där det mesta är yta,
är det vi själva
som genom vår fantasi, kärlek och närvaro
kan skänka densamma djup och mening.
Utan dessa tre är existensen
en olidlig platthet.
Det är vår närvaro
i tanke, ord och handling
som är den röda tråden
i livets radband.
Så fatta all sanning, så våga allt rätt
och bilda det sköna med glädje
De tre dö ej ut bland människor ätt
och till dem från tiden vi vädje
Vad tiden dig gav må du ge igen,
blott det eviga bor i ditt hjärta än.
/Tegnér
Re: Tillvarons olidliga platthet
Att söka och ge uttryck åt det sanna, det rätta och det sköna kan sätta färg på och ge djup åt tillvaron. Filosofins och kulturens uppdrag sedan antiken...
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Tillvarons olidliga platthet
Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?
Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.
Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...
Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Algotezza skrev:Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?
Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.
Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...
Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.
Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?
Re: Tillvarons olidliga platthet
xion skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?
Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.
Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...
Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.
Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?
Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.
Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:
Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.
Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...
Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.
Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?
Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.
Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.
Så du menar att religiösa tänker? Jag uppfattar det mera som att man känner.
På den tiden när jag gick i skolan hette det kristendomskunskap, så småningom bytte det namn till religionskunskap. På högstadienivå hade vi en präst som lärare. Vi kallade honom tse-tse-flugan. (inte så han hörde det). Mitt ringa intresse för ämnet inverkade menligt på mitt betygsgenomsnitt.
Re: Tillvarons olidliga platthet
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:
Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?
Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.
Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.
Så du menar att religiösa tänker? Jag uppfattar det mera som att man känner.
På den tiden när jag gick i skolan hette det kristendomskunskap, så småningom bytte det namn till religionskunskap. På högstadienivå hade vi en präst som lärare. Vi kallade honom tse-tse-flugan. (inte så han hörde det). Mitt ringa intresse för ämnet inverkade menligt på mitt betygsgenomsnitt.
Det är väl en flytande gräns mellan tanke och känsla. Vad styr hur vi tänker?
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Och den blir bara plattare....
Vi tillbringar mer och mer av vår tid framför platta skärmar.
Livet är en gåva.
Är det inte slöseri att platta skärmar ska ta så mycket av vår tid?
Vi tillbringar mer och mer av vår tid framför platta skärmar.
Livet är en gåva.
Är det inte slöseri att platta skärmar ska ta så mycket av vår tid?
Re: Tillvarons olidliga platthet
xion skrev:Och den blir bara plattare....
Vi tillbringar mer och mer av vår tid framför platta skärmar.
Livet är en gåva.
Är det inte slöseri att platta skärmar ska ta så mycket av vår tid?
Skärmen kan ha ett djup bortom ytan som heter kommunikation och dialog med varandra men den kan också bara vara yta och en egospeglare där vi mest inför oss själva boostar vårt ego. Ett slags skärmsolipsism?
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Platthet? Jag vet inte jag ...
Jag har roligt nästan jämt.
Men det är inte alltid det är så kul.
Jag har roligt nästan jämt.
Men det är inte alltid det är så kul.
Re: Tillvarons olidliga platthet
Hubert skrev:Platthet? Jag vet inte jag ...
Jag har roligt nästan jämt.
Men det är inte alltid det är så kul.
Ja, det beror på hur man tar det.
Jag går ibland in i den skenbart tristessen och händelselösheten och kan njuta av den.
Då upplever jag detta som sant:
Allting finns, men ingenting händer.
Men händelselösheten är en illusion, för andas gör man ju alltid, hjärtat slår, och tankar och känslor kommer och går som vågorna på havet.
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Hubert skrev:Platthet? Jag vet inte jag ...
Jag har roligt nästan jämt.
Men det är inte alltid det är så kul.
Plattheten beror nog på att jag själv saknar djup. Jag kan en massa ord och begrepp som jag jonglerar med I olika språkspel. Men vet jag något?
Jag har aldrig upplevt något som kräver en andlig, ockult eller övernaturlig förklaring. Precis allt har eller kan ges en världslig förklaring.
Men jag kan svamla på om allt möjligt. För att underhålla mig själv. Andra finner det nog mindre underhållande.
Jag tror jag bara blir dummare och plattare med åren. Jag har ingen fantasi längre. Skriver bara om der som faktiskt händer mig, i haiku-form oftast.
Men en sak har jag upptäckt som är kul, att rita av min vardags föremål i min naiva ickesublima stil.
Också underhållande att kommunicera här.
Algotezza aka Algotezza
Re: Tillvarons olidliga platthet
Algotezza skrev:Jag har aldrig upplevt något som kräver en andlig, ockult eller övernaturlig förklaring. Precis allt har eller kan ges en världslig förklaring.
Jag tycker att ”ONDSKA” ”kräver en (sådan) andlig, ockult eller övernaturlig förklaring.”
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster