Smisk skrev:David H skrev:Vad säger ni om det?
Jag lutar åt ett "ja" på den frågan. Jag tänker att svaret handlar om att det bara finns ett medvetande. Allt tal om att det skulle finnas något annat medvetande går inte att belägga. Det finns olika unika individer - men det betyder inte att det finns olika unika medvetanden, Kanske kan det kallas för olika medvetandeperspektiv.
Är detta bara nonsensresonemang? Nyfiken på motivering varför i så fall.
Resonemanget verkar ha ett logiskt felslut?
Av typen "vi kan inte veta x, alltså y".
Jag skulle säga att vi kan veta många olika typer av saker och allt vi kan veta vet vi med sannolikhet.
Vi kan veta saker empiriskt, alltså genom våra 5 sinnen, och internt, alltså genom naturen hos den direkta erfarenheten.
Vi kan inte på det direkta sättet veta att någon annans inre existerar men vi kan utgå ifrån det genom att vi har förmågan att leva oss in i andra med vårat eget inre.
Det verkar som existensen fungerar som så att system (helheter) och delar samverkar och att vi därför både har separata entiteter och helheter/system av funktioner som förhåller sig till varandra.
Hmm..jag, förstår att det kan likna ett logiskt felslut, och kanske är det berättigat att kalla det så också.
Men jag vill nog vända på det, och börja med y. Eller typ så här:
1. Är det så att inget medvetande finns? Nej, det finns medvetande... cogito ergo sum, det är själv-evident. Y
2. Finns det mer än ett medvetande? Det saknas säkra belägg för detta, dvs vi kan inte veta x
Således stannar vi vid antagandet om att medvetandet är ett, dvs Y. Kanske kan åberopa någon princip som Occams rakblad, att enklaste fungerande princip är den som antas. För att släppa denna föreställning, krävs något som motiverar till detta... typ att det är något i antagandet om att det bara finns ett medvetande som inte håller.
Detta om olika och andra individer osv, det finns det ju goda belägg för, men det innebär inte att vi måste släppa antagandet om att medvetandet är ett ensamt själv. Däremot borde vi släppa antaganden som om att medvetandet = David H:s hjärna eller Smisks:s kropp o dylikt...om det är så att medvetandet bara är ett betyder det inte att det är min men inte din eller någon annan individs ägodel