Livets mysterium löst?

Moderator: Moderatorgruppen

Är livets mysterium löst?

Ja
1
11%
Nej
6
67%
Varken ja eller nej
2
22%

Antal röster: 9

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Livets mysterium löst?

Inläggav Algotezza » 30 sep 2024 12:30

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Varför då? Innan vi kommer dit (självmedvetet liv) är det en mycket lång resa på flera miljarder år.

Vad säger du varför till? Att det är en utvecklingsstege? Att livets mysterium främst är det egna medvetandets mysterium? Det är väl först det självmedvetna livet som funderar över "livets mysterium"....

"Livets mysterium är väl främst det egna medvetandets mysterium." Vad består själva mysteriet av? Vår förundran över att vi finns till, just här och nu?

Både det och vilken betydelse medvetandet har för det vi kallar den fysiska världen. Vilken roll spelaren en medveten observatör för den fysiska världens egenskaper?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 sep 2024 17:33

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:"Livets mysterium är väl främst det egna medvetandets mysterium." Vad består själva mysteriet av? Vår förundran över att vi finns till, just här och nu?

Både det och vilken betydelse medvetandet har för det vi kallar den fysiska världen. Vilken roll spelaren en medveten observatör för den fysiska världens egenskaper?

Medvetandet kan ses som en hypostaserning av det självupplevda jaget, om man betraktar jaget som en mental konstruktion eller projektion. Det vi tänker spelar inte någon större roll i det yttre innan vi trycker på GO-knappen och utför själva handlingen. Se Germund Hesslows, Medvetande som simulering av beteende och perception
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 01 okt 2024 18:25

Jaja, men vädret på julafton 2024 är inget mysterium?
Varför?

Mysterium har för alltid koppling till mystik.
Mystiker har sen urminnes tider jobbat med sina hela jag med att lösa livets gåta/mysterium.
Metoderna har alltid varit helt andra än de senaste seklernas utvecklande av vetenskaplig metod.
Men fortfarande finns folk som tror att sanningen inte är åtkomlig för vetenskaplig metod.

Livet är ett mysterium i samma mening som vädret på julafton 2024 i Accra.
Vi vet helt enkelt inte! Vet inte! Inte än.
Anders skrev:För mej är livet ett mysterium. Det är jävla konstigt att man springer omkring och är ett medvetande.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 okt 2024 22:15

Hubert skrev:Jaja, men vädret på julafton 2024 är inget mysterium?
Varför?

Mysterium har för alltid koppling till mystik.
Mystiker har sen urminnes tider jobbat med sina hela jag med att lösa livets gåta/mysterium.
Metoderna har alltid varit helt andra än de senaste seklernas utvecklande av vetenskaplig metod.
Men fortfarande finns folk som tror att sanningen inte är åtkomlig för vetenskaplig metod.

Livet är ett mysterium i samma mening som vädret på julafton 2024 i Accra.
Vi vet helt enkelt inte! Vet inte! Inte än.
Anders skrev:För mej är livet ett mysterium. Det är jävla konstigt att man springer omkring och är ett medvetande.

Krävs lite mer än ovetande för att jag skall lyfta upp nåt till verkshöjden mysterium. Jag hör rätt få tala om mysteriet vädret julafton 24, och jag kunde inte bry mig mindre. Julafton genomlides med alkohol oavsett väder. Mysterium innehåller en lust till vetande, och i viss mån en viss tjusning i ovetandet. Lite en magisk komponent.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2024 09:06

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:"Livets mysterium är väl främst det egna medvetandets mysterium." Vad består själva mysteriet av? Vår förundran över att vi finns till, just här och nu?

Medvetandet kan ses som en hypostaserning av det självupplevda jaget, om man betraktar jaget som en mental konstruktion eller projektion. Det vi tänker spelar inte någon större roll i det yttre innan vi trycker på GO-knappen och utför själva handlingen. Se Germund Hesslows, Medvetande som simulering av beteende och perception

Vad/vem har konstruerat jaget och i vilket syfte? Är jaget något vi upplever eller det som upplever?

Vad betyder det att medvetandet kan ses som en hypostasering av det självupplevda jaget? Ve/ vad utför denna hypostasering och i vilket syfte?
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 21 okt 2024 20:29

Om vad som är ett mysterium eller inte vilar på persoliga preferenser har jag inga invändningar.
Anders skrev:Krävs lite mer än ovetande för att jag skall lyfta upp nåt till verkshöjden mysterium. Jag hör rätt få tala om mysteriet vädret julafton 24, och jag kunde inte bry mig mindre. Julafton genomlides med alkohol oavsett väder. Mysterium innehåller en lust till vetande, och i viss mån en viss tjusning i ovetandet. Lite en magisk komponent.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 okt 2024 06:26

Hubert skrev:Om vad som är ett mysterium eller inte vilar på persoliga preferenser har jag inga invändningar.
Anders skrev:Krävs lite mer än ovetande för att jag skall lyfta upp nåt till verkshöjden mysterium. Jag hör rätt få tala om mysteriet vädret julafton 24, och jag kunde inte bry mig mindre. Julafton genomlides med alkohol oavsett väder. Mysterium innehåller en lust till vetande, och i viss mån en viss tjusning i ovetandet. Lite en magisk komponent.

Självklart gör det det, även om femböckerna och senare Tolkien och ännu senare Potter lockat många.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2024 09:16

Det finns mysterier baserade på brist på kunskap och information. De går i princip att lösa med tiden. Kan det finans andra mysterier, som finns kvar oavsett hur mycket information och kunskaper vi har? I stil med kvantplanets mysterier.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 okt 2024 09:31

Algotezza skrev:Det finns mysterier baserade på brist på kunskap och information. De går i princip att lösa med tiden. Kan det finans andra mysterier, som finns kvar oavsett hur mycket information och kunskaper vi har? I stil med kvantplanets mysterier.

Vill vi lösa alla mysterier?
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 okt 2024 10:09

Anders skrev:
Algotezza skrev:Det finns mysterier baserade på brist på kunskap och information. De går i princip att lösa med tiden. Kan det finans andra mysterier, som finns kvar oavsett hur mycket information och kunskaper vi har? I stil med kvantplanets mysterier.

Mysterier har ofta varit förknippade med hemligheter, något som inte tillfullo är känt. Den som tycker mysterier har något värde kan ju forska i de Eleusinska mysterierna som var en serie hemliga ritualer och ceremonier som hölls i Eleusis.

De eleusinska mysterierne.jpg
De eleusinska mysterierne.jpg (59.73 KiB) Visad 1705 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2024 17:59

Anders skrev:

Framförallt vill vi ha principiellt olösbara mysterier som man kan vrida och vända på i det oändliga och inspireras av men som likväl förblir olösta.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2024 18:00

Den som ser genom allt ser i princip ingenting eller bara sig själv.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 okt 2024 21:58

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Framförallt vill vi ha principiellt olösbara mysterier som man kan vrida och vända på i det oändliga och inspireras av men som likväl förblir olösta.

Finns ju en skattkammarö som gäckat letare i decennier
Juli 2026

Maat

Inläggav Maat » 03 nov 2024 21:48

Pilatus skrev:
Maat skrev:Men trots att tankeprocessen är helt avgörande för den aktuella frågan om "livets mysterium" vore det att ännu mer lämna ämnet än det avsteg som redan... gjorts... i ovanstående text, att det inte vidare kan utvecklas.

Livets mysterium behöver inte exklusivt vara en fråga om tankeprocessen och medvetandet.

En kort Parentes...

Jag är inte säker på att jag förstår... vad som avses, men jag menade att för att kunna förstå och lösa problem måste man tänka och tänka rätt.

(Förövrigt, det där i Uppsala "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större" är en total motsägelse... För att tänka rätt... måste man först tänka fritt... så det som står över dörren är ett "mysterium" eller tankeproblem i sig, som nog för få förstår, genom att tro att de måste ta det "bokstavligt" och därmed helt låta bli att tänka fritt, vilket ju i sig omöjliggör varje form av korrekt tankeprocess.)

En annan innebörd skulle kunna vara att man ser företeelsen... "tankeprocess och medvetande" som ett utmärkande drag... eller uttryck... för "livets mysterium" - vilket inte var vad jag avsåg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 nov 2024 23:52

Maat skrev:En annan innebörd skulle kunna vara att man ser företeelsen... "tankeprocess och medvetande" som ett utmärkande drag... eller uttryck... för "livets mysterium" - vilket inte var vad jag avsåg.

Kanske är det inte ett intellektuellt problem. Vi existerar, vi är medvetna och vi har en god förmåga att lösa ett stort antal problem, metafysiska och empiriska. Vi vet en hel del om vad liv och reproduktionsprocess är, även metabolism mm.

Men vi kan inte förklara varför vi är här, varför jag föddes av just min mor, i denna tid och plats. Det var så det blev. Det finns inget svar på sådana frågor. Men det är väl så med det mesta, vi kan ställa en massa frågor. Till sist måste vi konstatera att det inte finns något svar. Det finns ingen speciell orsak till att vi existerar just här och nu, sett som att vi identifierar oss som ett medvetande i en mänsklig kropp. Det kunde kanske inte vara på något annat sätt. Men är det något mystiskt med vår existens?

Någon sporde om att allt kommer att upprepas i en avlägsen framtid, att det börjar om, exakt som det är. Det tror jag är en omöjlighet och förutsätter för mycket av att allt är determinerat. Om det finns ett mysterium i detta så är det att allt är totalt ovisst. Något stor asteroid kan ju redan ha sin bana mot jorden och upptäckas av någon amatör som sitter och kikar mot rymden.
Moderator

Återgå till "Filosofi"