Blev inspirerad till en tråd. Både ur ett praktiskt och ett filosofiskt perspektiv.
Odlar ni något, vad är era känslor inför odling och trädgård?
Själv har jag inga gröna fingrar men har kommit att gilla att odla. Set blev så, då vi flyttade med små barn från Karlstad till Uppsala att den tomt vi ”fick på köpet” är mycket stor för en villaträdgård, 1700 kvm. Men redan då vi bodde i lägenhet fick frugan, biologdotter, mig intresserad, och vår balkong frodades som ingen annans. Svärmor, som jag går mycket bra ihop med, tog med oss på exkursioner på Öland, hittade orkideer och annat. Mina föräldrar hade med tiden trädgård, och fick ut mycket grönsaker från den, men ingen av dem hade nån som helst förmåga att intressera oss barn för nåt. Så det var i mötet med hjstrun som trädgårdsintresset vaknade.
Sen lyckas vi inte särskilt bra. Vi har haft vår stora tomt i över 20 år nu och det är stökigare än nånsin och bara potatisen växer som den ska. Vi orkar inte riktigt och har dålig kunskap. Ca 150 meter 2 meter hög hagtornshäck kostar mycket energi också.
Men vad har ni för förhållande till odling och vad odlar ni? Kan vara allt frän att ha en pelargon till en åker.
Att odla på balkong och i trädgård
Moderator: Moderatorgruppen
Att odla på balkong och i trädgård
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Att odla på balkong och i trädgård
Anders skrev:Blev inspirerad till en tråd. Både ur ett praktiskt och ett filosofiskt perspektiv.
Odlar ni något, vad är era känslor inför odling och trädgård?
Själv har jag inga gröna fingrar men har kommit att gilla att odla. Set blev så, då vi flyttade med små barn från Karlstad till Uppsala att den tomt vi ”fick på köpet” är mycket stor för en villaträdgård, 1700 kvm. Men redan då vi bodde i lägenhet fick frugan, biologdotter, mig intresserad, och vår balkong frodades som ingen annans. Svärmor, som jag går mycket bra ihop med, tog med oss på exkursioner på Öland, hittade orkideer och annat. Mina föräldrar hade med tiden trädgård, och fick ut mycket grönsaker från den, men ingen av dem hade nån som helst förmåga att intressera oss barn för nåt. Så det var i mötet med hustrun som trädgårdsintresset vaknade.
Sen lyckas vi inte särskilt bra. Vi har haft vår stora tomt i över 20 år nu och det är stökigare än nånsin och bara potatisen växer som den ska. Vi orkar inte riktigt och har dålig kunskap. Ca 150 meter 2 meter hög hagtornshäck kostar mycket energi också.
Men vad har ni för förhållande till odling och vad odlar ni? Kan vara allt frän att ha en pelargon till en åker.
Vi odlar, äpplen, plommon, hallon, blåbär, vinbär, krusbär och blommor i mängd. Och i krukor. Men det är torrt inne i den gamla träkåken. Senaste pryl är en liten apparat som pressar ut litet vattenånga som står i fönstret till mitt arbetsrum. Testar med en apelsinkärna som har utvecklat sina hjärtblad och nu är på väg till nästa fas. Får se om det lyckas denna gång.
Moderator
Re: Att odla på balkong och i trädgård
Anders skrev:Blev inspirerad till en tråd. Både ur ett praktiskt och ett filosofiskt perspektiv.
Odlar ni något, vad är era känslor inför odling och trädgård?
Själv har jag inga gröna fingrar men har kommit att gilla att odla. Set blev så, då vi flyttade med små barn från Karlstad till Uppsala att den tomt vi ”fick på köpet” är mycket stor för en villaträdgård, 1700 kvm. Men redan då vi bodde i lägenhet fick frugan, biologdotter, mig intresserad, och vår balkong frodades som ingen annans. Svärmor, som jag går mycket bra ihop med, tog med oss på exkursioner på Öland, hittade orkideer och annat. Mina föräldrar hade med tiden trädgård, och fick ut mycket grönsaker från den, men ingen av dem hade nån som helst förmåga att intressera oss barn för nåt. Så det var i mötet med hustrun som trädgårdsintresset vaknade.
Sen lyckas vi inte särskilt bra. Vi har haft vår stora tomt i över 20 år nu och det är stökigare än nånsin och bara potatisen växer som den ska. Vi orkar inte riktigt och har dålig kunskap. Ca 150 meter 2 meter hög hagtornshäck kostar mycket energi också.
Men vad har ni för förhållande till odling och vad odlar ni? Kan vara allt frän att ha en pelargon till en åker.
Vi odlar, äpplen, plommon, hallon, blåbär, vinbär, krusbär och blommor i mängd. Och i krukor. Men det är torrt inne i den gamla träkåken. Senaste pryl är en liten apparat som pressar ut litet vattenånga som står i fönstret till mitt arbetsrum. Testar med en apelsinkärna som har utvecklat sina hjärtblad och nu är på väg till nästa fas. Får se om det lyckas denna gång.
Moderator
Re: Att odla på balkong och i trädgård
Jag försöker att odla ätbara saker för att stoppa i frysen.
Just nu är frysboxen proppfull med dels egenodlat och dels vad naturen ger.
Tomater, paprika, purjo, gurka, rödbetsblast, grönkål, broccoli, gräslök, selleri, vinbär, blåbär, abborre, kantareller förutom allt som jag behöver av inköpta varor och som lämpar sig att frysa.
Tomten (3000 m3) består till hälften av vildmark. Resten obetydligt mer kultiverad. Fylld med bilvrak vedtravar, virke och annat. Ett gammalt äppelträd som fortfarande lever. (två har dött)
Eftersom jag bor i skogen så stör det ingen. Den lilla gräsmattan klippte jag bara en gång i sommar (med grästrimmer). Ett litet växthus som sommartid är belamrat med tomat och paprikaplantor i hinkar. Ett litet potatisland med ett par rader gräslök. Gröna fingrar kan jag inte stoltsera med. Mina krukväxterna för en tynande tillvaro och brukar dö av torka och brist på omvårdnad. Men jag har faktiskt haft en Hibiskus som överlevde i nästan femtio år.
På vintern ser det nästan obebott ut. Eftersom jag inte har bil så skottar jag aldrig snö. (varför skulle jag det. den töar bort i alla fall till våren)
Just nu är frysboxen proppfull med dels egenodlat och dels vad naturen ger.
Tomater, paprika, purjo, gurka, rödbetsblast, grönkål, broccoli, gräslök, selleri, vinbär, blåbär, abborre, kantareller förutom allt som jag behöver av inköpta varor och som lämpar sig att frysa.
Tomten (3000 m3) består till hälften av vildmark. Resten obetydligt mer kultiverad. Fylld med bilvrak vedtravar, virke och annat. Ett gammalt äppelträd som fortfarande lever. (två har dött)
Eftersom jag bor i skogen så stör det ingen. Den lilla gräsmattan klippte jag bara en gång i sommar (med grästrimmer). Ett litet växthus som sommartid är belamrat med tomat och paprikaplantor i hinkar. Ett litet potatisland med ett par rader gräslök. Gröna fingrar kan jag inte stoltsera med. Mina krukväxterna för en tynande tillvaro och brukar dö av torka och brist på omvårdnad. Men jag har faktiskt haft en Hibiskus som överlevde i nästan femtio år.
På vintern ser det nästan obebott ut. Eftersom jag inte har bil så skottar jag aldrig snö. (varför skulle jag det. den töar bort i alla fall till våren)
Re: Att odla på balkong och i trädgård
xion skrev:Jag försöker att odla ätbara saker för att stoppa i frysen.
Just nu är frysboxen proppfull med dels egenodlat och dels vad naturen ger.
Tomater, paprika, purjo, gurka, rödbetsblast, grönkål, broccoli, gräslök, selleri, vinbär, blåbär, abborre, kantareller förutom allt som jag behöver av inköpta varor och som lämpar sig att frysa.
Tomten (3000 m3) består till hälften av vildmark. Resten obetydligt mer kultiverad. Fylld med bilvrak vedtravar, virke och annat. Ett gammalt äppelträd som fortfarande lever. (två har dött)
Eftersom jag bor i skogen så stör det ingen. Den lilla gräsmattan klippte jag bara en gång i sommar (med grästrimmer). Ett litet växthus som sommartid är belamrat med tomat och paprikaplantor i hinkar. Ett litet potatisland med ett par rader gräslök. Gröna fingrar kan jag inte stoltsera med. Mina krukväxterna för en tynande tillvaro och brukar dö av torka och brist på omvårdnad. Men jag har faktiskt haft en Hibiskus som överlevde i nästan femtio år.
På vintern ser det nästan obebott ut. Eftersom jag inte har bil så skottar jag aldrig snö. (varför skulle jag det. den töar bort i alla fall till våren)
Grönsakerna odlar du de i pallkrage?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Att odla på balkong och i trädgård
Anders skrev:xion skrev:Jag försöker att odla ätbara saker för att stoppa i frysen.
Just nu är frysboxen proppfull med dels egenodlat och dels vad naturen ger.
Tomater, paprika, purjo, gurka, rödbetsblast, grönkål, broccoli, gräslök, selleri, vinbär, blåbär, abborre, kantareller förutom allt som jag behöver av inköpta varor och som lämpar sig att frysa.
Tomten (3000 m3) består till hälften av vildmark. Resten obetydligt mer kultiverad. Fylld med bilvrak vedtravar, virke och annat. Ett gammalt äppelträd som fortfarande lever. (två har dött)
Eftersom jag bor i skogen så stör det ingen. Den lilla gräsmattan klippte jag bara en gång i sommar (med grästrimmer). Ett litet växthus som sommartid är belamrat med tomat och paprikaplantor i hinkar. Ett litet potatisland med ett par rader gräslök. Gröna fingrar kan jag inte stoltsera med. Mina krukväxterna för en tynande tillvaro och brukar dö av torka och brist på omvårdnad. Men jag har faktiskt haft en Hibiskus som överlevde i nästan femtio år.
På vintern ser det nästan obebott ut. Eftersom jag inte har bil så skottar jag aldrig snö. (varför skulle jag det. den töar bort i alla fall till våren)
Grönsakerna odlar du de i pallkrage?
Nej, täckodling på friland.
Re: Att odla på balkong och i trädgård
Hela 90-talet och en bra bit in på 00-talet hade vi en odlingslott nära där vi bodde då. Det blev min "man-cave" där jag odlade frukt, bär och grönsaker och dit jag gick för att vara ifred en smula, skriva i min skrivbok, filosofera och njuta av lugnet och friden. Det var något särskilt att göra en paj av de första rabarberna. Vi hade svarta och röda vinbär, krusbär, jordgubbar och ett plommonträd. Sedan invaderades stället av mördrasniglar och vi lämnade det några år innan vi sedan flyttade.
Sedan flyttade vi allts, det var 2010, och har idag en trädgård som mest är gräsmatta, vi odlar varken frukt eller grönt. Den är finast med alla vårblommor. Men min fru odlade dock i år grön och gul chili med gott resultat. Nu har äldsta barnbarnet en hoppställning som upptar större delen av trädgården.
Sedan flyttade vi allts, det var 2010, och har idag en trädgård som mest är gräsmatta, vi odlar varken frukt eller grönt. Den är finast med alla vårblommor. Men min fru odlade dock i år grön och gul chili med gott resultat. Nu har äldsta barnbarnet en hoppställning som upptar större delen av trädgården.
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Kultur - konstarterna"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster