Anders skrev:Det konstigaste för mej, förutom att jag har en varseblivning, ett tänkande överhuvudtaget är att det är så koncentrerat till en monad - "jag". Visst, jag har min personlighet, om jag skulle få ena sidan av hjärnan försvunnen i en stroke skulle jag uppleva världen konstigt, Äter jag blir jag glad eller trött osv... visst påverkas mitt tänkande av hjärnan och "varseblivningen" kanske är nåt i hjärnan, men jag förstår Descartes precis. Jaget och varseblivingen är väldigt tydligt, som den uppfattas, inte parallell. Jag kan inte samtidigt tänka på två saker.
Jag bad AI definiera dessa två saker nedan:
Bindningsproblemet: Detta problem handlar om hur hjärnan integrerar information från olika sensoriska och kognitiva processer för att skapa en enhetlig och sammanhängande medveten upplevelse. Det undersöker hur olika aspekter av perception, som färg, form och rörelse, kombineras till en enda upplevelse.
Kombinationsproblemet: Detta är en specifik aspekt av bindningsproblemet och fokuserar på hur olika delar av en upplevelse (t.ex. färg, form, rörelse) kombineras för att skapa en sammanhängande perception av ett objekt eller en händelse. Det handlar om hur hjärnan sammanställer dessa olika element till en helhet.
Split-brain-operation: Detta är en kirurgisk procedur där corpus callosum, den struktur som förbinder de två hjärnhalvorna, skärs av. Detta görs ofta för att behandla svår epilepsi. Efter operationen kan de två hjärnhalvorna inte längre kommunicera direkt med varandra.
Effekter: När hjärnhalvorna är separerade kan de agera självständigt. Om en bild visas för det högra synfältet (bearbetas av vänster hjärnhalva), kan personen beskriva bilden verbalt. Men om bilden visas för det vänstra synfältet (bearbetas av höger hjärnhalva), kan personen inte beskriva den verbalt eftersom höger hjärnhalva inte har direkt tillgång till språkcentra.
Även om man, som du nämner, inte erfar att man "tänker på flera saker samtidigt" så finns det klurigheter runt dessa processer.
Vi har en benägenhet att sammanställa och identifiera oss som en sammanhängande person. Detta betyder inte att det är så "enkelt" som det upplevs, att vi "är en person" eller "ett jag". När man gjort experiment där man visar ena hjärnhalvans öga en text som säger "gör x" så gör personen det och när man sedan visar andra halvans öga en text som säger "förklara varför du gjorde så" så kan man inte svara på det. Samtidigt upplever "hela personen" alltid sig själv som "en".
Dessa är frågor som enligt Chalmers verkar tillhöra "det lätta problemet".