Mlw skrev:Wilbers integralteori kan kopplas till New Age-rörelsen och dess nyandliga strömningar. Teorin fokuserar på hur det individuella medvetandet utvecklas genom olika stadier, vilket gör den till en form av individualism. Den kretsar kring det personliga "jaget" och individens egen utveckling, där målet är en sorts individuell frälsning. Detta påminner om gnosticismen, en livsåskådning som varken erbjuder en lösning för världens utmaningar eller för individens sanna befrielse. Ken Wilbers teorier kan avfärdas som ett avslutat kapitel i idéhistorien.
Det verkar inte stämma att den fokuserar på det individuella. Den fokuserar på att göra en karta över all idéhistoria inklusive det individuella/kollektiva och interna/externa. Det är en meta-teori som integrerar alla teorier på ett meningsfullt sätt i ett försök att inte förvränga eller avfärda några som helt värdelösa.
Jag ber AI ge en överblick av teorin:
Ken Wilbers integralteori är en omfattande metateori som syftar till att förena en mängd olika västerländska teorier och modeller med österländska meditationspraktiker inom en enda konceptuell ram1.
Kärnan i Wilbers teori är AQAL-modellen (All Quadrants All Levels), som introducerades 1995. AQAL står för en holistisk metod som omfattar:
Alla kvadranter (dimensioner av verkligheten: inre/yttre, individuell/kollektiv)
Alla nivåer (av utveckling)
Alla linjer (av utveckling)
Alla tillstånd (av medvetande, men även andra tillstånd)
Alla typer (som personlighetstyper, men även andra typer)
Integralteorin strävar efter att vara en universell metateori där alla akademiska discipliner, kunskapsformer och erfarenheter sammanfogas på ett sammanhängande sätt.
Om du inte känner till den är det lurigt att summera den kort då det är en omfattande modell minst sagt

Den använder dock mental utveckling friskt i sitt sätt att förhålla olika uppfattningar/förmågor till olika saker inom psykologi, filosofi, vetenskap och kultur.
Jag är ingen expert på Nietzsche men jag upplever det som att han gör ett mentalt skutt ut i "ingenstans med sin makt" och inte landar någonstans riktigt. Varför väljer han just dem sakerna han väljer i sin filosofi? Det verkar som att han uppenbart vill provocera på ett liknande sätt som tonåringar gör. Som Alexander Bard gjorde förr men som han delvis slutat med faktiskt