I korthet - jag använder erfarenhet i samma betydelse som Kant, nämligen det vi kan erfara med våra sinnen, alltså något som alla människor har gemensamt.
Upplevelse av något är personlig, inget vi delar med andra.
Just nu kan vi som ser erfara/se aftonstjärnan Venus.
Hur erfarenheten av aftonstjärnan upplevs av den enskilde är olika.
Det här ett svar enligt mig, väl, mycket väl, medveten om att det har skrivits åtskilliga avhandlingar typ Kants teori om Erfahrung/erfarenhet. Till exempel.
Om det finns frågor kring upplevelse vill jag hänvisa till vad jag har skrivit om smärta.
I korthet - min upplevelse av smärta är personlig, men jag kan förstå den när jag ser att strålbenet sticker ut ur huden efter en parkourmiss.
För en sjukvårdare på plats vid olyckan är min smärta ett objekt eftersom han inte kan känna/uppleva den. Trots att han inte kan känna den vet han hur han ska lindra den och till och med eliminera den.
Algotezza skrev:Hubert skrev:Vi är del av naturen på samma sätt som allt annat och därför begripliga som vilket naturfenomen som helst.
Smärta, fysisk smärta tillhör de allra mest personliga som erfarna sjukvårdare kan identifiera och åtgärda med substanser anpassade efter grad av smärta, ålder och vikt hos den drabbade.
Fysisk smärta utan kroppsliga orsaker kan orsakas av frånvaro av missbrukade substanser som t ex heroin.
Depression eller eufori kan framkallas eller lindras/utplånas av substanser.
Men ingen kan känna min smärta.
Så här har det alltid varit: ingen har sedan urminnes tider vetat hur någon annan upplevt soluppgångar, solen, solnedgångar eller smärta - bara att de har erfarit dem.
Fokus på upplevelse har lett till intellektuell kollaps.
Fokus på erfarenhet har gett oss kunskap.
Vad är skillnaden mellan upplevelse och erfarenhet
enligt dig?