Hubert skrev:Saken är inte vad jag kallar mig, utan vad jag är och jag är inte andlig.
Betyder nyandlig att ha nya och spännande tankar om Kant eller Wittgenstein, t ex?
Nej, självklart inte.
Andlig är förknippad med det övernaturliga.Algotezza skrev:Hubert skrev:Andlig är liksom t ex synd och begrundan och förlåtelse och omvändelse begrepp som tillhör en språklig gemenskap där jag inte hör hemma.
Jag har funderingar och åsikter om filosofi och religion till exempel men ser mig inte som andlig bara för det.
Å ena sidan vill man kanske profanera andlig och omvändelse, osv; eller å andra försöka göra mig och andra ateister till andliga i samma mening som gudstroende?
Jag är inte andlig!
Klart du inte behöver kalla dig andlig om du tror det alltid och i alla sammanhang betyder traditionellt kristen.
Andlig/ande är bara en hypostas av andningen. Andas - ande. Se det på det sättet! Du andas!
Du förknippar andligt med det s.k. övernaturliga.
För mig finns inger egentligt övernaturligt utan det är en term som bara betyder att vi inte hittat en förklaring. Allt har en naturlig och logisk förklaring, menar jag men det är enklare att använda ordet övernaturlig så kan man som ateist direkt förkasta det utan att undersöka det och som religiös kan man inbilla sig att man har kontakt med en "högre verklighet" som står över och styr den naturliga, tillgängligt via normal empiri via våra sinnen och gängse mätmetoder.
Gudstro t.ex vilar på religiös instinkt och känsla och udda upplevelser som man ger en övernaturlig förklaring av ren bekvämlighet.
Rent logiskt-matematiskt kan det finns fler dimensioner än våra tre rumsliga och tiden. Det gör man i strängteorin för att förklara olika fenomen. Det kan ju finnas någon form av medverande där knutna till elektromagnetiska fält snarare än enbart biologiska kroppar. Det kan man spekulera om.