Pilatus skrev:Illusionen skrev:Metafysik behandlar frågan om den förnimbara verklighetens grundläggande natur,
och försöker finna fundamentala drag hos allt varande, "What really exists?".
Det är säkert en mycket bra fråga och den kan säkert besvaras. T ex om vi börjar med vad allt utgick från, allt som ursprungligen fanns var energi i rörelse och omvandling, entropi. Entropi är ett mått på oordning eller sannolikhetsfördelning i ett system. Entropin i världen går mot en allt större oordning, en irreversibel riktning i tid. Universums struktur går mot upplösning. Processfilosofer som Alfred North Whitehead såg verkligheten som bestående av händelser snarare än saker – rörelse och förändring är primära, inte materia. (Med viss reservation för materiens former och ekvivalenter. E=mc2)
Sedan kan man gå vidare, det finns många lager. Människors ständiga frågor om själens existens, medvetandet och frågor om allt existerar även utan någon varseblivare? På vilket sätt existerar naturkonstanter? Måste det finnas ett svar på alla frågor, verkligen?
Min uppfattning är att ni, Pilatus och Hubert, missar poängen med det jag försöker förklara.
Ni har båda rätt ur era verklighetsperspektiv, men
det är inte verkligheten jag beskriver.Som exempel, du använder dig av
ENERGI men vad är energi, och av vad består energi,
på underliggande metafysisk nivå ?
Hubert återkommer ofta till
EVIDENS men förklarar inte vad de atomära begrepp han använder
sig av består. Om det är tillåtet att skämta lite, så förstår jag varför ni är ateister.
Citerar,
”Inom naturvetenskapliga teorier förbises konsekvent att förnimmelsen, inkl vi själva som fysiska
individer, beskrivs med verklighetsbaserade begrepp, vi själva är delaktiga i formandet av.
Det saknas därmed en viktig logisk länk i resonemangen. Det som söks är den fundamentala/
basala grund som verkligheten inkl begrepp som, RUM och TID, vilar på, m a o upprinnelsen till
varifrån allt emanerar och/eller kan härledas”
”MOTIVET till konceptet sammanfattats i två citat, A och B, och de följdfrågor dessa föranleder.”
”Konceptet beskriver på metafysisk nivå UNIVERSUM ur ett referensberoende komplext
SKALÄRT transformerat ”ROTERNADE” perspektiv, relativt vår ”atomärt” baserade verklighet,
med dess, med hjälp av medvetandet formade och förnimbara, linjära koordinater.
Verkligheten och underliggande metafysik kan här betraktas som två strukturellt skilda nivåer.
Metafysiken med koppling till universum representerar det primära och verkligheten det sekundära.
En konsekvens av detta är bl a att behovet av begrepp som t ex ”oändligt” elimineras.”Din avslutande fråga "
Måste det finnas ett svar på alla frågor, verkligen?" är besvarad i konceptet.
Det är alltså inte nödvändigt, men för mig är det intressant att försöka finna svaren till några genom
åren efterhängsna frågor, som ingen har kunna förklara på ett trovärdigt sätt.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen