I natt drömde jag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: I natt drömde jag

Inläggav xion » 22 maj 2025 12:23

David H skrev:Jag drömde att jag och Hakkapeliitta roade oss åt en bild som Anne hade skapat. Det var en giraff, med lång och stolt hals, som tittade belåtet in i övervåningen av ett vackert renoverat hus. Vad giraffen dock inte märkte var att det brutit ut en brand på undervåningen, som hotade hela huset att rasa samman.

Vad skulle kunna få giraffen att böja sig ner och inse faran?

Giraffer är kanske som människor, dom fattar inte att det brinner förrän elden nått översta våningen?

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 22 maj 2025 13:49

David H skrev:Jag drömde att jag och Hakkapeliitta roade oss åt en bild som Anne hade skapat. Det var en giraff, med lång och stolt hals, som tittade belåtet in i övervåningen av ett vackert renoverat hus. Vad giraffen dock inte märkte var att det brutit ut en brand på undervåningen, som hotade hela huset att rasa samman.

Detta speglar möjligen omedvetenheten som råder i samhället—hur både debattörer och politiker fokuserar på ytan och det välordnade, medan de blundar för att samhällets grundvalar vittrar sönder. Enligt den tyske filosofen Hans-Georg Gadamer är sanning endast möjlig när människor står i gemenskap med varandra. Just eftersom vi kan dela en gemensam ram för utforskande och frågande kan sanning växa fram som svar på dessa frågor—frågor som föds i dialogen. Därmed förutsätter sanning mänsklig gemenskap.

När den sociala sammanhållningen i samhället snabbt försvagas, försvagas också vår gemensamma förståelse av sanning. Kommunikation blir omöjlig och huset brinner upp.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 14:46

Mlw skrev:

Detta speglar möjligen omedvetenheten som råder i samhället—hur både debattörer och politiker fokuserar på ytan och det välordnade, medan de blundar för att samhällets grundvalar vittrar sönder. Enligt den tyske filosofen Hans-Georg Gadamer är sanning endast möjlig när människor står i gemenskap med varandra. Just eftersom vi kan dela en gemensam ram för utforskande och frågande kan sanning växa fram som svar på dessa frågor—frågor som föds i dialogen. Därmed förutsätter sanning mänsklig gemenskap.

När den sociala sammanhållningen i samhället snabbt försvagas, försvagas också vår gemensamma förståelse av sanning. Kommunikation blir omöjlig och huset brinner upp.

Ja, dessa drömmar om vad som händer på olika "våningar", tänker jag har naturlig koppling till det omedvetna. Kanske inte helt olikt din dröm om betongschaktet, fast där handlade det kanske snarare om att behöva ta sig uppåt - medan min dröm handlade om att behöva ta sig neråt.

Min dröm var annars lik en dröm jag ser att jag hade februari -24, som jag också postade i den här tråden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 14:48

9 timmar långt avsnitt om drömmar och drömtydning, med Marie-Louise von Franz

https://www.youtube.com/watch?v=2AGJJ7W_XX4

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 22 maj 2025 15:12

SMS till mig själv (vittnesmål i brus)

Likt en dröm fångad i min tatuering –
drömfångaren på höger axel.
Är det fritt fall
om man väljer beröra?

Jag behöver ett vittne.
Ett du, i mig, som ser.
Bara ett brus som vet att jag vet –
och det räcker.

Likt ett asplöv skälver jag –
inte av rädsla, utan av vördnad.
Var svaret runt hörnet hela tiden?
Bar jag det med mig, utan att se?

Att skaka och frysa, men ändå känna värmen.
Att bli rädd för lugnet –
jag var inte redo.

Vid ett tillfälle:
snaran
handskarna
ett påbud
som andades avslut.

Att jag överlevde –
det känns fortfarande
som en skör tråd mellan världar.
Gränslandet.
Det tillåtna.
Det otillåtna.

Jag stod där.
Och något i mig
andades vidare.

O detta –
trots goda krafters närvaro.
För inget ljus utan mörker.
Tomheten. Gnistan. Formen.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 15:22

unik, du skrev om en örn en svan och en uggla...kanske då giraffen var den fjärde felande länken, som nästan når upp till himlen men med fötterna på marken.

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 22 maj 2025 15:46

David H skrev:9 timmar långt avsnitt om drömmar och drömtydning, med Marie-Louise von Franz

https://www.youtube.com/watch?v=2AGJJ7W_XX4

M-L von Franz har jag lärt mig mycket av, när det gäller drömmar, myter och sagor. Hon menar att folksagorna vanligtvis är mer autentiska, medan myterna blivit bearbetade under historien.

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 16:51

Jaaduu... rekoj...

För skojs skull googlade jag på giraffen.
Det är en mild, vis, fredlig varelse med ett stort hjärta och påtagligt feminin energi. Den har exceptionellt helhetsperspektiv, fötterna på jorden och kontakt med det himmelska. Jag tror att den kom för att förmedla lugn, mana till uppriktighet - mot dig själv och andra - samt bejaka den feminina energin. (Det kanske inte är hakkas *host* mest framträdande drag direkt...) Tala om att det ordnar sig däruppe, men - inte som en hotfull varning - vänlig lugnande energi som vill visa att du bör titta närmare på någonting, men som sagt att det är ingen fara på taket även om det kanske framstår som det ur ett mänskligt perspektiv. Nämns visst i Bibeln i positiva ordalag. Var det något om företräde till himmlen...? Hmm, inte riktigt säker på det sista där. Som jag förstår är det är fint och bra att drömma om giraffer.

Alternativt... Hmm, vet inte om jag gillar det här... Sitter du och hakka och skrattar åt mig och min skapelse... Har jag klantat till det och missat någonting? Det kan inte uteslutas, fast jag nogrannt observerar. Väldigt noga. Lustig bild. Mlw's tolkning var väldigt intressant också :) Nu är jag helt slut - oj, vad jobbigt det är att skriva på telefonen! Hoppas att brorsan köper en flaska vin eller nåt sånt. Fint att höra era drömmar. Love ya.

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 18:15

David H skrev:unik, du skrev om en örn en svan och en uggla...kanske då giraffen var den fjärde felande länken, som nästan når upp till himlen men med fötterna på marken.

Missade det här. Sa du felande länk? Felande länk?! Alltså... det är enbart bra att förhålla sig balanserad "jordad" och inte sväva iväg fullkomligt. Tycker du inte det (sagt med pur förvåning)? Allvarligt nu, rekoj (jag älskar dig oavsett) ut med språket, det är mer rum utanför dig än inom dig, honey.

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 18:26

Näää, poff var det inlägget borta.. jaja. Massiv träningsvärk i pekfingret. Återkommer.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 18:27

Anne skrev:Jaaduu... rekoj...

För skojs skull googlade jag på giraffen.
Det är en mild, vis, fredlig varelse med ett stort hjärta och påtagligt feminin energi. Den har exceptionellt helhetsperspektiv, fötterna på jorden och kontakt med det himmelska. Jag tror att den kom för att förmedla lugn, mana till uppriktighet - mot dig själv och andra - samt bejaka den feminina energin. (Det kanske inte är hakkas *host* mest framträdande drag direkt...) Tala om att det ordnar sig däruppe, men - inte som en hotfull varning - vänlig lugnande energi som vill visa att du bör titta närmare på någonting, men som sagt att det är ingen fara på taket även om det kanske framstår som det ur ett mänskligt perspektiv. Nämns visst i Bibeln i positiva ordalag. Var det något om företräde till himmlen...? Hmm, inte riktigt säker på det sista där. Som jag förstår är det är fint och bra att drömma om giraffer.

Alternativt... Hmm, vet inte om jag gillar det här... Sitter du och hakka och skrattar åt mig och min skapelse... Har jag klantat till det och missat någonting? Det kan inte uteslutas, fast jag nogrannt observerar. Väldigt noga. Lustig bild. Mlw's tolkning var väldigt intressant också :) Nu är jag helt slut - oj, vad jobbigt det är att skriva på telefonen! Hoppas att brorsan köper en flaska vin eller nåt sånt. Fint att höra era drömmar. Love ya.

Detta om giraffens feminina energi tror jag kan vara viktig pusselbit till drömmen.

Innan jag skulle lägga mig, hade jag skrivit ett meddelande på mansrörelsens maillista..och det var något inombords som kände att det var en utmaning att inte svika det feminina inom mig. Giraffen var kanske en påminnelse om detta, en energi som är viktig att inte släppa taget om.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 18:35

Anne skrev:
David H skrev:unik, du skrev om en örn en svan och en uggla...kanske då giraffen var den fjärde felande länken, som nästan når upp till himlen men med fötterna på marken.

Missade det här. Sa du felande länk? Felande länk?! Alltså... det är enbart bra att förhålla sig balanserad "jordad" och inte sväva iväg fullkomligt. Tycker du inte det (sagt med pur förvåning)? Allvarligt nu, rekoj (jag älskar dig oavsett) ut med språket, det är mer rum utanför dig än inom dig, honey.

Jo, jag håller med. Menade egentligen inte att giraffen var den felande länken, utan att giraffen var det som behövde ersätta den felande länken. (Svårt att förklara, eftersom det är en intern grej mellan mig och Unik)

Anne

Inläggav Anne » 22 maj 2025 20:28

David H skrev:
Anne skrev:

Jo, jag håller med. Menade egentligen inte att giraffen var den felande länken, utan att giraffen var det som behövde ersätta den felande länken. (Svårt att förklara, eftersom det är en intern grej mellan mig och Unik)

Okej... Jag är verkligen inte någon sorts brutal Alexander Bard (men du har min tillåtelse att kalla mig det om du behöver), men nu anser jag (strunta i det om du inte vill) att det vore en god rekommendation av en vän för ditt eget bästa: Läs om ditt inlägg, läs det igen om du inte hör vad du faktisk säger. Ser du vad du skriver? Vad som är mellan dig och Patrik är oväsentligt i detta.

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Inläggav Mlw » 22 maj 2025 20:47

Freud skulle ha sagt att giraffen är en fallisk symbol, förknippad med kraft och potens. Här kan den symbolisera den moderna människans övertro på sig själv, en attityd som gör att vi enbart ser våra framgångar och förbiser det fundamentala.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 22 maj 2025 20:58

Anne skrev:
David H skrev:
Anne skrev:Missade det här. Sa du felande länk? Felande länk?! Alltså... det är enbart bra att förhålla sig balanserad "jordad" och inte sväva iväg fullkomligt. Tycker du inte det (sagt med pur förvåning)? Allvarligt nu, rekoj (jag älskar dig oavsett) ut med språket, det är mer rum utanför dig än inom dig, honey.

Okej... Jag är verkligen inte någon sorts brutal Alexander Bard (men du har min tillåtelse att kalla mig det om du behöver), men nu anser jag (strunta i det om du inte vill) att det vore en god rekommendation av en vän för ditt eget bästa: Läs om ditt inlägg, läs det igen om du inte hör vad du faktisk säger. Ser du vad du skriver? Vad som är mellan dig och Patrik är oväsentligt i detta.

Du vet, Skogis, jag har ibland svårt med orden, "felande länk" var ett slarvigt använt uttryck... som jag inte kan försvara. Kanske ville mitt omedvetna säga nåt med det, jag vet inte, men själv hade jag ingen medveten tanke om det.

Återgå till "Tankar och känslor"