Anders skrev:Islams snabba framgång kan jag inte se som annat än en konsekvens av den mycket begåvade strategiska plan för expansion som tycks beskrivas i koranen. Måste säga att jag föredras det kristna kärleksbudskapet. Det är en ganska så stark drivkraft, den också. I området vid sydöstra medelhavsstranden ser man vare sig någon krigisk framgång och definitivt ingen kärlek. Bortser man från det rent humanitära lär knappast Israel lyckas med sin plan att ”utrota terrorismen”. Hamas och liknande lär inte ha bekymmer att hitta rekryter som ersättning för förlusterna som IDF förorsakat. De säkert inte Palestinska krafter som låg bakom massakern som skapade hela det senare eländet har definitivt lyckats.
Folk förstår inte längre innebörden av det kristna kärleksbudskapet. Därför anses inte längre lagstiftning mot brott tillräcklig—politikerna eftersträvar nu en "regelbaserad världsordning". Lagarna ska utvidgas för att styra både individers och nationers beteenden. När kyrkan och Bibeln inte längre kan vägleda människors handlande, skapar politikerna istället fler lagar och regler för vad som får sägas. Detta står i stark kontrast till vad Jesus och Paulus protesterade mot: det legalistiska samhället. De förespråkade istället att människor i första hand skulle följa hjärtats röst.
Denna utveckling, som jag diskuterar i tråden
Vad är fascism?, pekar mot en auktoritär ordning. En liknande förändring har skett i många muslimska länder, som idag präglas av stark regelstyrning och sekularisering. Vänsterns relativa sympati för regelbaserad islamism kan möjligen förklaras av dess marxistiska rötter, där målet är ett hårt reglerat, sekulärt samhälle med konforma medborgare. Båda dessa ideologiska inriktningar strävar ytterst efter att ersätta kapitalismen med en regelbaserad ordning—i praktiken en form av diktatur. Den huvudsakliga skillnaden mellan dem återfinns i synen på HBTQ-frågor.