Israel-Palestina konflikten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Pilatus » 26 maj 2025 19:24

Anne skrev:Jag vet inte om det här att hoppas för mkt, men kan någon prata klarspråk, vara ärlig, saklig och svara på mina frågor?

Ställ frågan! Eller backa och kontrollera om det finns någon fråga som inte blivit besvarad. Skriv gärna ett personligt meddelande till den som du syftar på, (mlw?).
Moderator

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 26 maj 2025 19:46

Jag hoppas väl på kanske dig, Pilatus. Läste du mina frågor? Ska jag upprepa dem? Mlw har jag sagt adjöss till. Du och David kan ha fri tillgång till min in och utbox. Jag har icke skickat något meddelande till Mlw.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Pilatus » 26 maj 2025 19:51

Anne skrev:Jag hoppas väl på kanske dig, Pilatus. Läste du mina frågor? Ska jag upprepa dem? Mlw har jag sagt adjöss till. Du och David kan ha fri tillgång till min in och utbox. Jag har icke skickat något meddelande till Mlw.

Ok, ställ frågan/frågorna. Jag svarar senare i kväll!
Moderator

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 26 maj 2025 20:23

Jag ber om ursäkt, men jag är ganska trött nu. Jag skrev ett inlägg vid halv sju. Varför ska jag skriva överhuvudtaget om ingen läser vad jag skriver? //Trött Anneliten

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anders » 26 maj 2025 20:55

Wyoming hade varit perfekt. I princip öken nu och ytterst glesbefolkat men de hade de fixat, judarna. Så kunde mormonerna fått ha sitt Utah och Judarna sitt Wyoming.

Har inte kollat på ett tag, vad hade du för frågor, Anne?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 27 maj 2025 06:11

Mycket, mycket märkligt detta, jaja... vad exakt står det i GT om den här saken?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anders » 27 maj 2025 07:16

Anne skrev:Mycket, mycket märkligt detta, jaja... vad exakt står det i GT om den här saken?

Det står en massa smörja i GT. Hörde bibeln genom väggen till föräldrarnas sovrum dagligen hela uppväxten. Mer att det finns en hel del guldkorn. Inte för att jag gillar Jordan Peterson längre, gjorde det väl ett halvår tills han kom till Skavlan. Men han hade mycket bra att säga om bibeln i sin föreläsningsserie om just den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 27 maj 2025 07:17

Jag vill helst också höra med källhänvisning vem som sa det, helst också i vilket sammanhang. Det här inte sagt med uppsåt med att stena någon. Jag vill... ja, det här är nog att begära för mycket - att vi har en sansad, vänskaplig, med både huvud och hjärta, förstående diskussion om detta.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Mlw » 27 maj 2025 08:31

Anne skrev:Jag vill helst också höra med källhänvisning vem som sa det, helst också i vilket sammanhang. Det här inte sagt med uppsåt med att stena någon. Jag vill... ja, det här är nog att begära för mycket - att vi har en sansad, vänskaplig, med både huvud och hjärta, förstående diskussion om detta.

Några exempel:

I 1 Samuel 15:2-3 befaller Gud Saul att döda alla amalekiter, inklusive barn och spädbarn: "Gå nu och slå Amalek och ge allt de äger till spillo. Visa ingen skosamhet, utan döda både män och kvinnor, barn och spädbarn". Vidare säger Gud i 1 Samuel 15:18: "Gå och ge amalekiterna till spillo, syndarna, och strid mot dem tills de är utrotade". 2 Mosebok 17:14-16 säger "Jag skall helt utplåna minnet av Amalek under himlen" och "Herren för krig mot Amalek från släkte till släkte".

I 4 Mosebok 31:17-18 befaller Moses att alla midjanitiska män och kvinnor ska dödas, men han ändrar sig när det gäller jungfrur, som ska sparas. I 1 Samuel 18:27 dödar David 200 filisteer och tar deras förhudar som hemgift. I Josua 6:21 förstörs Jeriko och alla invånare dödas.

I Domarboken 19:22-29 skildras den fruktansvärda våldtäkten och styckningen av en bihustru. I 2 Konungaboken 2:23-24 förbannar profeten Elisa barn som hånar honom, och björnar dödar 42 av dem. Psaltaren 137:9 säger: "Salig den som griper dina spädbarn och krossar dem mot klippan".

Kriget mot Ai beskrivs i Josua kapitel 8. Alla invånare i Ai dödas, totalt 12 000 män och kvinnor. Kungen av Ai tas levande och hängdes upp på en påle till aftonen. (Det kan tyckas märkligt, med tanke på att han inte hade gjort något fel. Han hade bara försvarat sitt folk.)

Enligt de så kallade "herem-krigen" i Josuas bok är det Guds befallning att alla fiendestäder ska förstöras totalt. Problemet är att arkeologer inte har funnit några bevis för att en sådan massiv förstörelse har ägt rum. Jeriko förstördes visserligen, men allt tyder på att det skedde i en jordbävning långt innan israeliterna enligt traditionen kom in i landet.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 27 maj 2025 09:23

Tack, Mlw - jag uppskattar det att du delar med dig. Men är inte min fråga tillräckligt tydlig? För att kunna ha någon sorts förståelse för judarnas agerande behöver jag lite mer information.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 27 maj 2025 09:28

Jag vill ha fred, och där - torrt skratt - kan man snacka om mycket begärt.

xion
Inlägg: 4062
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav xion » 27 maj 2025 17:14

Mlw skrev:
Anne skrev:Jag vill helst också höra med källhänvisning vem som sa det, helst också i vilket sammanhang. Det här inte sagt med uppsåt med att stena någon. Jag vill... ja, det här är nog att begära för mycket - att vi har en sansad, vänskaplig, med både huvud och hjärta, förstående diskussion om detta.

Några exempel:

I 1 Samuel 15:2-3 befaller Gud Saul att döda alla amalekiter, inklusive barn och spädbarn: "Gå nu och slå Amalek och ge allt de äger till spillo. Visa ingen skosamhet, utan döda både män och kvinnor, barn och spädbarn". Vidare säger Gud i 1 Samuel 15:18: "Gå och ge amalekiterna till spillo, syndarna, och strid mot dem tills de är utrotade". 2 Mosebok 17:14-16 säger "Jag skall helt utplåna minnet av Amalek under himlen" och "Herren för krig mot Amalek från släkte till släkte".

I 4 Mosebok 31:17-18 befaller Moses att alla midjanitiska män och kvinnor ska dödas, men han ändrar sig när det gäller jungfrur, som ska sparas. I 1 Samuel 18:27 dödar David 200 filisteer och tar deras förhudar som hemgift. I Josua 6:21 förstörs Jeriko och alla invånare dödas.

I Domarboken 19:22-29 skildras den fruktansvärda våldtäkten och styckningen av en bihustru. I 2 Konungaboken 2:23-24 förbannar profeten Elisa barn som hånar honom, och björnar dödar 42 av dem. Psaltaren 137:9 säger: "Salig den som griper dina spädbarn och krossar dem mot klippan".

Kriget mot Ai beskrivs i Josua kapitel 8. Alla invånare i Ai dödas, totalt 12 000 män och kvinnor. Kungen av Ai tas levande och hängdes upp på en påle till aftonen. (Det kan tyckas märkligt, med tanke på att han inte hade gjort något fel. Han hade bara försvarat sitt folk.)

Enligt de så kallade "herem-krigen" i Josuas bok är det Guds befallning att alla fiendestäder ska förstöras totalt. Problemet är att arkeologer inte har funnit några bevis för att en sådan massiv förstörelse har ägt rum. Jeriko förstördes visserligen, men allt tyder på att det skedde i en jordbävning långt innan israeliterna enligt traditionen kom in i landet.


Den som är kristen kan i alla fall trösta sig med att det är människor, inte Gud, som har skrivit Bibeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Pilatus » 27 maj 2025 19:03

Anne skrev:Jag vill helst också höra med källhänvisning vem som sa det, helst också i vilket sammanhang. Det här inte sagt med uppsåt med att stena någon. Jag vill... ja, det här är nog att begära för mycket - att vi har en sansad, vänskaplig, med både huvud och hjärta, förstående diskussion om detta.

Det finns flera bibelställen där Gud ger israeliterna instruktioner om att erövra Kanaans land och besegra dess invånare.

5 Mos 20:16 Men i städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, vill göra till din egendom får du inte skona en enda levande varelse.

Sionismens tolkning av vad som är deras. Den brittiska Palestinamandatet förbjöd judar att bosätta sig i Transjordanien. Revisionisterna ansåg detta vara olagligt och ville att hela brittiska mandatets territorium, inte bara dess västra del, skulle ingå i en framtida judisk stat. Trots allt mördande, en stor del av den israeliska befolkningen är emot kriget.

Palestina.png
Palestina.png (23.54 KiB) Visad 2963 gånger
Moderator

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anne » 27 maj 2025 22:54

Åh, vad fin du är, xion! Vet du det? Tack, Pilatus. Noterat. Personligen har jag bara träffat tre (vad jag vet) judar. Och det kan jag vittna om att det verkligen inte var några blodtörstiga monster med makthunger. Och jag vill hellre fria än fälla liksom. Jag såg en jättefin film för ett gäng år sedan som jag tyckte att, ja egentligen alla borde se, men jag vände mig framförallt till en person. Det handlade om en israelisk pojke och en palestinsk pojke som blev vänner. Min ringa uppfattning är att det är rätt väg att gå. Några synpunkter på detta?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestina konflikten

Inläggav Anders » 28 maj 2025 07:08

Anne skrev:Åh, vad fin du är, xion! Vet du det? Tack, Pilatus. Noterat. Personligen har jag bara träffat tre (vad jag vet) judar. Och det kan jag vittna om att det verkligen inte var några blodtörstiga monster med makthunger. Och jag vill hellre fria än fälla liksom. Jag såg en jättefin film för ett gäng år sedan som jag tyckte att, ja egentligen alla borde se, men jag vände mig framförallt till en person. Det handlade om en israelisk pojke och en palestinsk pojke som blev vänner. Min ringa uppfattning är att det är rätt väg att gå. Några synpunkter på detta?


Det har inte alltid varit chic bland vänstermänniskor att reservationslöst hålla på Palestina. En kusin till farsan, med i 68-rörelsen, jobbade på Kibbutz och stortrivdes. Gifte sig med en Israelisk man (Den enda stridsvagnsföraren i sin grupp vars stridsvagn inte förstördes under Yom Kippur) och är nu bosatta i Sverige, har barn och barnbarn. Vi har umgåtts mycket med dom. Han är bara marginellt mer för Netanyahu än vilken svensk rödstrumpa som helst. Röstade alltid på arbetarpartiet i Israel som mycket länge var det dominerande. Långt, långt ifrån alla Israeler är nåt i stil med Likudanhängare. Men i stort sett alla blev naturligtvis fullkomligt galna av ilska över attacken 10/7 och operationerna i Gaza har nog skrämmande högt stöd.

Att likud är starka nu är väl som att MP och SD inte ligger på de 2.5% där de hör hemma och att Trump är president i USA. Inte fullt lika illa som att Hamas tog makten i Gaza men närapå. Men ingen av dessa partiers stora röstarskaror är ett sundhetstecken i min bok.

Enkla fixen - alla lönearbetar, med det som deras profil gagnar sitt samhälle med, inte vad de vill göra. Worldwide, alla vuxna. Alla. Var och en efter förmåga. Ingen skönande slipper undan. Hela världen hälsar fredag kväll som en befrielse tillsammans, fram till pensionen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster