Hubert skrev:Hmmm... Det verkar som om inte heller du är så glad när jag frågar "Är det Gud som gett mig extra belysning för säker hemgång?"
Algotezza skrev:Hubert skrev:Spännande med begreppet illusion är att det också pekar på det som inte är illusion.
Vi skiljer på verklig och illusion.
Hur gör vi det?
När jag ställer mina frågor till gatumånglarna som prånglar ut sina sekter brukar jag - elak som jag är - dra min anekdot om när jag är på väg hem från krogen och ser dubbla rader gatlyktor.
Är det Gud som gett mig extra belysning för säker hemgång?
De blir inte glada.
Kan jag, eller någon, använda denna personliga upplevelse av dubbla gatlyktor som evidens för Guds existens? Det är trots allt ett faktum att jag såg dubbla gatlyktor.
Om det upp-till-var-och-en så är det väl okej?
Det finns illusioner då man misstolkar något, tar det för något annat än det är. Och det finns hallucinationer som innebär att man ser något som bevisligen inte finns annat än i ens eget medvetande.
Bygger tron på Gud på illusioner eller hallucinationer?
Gud förser dig med allt du behöver, extra belysning eller mentalt mlrker, om man exempelvis har en panteistisk gudssyn där Gud definieras som allsmäktig, allkärleksfull och allvetande, inklusive makten över ens övertygelser och illusioner. Livet blir då som att scrolla på mobilen utan att göra egna inlägg. Man har bara frihet att stanna upp och fokusera på något eller scrolla vidare. Om Gud har all makt har man bara makt över vad man skall fokusera på. Men det är förvisso bara som man tror om Gud är allsmäktig på riktigt. Har man bevis för att Gud finns är det Gud som ger en dem. Samma sak om man har bevis för motsatsen. Smärta eller glädje ger Gud en. Gud fixar det. Gud ser, allt hör, allt upplever allt. Så det är Gud som känner smärtan och glädjen i samma grad som vi. We are stardust in the wind.
Man behöver inte tro på Gud. Man behöver inte tro på någonting. Man kan tro på vad man vill.
Det finns globalt sett olika former av teism, (poly-, mono-) samt deism, panteism, panenteism. Säkert fler. Sanatana Dharma ("hinduismen") är en kombination av mono-, poly- och panteism. Jag tror det finns en gudsbild för var och en. Och för vissa är det en tom kanvas inom ramarna.
Religion/gudstro kan vara en tillflyktsort, en tröst, erbjuda en gemenskap, vara ett maktredskap, ett andligt vapen, verka förtryckande, befriande, ögonöppnande, förblindande, en källa till uråldriga mänskliga insikter. Det är något formlöst och substanslöst kan det tyckas eftersom det kan ges vilken form och vilket innehåll man vill, önskar och känner för.
Man använder därmed religion/gudstro som man vill - eller inte.
Angående frågan om Gud finns och med tanke på de många gudsbilder som finns globalt kan svaret bli ja, nej, kanske eller jag vet inte. Det är upp till en själv.
Men varför finns religion och Gudstro? Varför har människor behov av det? Vissa i alla fall. Ligger det i människans natur? En glitch i hjärnan? Tror andra djur på Gud?