Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Mycket i tillvaron är perspektivbetingat, inte bara värdeomdömen, om det rätta och det sköna. utan man får ju olika bilder eller intryck av samma objekt eller händelse, process, beroende på var man befinner sig. Det finns massor av memer som försöker visa detta. Det sanna är också perspektivberoende.
Filosofin har väl i alla tider försökt fånga den perspektivoberoende sanningen. Varje tid tycks dock ha haft sin oomkullrunkeliga sanningar, och filosofin har inte sällan utvecklats genom att det självklara ifrågasatts. Eller åtminstone förändrats den vägen...
Filosofin har väl i alla tider försökt fånga den perspektivoberoende sanningen. Varje tid tycks dock ha haft sin oomkullrunkeliga sanningar, och filosofin har inte sällan utvecklats genom att det självklara ifrågasatts. Eller åtminstone förändrats den vägen...
Algotezza aka Algotezza
David H skrev:Vad som egentligen är subjektivt eller objektivt är således en perspektivfråga.
Om vi rapporterar objektivt så begränsar vi oss till vad som tillhör det uppfattade objektet. Vi fungerar säkert inte så i psykologisk mening, men jag tror att journalister måste vara medvetna om att det de beskriver är ett val. Det är en personlig tolkning av det de registrerar med sina sinnen.
Motsatsen, en influencer är en person som har både vilja och förmåga att påverka andras åsikter, förklaringar och att forma narrativ, oftast genom sociala medier som t ex X.
Moderator
Algotezza skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Min t-tröja har ett flerfärgat tryck, folk i rymddräkter med en liten textruta på en box "Anti anxiety" och på boxens sida "6 pac".
Jo och den är för övrigt svart, tröjan. Den är mycket verklig. Om det är en objektiv del av verkligheten vet jag inte. Du har ju inte sett den och vet inte om det jag påstår är en objektiv beskrivning av ett verkligt ting.
Anser du att människor är objektiva?
Att människor finns är en objektiv sanning. Människors åsikter är subjektiva och på sin höjd intersubjektiva.
Sorry om jag går in i er dialog.
Det var meningen.
Det verkar som att det finns andra människor. Verkar dom vara objektiva? Det spelar ingen roll. För människor har fri vilja och är därav kapabla till vad som helst.
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Anser du att människor är objektiva?
Att människor finns är en objektiv sanning. Människors åsikter är subjektiva och på sin höjd intersubjektiva.
Det var meningen.
Det verkar som att det finns andra människor. Verkar dom vara objektiva? Det spelar ingen roll. För människor har fri vilja och är därav kapabla till vad som helst.
Vad grundar du detta på för underlag? Det framstår inte som en objektiv observation. Men det kan ju upplevas som att vi är fria att välja det gröna äpplet i stället för det röda. Men det är ju inte riktigt "vad som helst". I pjäsen Caligula av Albert Camus, beordras Helicon att ta ner månen. Jag kan tänka mig det pinsamma i denna situation, för trots Helicons fria vilja fick han problem med verkställigheten.
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Min t-tröja har ett flerfärgat tryck, folk i rymddräkter med en liten textruta på en box "Anti anxiety" och på boxens sida "6 pac".
Jo och den är för övrigt svart, tröjan. Den är mycket verklig. Om det är en objektiv del av verkligheten vet jag inte. Du har ju inte sett den och vet inte om det jag påstår är en objektiv beskrivning av ett verkligt ting.
Anser du att människor är objektiva?
Nej, man måste veta vad det är att vara objektiv. Journalister säger ofta att de försöker rapportera så objektivt de kan. Att objektivt beskriva en händelse är att sträva efter att minimera subjektiva inslag.
Eller hur… Jag tror att en objektiv person uppfattar/tolkar allt hen upplever sanningsenligt. Naivt/fördomsfritt… alternativt.
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Anser du att människor är objektiva?
Det var meningen.
Hur tänker du här? Ser du solipsism som ett rimligt alternativ?
Vad menar du med frågan Verkar de (människorna) vara objektiva? Att de finns på riktigt eller atr de uttalar objektiva sanningar?
Varför skulle fri vilja innebära att vara kapabel till vad som helst?
Algotezza aka Algotezza
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Anser du att människor är objektiva?
Nej, man måste veta vad det är att vara objektiv. Journalister säger ofta att de försöker rapportera så objektivt de kan. Att objektivt beskriva en händelse är att sträva efter att minimera subjektiva inslag.
Eller hur… Jag tror att en objektiv person uppfattar/tolkar allt hen upplever sanningsenligt. Naivt/fördomsfritt… alternativt.
Jag tror du snarare talar om att vara ärlig, äkta och genuin snarare än att vara objektiv.
Algotezza aka Algotezza
-
hakkapeliitta
Fy fasen att folk orkar tugga den här frågan år ut år in.
Vad är problemet med folk?
hakkapeliitta skrev:Fy fasen att folk orkar tugga den här frågan år ut år in.
Att man vill veta hur det är med saker och ting. Och då man får för sig nåt undrar man om det bara är ett jävla hjärnspöke eller om det finns nån substans i det. Så är det för mej i alla fall, och på mig är det många fel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Kanske inte den övermänniska som Nietzsche tänkte på, men alla de underbara människor som flyter som grädde ovanpå oss vanliga 9-5-or vilka utgör de grå massorna. Vad vore världen utan dessa färgklickar som med sina förmågor ger världen färg och ljus.
Vad vore världen utan sådana som Lars Molin, Tage Danielsson, Barbro Hörberg och alla andra konstnärliga begåvningar.
(Fast världen vore nog underbar i alla fall för den som har ögon och öron.)
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
Kanske inte den övermänniska som Nietzsche tänkte på, men alla de underbara människor som flyter som grädde ovanpå oss vanliga 9-5-or vilka utgör de grå massorna. Vad vore världen utan dessa färgklickar som med sina förmågor ger världen färg och ljus.
Vad vore världen utan sådana som Lars Molin, Tage Danielsson, Barbro Hörberg och alla andra konstnärliga begåvningar.
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
xion skrev:Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
Skulle hålla med om det var personernas natur och inte föräldrarnas sociala kapital som skapade dessa färgklickar. Grå massa blev man av sin uppväxt. Du skulle ju ha ett stadigt kneg.
Inte lätt att få den rätt.
Och jag tycker det har blivit sämre med det här. Förr fanns det i alla fall arbetarförfattare som Harry Martinssson men nu blir knegarnas barn nästan uteslutande knegare, medan de högre sociala kapitalens barn som Uggla säger nästan måste slå knut på sig för att hitta sitt självförverkligande och bli såna färgklickar.
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:xion skrev:Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
Skulle hålla med om det var personernas natur och inte föräldrarnas sociala kapital som skapade dessa färgklickar. Grå massa blev man av sin uppväxt. Du skulle ju ha ett stadigt kneg.
Och jag tycker det har blivit sämre med det här. Förr fanns det i alla fall arbetarförfattare som Harry Martinssson men nu blir knegarnas barn nästan uteslutande knegare, medan de högre sociala kapitalens barn som Uggla säger nästan måste slå knut på sig för att hitta sitt självförverkligande och bli såna färgklickar.
Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
xion skrev:Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
Glad midsommar!
David H skrev:Anders skrev:xion skrev:Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Men tack i alla fall.
Glad midsommar!
Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?
Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.
Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.
4 november 2017
4 november 2017
Kan någon svara på varför SVT alltid (?) rapporterar Israels version av vad som händer? Hur många känner till vad som hänt från Irans sida? Utvecklar de verkligen kärnvapen? Eller är det ett sätt att få USA att bomba Irans anläggningar och gärna även Teheran?
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"