Utan anspråk!
... Börjar lite trevande att uttrycka mig på följande sätt:
Där det som en gång var en början på något oväntat o nytt, nu är ett avslut med en ny början.
Och ur detta var och är dom blivande gnistorna ur tomhetens cykler som skapar formen av allt liv i det lilla och stora.
... Eftersom vissa har varit mottagliga och insett och förstått både det vackra o allvarsamma, i det som var o nu är.
Så är det för personer som Alexander Bard och liknande själar (dom jag tror sig vetat hela tiden utan min vetskap) men nu har man erfarit den sidan.
Vill inte vara kryptisk utan nu ska jag bena ut allesammans, så att polletten trillar ned, där jag börjar med samhällväktare o Sveriges värdegrund.
Där andetagen får plats!
... Hur det otydliga och okontrollerbara samt abnorma som ibland blir ett ljus i ett mörker.
Att vara fri i tanke eller mer än omvänt och öppet visa det, är det råa och avskalade att vara sann, som gör andra osäkra.
I tillitens skugga!
... Något överlämnat rör vid dig o du blir rörd av något heligt, har du inte längre något att dölja, vilket är en urkraft som skrämmer andra.
Mellan oss blev det ett orosmoln som inte visste hur ljuset skulle hanteras, då blir det lätt abstrakt, samt mycket symboliskt, för det språket har man ju aldrig tidigare talat.
När man överlämnat sig för nollpunkten, med valet att välja mellan ljus eller mörker, så kommer nästa fastransformation, vilken blir den du är ämnad att bli.
Utan sista ord, så är det så den heliga anden och evighetens stillhet opererar för den som väljer och inte argumenterar och predikar, utan tar ställning.
På väg hem är den som är sann mot sig själv och då sann mot andra, likaså att älska den man är för att förmå älska andra.
... Utan att behöva förstå, är min sanning, sann för mig och allas valfrihet är att själv hitta sin rätta väg med livets gåva.
Som en viskning till världen är det inte att moraliskt döma andra, utan låta dom likt frön finna sin egen jord.
För att min uppgift är att sekularisera och axla rollerna som Jesuit och Robin Hood, samt lindra.
Uppgift i livet är att hjälpa och inte stjälpa när styrkan och möjligheten finns.
... Så i nådens rörelse är nu allt klart och tydligt för mig, finns inga andra vägar att vandra, utan jag har funnit min plats o mitt kall.
Så att nu när jag lyssnar till mig själv o ser med andras ögon förstår jag varför denna uppgift är ämnad just mig.
Man ska samexistera med ett samhälle, med en värld som är destruktiv, utan att predika o frälsa, utan för att lindra med ställningstaganden.
... Genom att mitt land o dess väktare nu belyst och testat mina intentioner kan jag nu operera fritt under uppsikt.
Mitt liv o dom jag omger mig med ska skyddas likt en innesluten bubbla där man väljer vad och vilka man släpper in.
... Om det inte blivit denna resa o med dom nödvändiga förloppen.
Så hade ju andra, än goda avsikter kunnat råda samt agera i en värld som inte behöver mer mörker, utan ljus.
I din famn, inte min!
... Med denna resa som nu vänt blad o är i en ny början med ett slut som en outtröttlig loop.
Nu Kommer jag öppet visa o berätta vad ljuset har gett mig o nu er, utan att tumma eller hålla tillbaka.
Väljer inte bokform, utan väverskan verktygslåda som är både transformation och framidsspaning, för naturens väl, människan o moder jord.
... Min föraning är ett delfragment av den tid som nalkas för samexistens av teknik o natur samt människan i en hållbar värld tillsammans.
Med det sagt så är sanningen den att om konstellationerna är dom rätta så blir även naturen, människan, världen med vår framtid.
"Jag vet vem jag är, och nu står jag kvar – inte som motståndare, men som väktare."
Moderator: Moderatorgruppen
Re: "Jag vet vem jag är, och nu står jag kvar – inte som motståndare, men som väktare."
Fan, Unik, jag har kommit på hur jag skall läsa dina texter, jag som är en opoetisk teknikernörd från höghusen. Jag stoppar in dina texter i Chatgpt och ber den överlägsna intelligensen sammanfatta och berätta vad du vill ha sagt.
Nu kom det här ut:
Vad författaren vill säga:
Författaren beskriver en inre transformation – en slags andlig eller existentiell uppvakning. Hen ser sig själv som en person med ett uppdrag: att bidra med ljus, förståelse och hjälp i en värld som är splittrad och ibland mörk. Hen vill göra detta utan att döma eller predika, utan snarare genom att leva sant, vara en vägvisare och bidra till helande och samexistens. Det är ett kall – ett personligt ansvar – som hen nu har insett och accepterat.
Är det nånstans i krokarna?
Tror jag vågar med dej, vet inte om jag skulle våga med Illusionen. Jag är inte svensk mästare på att förstå det poetiska eller komplexa, jag är en svenne som gillar att prata som en svenne. Men dum är jag inte säger dom.
Är det OK?
Nu kom det här ut:
Vad författaren vill säga:
Författaren beskriver en inre transformation – en slags andlig eller existentiell uppvakning. Hen ser sig själv som en person med ett uppdrag: att bidra med ljus, förståelse och hjälp i en värld som är splittrad och ibland mörk. Hen vill göra detta utan att döma eller predika, utan snarare genom att leva sant, vara en vägvisare och bidra till helande och samexistens. Det är ett kall – ett personligt ansvar – som hen nu har insett och accepterat.
Är det nånstans i krokarna?
Tror jag vågar med dej, vet inte om jag skulle våga med Illusionen. Jag är inte svensk mästare på att förstå det poetiska eller komplexa, jag är en svenne som gillar att prata som en svenne. Men dum är jag inte säger dom.
Är det OK?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Re: "Jag vet vem jag är, och nu står jag kvar – inte som motståndare, men som väktare."
Du min kära!
Det är inte antingen A eller B utan relationen mellan dessa som är nyckeln.
Broöppningar och passager.
Black wood/ Light - both.
Mottaglig eller inte, så är det ämnat.
Vi födds inte in i valfriheten, men vi väljer den.
Vilja och avsikt är inte det ena eller andra, utan relationen mellan dom.
Älskar dig Anders
Nästa?
För den som visar sig sårbar har allt att vinna!
Och det är A och B som ger realtionen i att bli upplyst =
Det är inte antingen A eller B utan relationen mellan dessa som är nyckeln.
Broöppningar och passager.
Black wood/ Light - both.
Mottaglig eller inte, så är det ämnat.
Vi födds inte in i valfriheten, men vi väljer den.
Vilja och avsikt är inte det ena eller andra, utan relationen mellan dom.
Älskar dig Anders
Nästa?
För den som visar sig sårbar har allt att vinna!
Och det är A och B som ger realtionen i att bli upplyst =
Det är ett delmål uppnått, men jag tror fortfarande vi har mycket kvar med svårigheter på vägen. Keep on walking
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
unik skrev:Det är inte antingen A eller B utan relationen mellan dessa som är nyckeln.
Det är vad Bard & Söderqvist också menar, kanske särskilt tydligt i senaste boken Process och Event.
När jag pratade med Alexander lät han dock som en hårdkokt materialist. (Och han tyckte säkert att jag lät som en hårdkokt idealist.) Jag anar att drogerna hjälpt honom att ta steget från materialismen till relationismen, där vi kan mötas och förstå varandra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
David H skrev:unik skrev:Det är inte antingen A eller B utan relationen mellan dessa som är nyckeln.
Det är vad Bard & Söderqvist också menar, kanske särskilt tydligt i senaste boken Process och Event.
När jag pratade med Alexander lät han dock som en hårdkokt materialist. (Och han tyckte säkert att jag lät som en hårdkokt idealist.) Jag anar att drogerna hjälpt honom att ta steget från materialismen till relationismen, där vi kan mötas och förstå varandra.

Om blogg stängs ned vid förlösning - bokform - och yttre backup av allt material, samt sprida ut i olika kanaler - implicit för vara vittne med dina ögon och du med mina.
Tack för ordet!
Tack för ordet!
David H skrev:unik skrev:Det är inte antingen A eller B utan relationen mellan dessa som är nyckeln.
Bards uppväxt har jag koll på, lite extra eftersom min bästa polare också är från Motala och kom i kontakt med Bards, samma ålder. Jan Söderqvist är svårare att hitta info om. Men film- och litteraturskribent i SvD kultur hmm... Undrar om en har nåt att säga en radhussvenne(är jag inte nu men lika lite som man kan ta slummen ur Zlatan...). Folk från rikt socialt och kulturellt kapital som predikar "ändra sig" har liksom inte koll, kan inte ha koll.
4 november 2017
4 november 2017
Relationer tas upp i denna tråd.
Så här skrev jag på Facebook och poeter.se:
Alla goda ting är två
och det tredje
är relationen mellan dem.
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Alla goda ting är två
och det tredje
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Relationer tas upp i denna tråd.
Alla goda ting är två
och det tredje
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Den kopierar jag alla dagar i veckan
Du är fantastisk och det har jag alltid tyckt
Algotezza skrev:Relationer tas upp i denna tråd.
Alla goda ting är två
och det tredje
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Men - relationen i sig kan vara ett helvete. Misstro, oförstående, maktutövning, illamående. Både mellan två personer eller mellan hela befolkningsgrupper. Relationer är inget puttenuttigt gott.
4 november 2017
4 november 2017
Ja och påbud, tålamod ….
En begränsning har sin motsats och blir?
A/B =
Svaret är redan i rörelse
En begränsning har sin motsats och blir?
A/B =
Svaret är redan i rörelse
Anders skrev:Algotezza skrev:Relationer tas upp i denna tråd.
Alla goda ting är två
och det tredje
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Men - relationen i sig kan vara ett helvete. Misstro, oförstående, maktutövning, illamående. Både mellan två personer eller mellan hela befolkningsgrupper. Relationer är inget puttenuttigt gott.
Det skriver jag inte heller. Jag beskriver neutralt. Det kan vara ett helvete att spegla varandra och innebära både maktutövning och missbruk, vilket förvärras när de dessutom utgör en helhet. En ond cirkel... dysergi...
Men det kan också vara motsatsen. En utvecklande spiralrörelse... synergi...
Algotezza aka Algotezza
unik skrev:Algotezza skrev:Relationer tas upp i denna tråd.
Alla goda ting är två
och det tredje
De två speglar varandra
och är tillsammans ett.
Ett två tre -
längre behöver man
alltså inte kunna räkna
för att få med allt.
Den kopierar jag alla dagar i veckan
Du är fantastisk och det har jag alltid tyckt
Gör så. Sharing is caring.
Lite ordlekar och tankegympa...
En aforism jag knåpade ihop för mer än femtio år sedan:
Fruset kaos kallas ordning/kosmos. Så blir kaos hanterbart.
En aforism som funkar på engelska men ej så lätt på svenska är: Everything is all there is. Denna fungerar ej heller på svenska, då dubbelttydigheten går förlorad: The present is a gift.
Till slut något att fundera på:
Allting finns men ingenting händer.
Lite off topic kanske eller så off att det blir on.
Algotezza aka Algotezza