Akademiker + filosof?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Akademiker + filosof?

Inläggav PopJimmy » 16 jul 2006 00:02

Jag har funderat på om jag ska följa upp mitt filosofiintresse på allvar.

Om jag vill börja med filosofi på allvar? Hur bör jag gå tillväga?
Är det svårt att komma in på filosofiutbildningar/kurser/etc i Stockholm och Uppsala?

Vilka skolor är intressanta?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 16 jul 2006 00:19

När det gäller lediga platser till filosofiutbildningar så kolla
http://www.studieplatser.nu/
Tex har Lund och Umeå platser (Kolla kursen Filosofi i Matrix, 5p i Umeå :))

Jag kan bara svara för hur det ser ut i Lund. Jag har fått uppfattningen att det är tonvikt på analytisk filosofi, typ logik och sånt. En del kognitionsforskning är det också.
Det finns ju platser till hösten nu och det brukar inte vara så svårt att komma med även om man inte anmält sig i tid. http://www.fil.lu.se/

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 16 jul 2006 00:28

Funderar om jag kanske ska sökta till Södertörn. Jag kommer flytta till älvsjö ligger rätt nära...

Användarvisningsbild
Kapten Kidd

Inläggav Kapten Kidd » 11 aug 2006 23:42

SU har ett antal filosofikurser nu i höst - utöver praktisk och teoretisk filosofi ger man 10p-kurser i feministisk filosofi, konstfilosofi, politisk filosofi, filosofins historia (som jag tänker läsa denna termin), vetenskapsteori, logik och argumentation.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 12 aug 2006 01:03

Typisk distinktion som folk i Stockholm gör är att SU kör analytisk filosofi och Södertörn kör kontinentalhållet, men det där visste du väl. Lund sägs vara Aspergerfilosofer och rätt balla vad gäller logik, Uppsala är mkt Wittgenstein (och hierarkiskt jämlikt), Göteborg ska också vara duktiga på logik.

OT: Efter att ha läst en avhandling om Derrida (och jag själv är rätt inne på Wittgenstein) tycker jag mig se att viss analytisk filosofi (typ W) och viss kontinentalfilosofi (typ D) ligger rätt nära varandra, även om det kontinentala är för mig mer svårbegripligt. Skulle tro att de sysslar med rätt likartade saker, i alla fall inom vissa områden. Filosofi, t ex.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Varney

Inläggav Varney » 16 aug 2006 16:22

jag tyckte om södertörn iaf..jag vet inte men, kanske om du går på uppropet,så kan du komma in som "reserv" (du hade defitinitvt kommit in om det vore något annat än A-kurs, men det är det inte antar jag) försök på su också, kanske lyckas du på något av ställena (eller båda,eller inget)
kan gå. om inte annat, så sök ordentligt till vårterminen (om du har minsta aning om att du vill gå, så har du ju inget att förlora på det, utan precis tvärtom) så Kommer du in. då.
lycka till.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 sep 2006 18:27

Var på mitt första seminarie på söderntörn idag.

Känns som det är roligt att träffa människor som är intresserade av filosofi och diskutera lite ansikte mot ansikte.

Tyvärr verkar det var svårt att få kontrakt med människor som vill träffas utanför studietiden.

Hittils känns det inte så radikalt som jag hoppats på, iofs är det den första A-kursen, så jag har nog som lite hög ribba. Men väldigt intressant.

Varney

Inläggav Varney » 05 sep 2006 20:07

ja, du har säkerligen en mycket hög ribba  :D
ha det så kul, jag önskar jag också tog en flumkurs för nöjes skull istället för den här skiten jag läser....=)

Orakel.Delfi

Inläggav Orakel.Delfi » 07 nov 2006 21:49

PopJimmy skrev:Funderar om jag kanske ska sökta till Södertörn. Jag kommer flytta till älvsjö ligger rätt nära...

På södertörn läser man originaltexter och som jag förstått läser man mer kommenterande texter på su och många andra ställen. Det kan vara lite jobbigt med original men samtidigt lär man sig mycket mer. Själv valde jag det mest för att jag inte ville välja mellan teoretisk eller praktiskt.
Personligen gillar jag sh och gillar stämmningen där,  fräschare lokaler än su och grymma lärare.

Det är lite svårare att få kontakt privat med filosofistuderande om man läser fristående och speciellt på A-kursen. Men man kan alltid få med sig folk på olika grejer :) På seminarierna är folk ganska rädda för att prata  och lärarna har stor förståelse för det :) även på B- och C- nivå.

Angelina

Inläggav Angelina » 08 nov 2006 07:08

Du kommer att bli klassens stjarna.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 nov 2006 13:20

Varney skrev:ja, du har säkerligen en mycket hög ribba  :D
ha det så kul, jag önskar jag också tog en flumkurs för nöjes skull istället för den här skiten jag läser....=)
Vad läser du?

Orakel.Delfi skrev:Personligen gillar jag sh och gillar stämmningen där,  fräschare lokaler än su och grymma lärare.
Går du fortfarande kvar?

Orakel.Delfi skrev:Men man kan alltid få med sig folk på olika grejer  På seminarierna är folk ganska rädda för att prata  och lärarna har stor förståelse för det  även på B- och C- nivå.
Skojar du? Att "mer tänkande" människor är mer ängsliga är ingen nyhet för mig, men seminarierna här slår alla rekord. Antingen är folk helt oengagerade och inte hänger med i det material vi försöker penetrera eller så har de flesta här på sh allvarliga sociala hämningar/mindrevärdskomplex/skuldkänslor/liknande. Fast vad vet jag, kanske är såhär på alla filosofikurser överallt.

Varney

Inläggav Varney » 13 nov 2006 16:58

socionom. för tillfället juridik.

Återgå till "Hjälp!"