Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Algotezza » 30 jun 2025 19:32

Det ingår sällan i människors självbild att de kallar sig själva onda. Det är vad vi kallar vissa av dem vi ser som motståndare till oss själva och vårt sätt att leva.

Olika överenskomna internationella konventioner är ett sätt att försöka komma fram till en för alla världsmedborgare gällande moral eller etik.

Detta för att vi inte skall hamna i en relativism som urholkar det nationella rättsväsendet och internationell rätt. Vem har rätt att döma mördare om mord är ok enligt mördarens egen moral?


Internationella konventioner är just internationella. De blir inte mer bindande av att kallas objektiva.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav David H » 30 jun 2025 19:42

Algotezza skrev:Olika överenskomna internationella konventioner är ett sätt att försöka komma fram till en för alla världsmedborgare gällande moral eller etik.

Detta för att vi inte skall hamna i en relativism som urholkar det nationella rättsväsendet och internationell rätt. Vem har rätt att döma mördare om mord är ok enligt mördarens egen moral?


Internationella konventioner är just internationella. De blir inte mer bindande av att kallas objektiva.


Så här kommenterar Alexander Bard:
There is no international law. There is no international order. Just because European imperialists made something up some hundred years ago, that they don't even care about themselves, means nothing. International law and order are just the last remnants of European colonalism.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Pilatus » 30 jun 2025 21:43

David H skrev:
Algotezza skrev:Olika överenskomna internationella konventioner är ett sätt att försöka komma fram till en för alla världsmedborgare gällande moral eller etik.

Detta för att vi inte skall hamna i en relativism som urholkar det nationella rättsväsendet och internationell rätt. Vem har rätt att döma mördare om mord är ok enligt mördarens egen moral?

Internationella konventioner är just internationella. De blir inte mer bindande av att kallas objektiva.

Så här kommenterar Alexander Bard:
There is no international law. There is no international order. Just because European imperialists made something up some hundred years ago, that they don't even care about themselves, means nothing. International law and order are just the last remnants of European colonalism.

Vi bör kanske undvika Bards sätt att hantera juridiska frågor. Juridiken gäller och brott mot mänskligheten leder till straff efter fastställd dom. Europa står på fel sida om lagen i fråga om Israels rätt att bryta mot krigets lagar. Man mäktar inte straffa den som man en gång betett sig mycket illa mot. Man kan kalla det en soppa, men jag tror att Netanyahu aktar sig för att hamna inför domstolens prövning.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Algotezza » 30 jun 2025 21:48

Vad menar Bard att vi i stället skall utgå från? Visst kan man kritisera nuvarande internationella rättsssystem - men vad är alternativet idag?

Morgondagen kan vara eller bli fantastisk - men det är en väg härifrån och dit. Hur ska den se ut?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Pilatus » 30 jun 2025 21:57

Algotezza skrev:Vad menar Bard att vi i stället skall utgå från? Visst kan man kritisera nuvarande internationella rättsssystem - men vad är alternativet idag?

Morgondagen kan vara eller bli fantastisk - men det är en väg härifrån och dit. Hur ska den se ut?

Kanske detta är en del i förklaringen till Bards hållning:
Alexander Bard förespråkar i grund och botten en form av postmodern amoralism eller moraliskt nihilism – han argumenterar för att traditionella etikramar (som nationella kulturer, religioner, identitetspolitik) är otillräckliga i en globaliserad, digital värld. Etikens uppgift är inte att svara på vad som är rätt och fel ur ett klassiskt naturrättsligt eller religiöst perspektiv, utan snarare att fungera som ett beskrivande verktyg för hur grupper navigerar sina värden, snarare än att föreskriva åtgärder utifrån övergripande moraliska principer .
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Algotezza » 30 jun 2025 22:03

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vad menar Bard att vi i stället skall utgå från? Visst kan man kritisera nuvarande internationella rättsssystem - men vad är alternativet idag?

Morgondagen kan vara eller bli fantastisk - men det är en väg härifrån och dit. Hur ska den se ut?

Kanske detta är en del i förklaringen till Bards hållning:
Alexander Bard förespråkar i grund och botten en form av postmodern amoralism eller moraliskt nihilism – han argumenterar för att traditionella etikramar (som nationella kulturer, religioner, identitetspolitik) är otillräckliga i en globaliserad, digital värld. Etikens uppgift är inte att svara på vad som är rätt och fel ur ett klassiskt naturrättsligt eller religiöst perspektiv, utan snarare att fungera som ett beskrivande verktyg för hur grupper navigerar sina värden, snarare än att föreskriva åtgärder utifrån övergripande moraliska principer .


Nja, frågan är vems värderingar som skall gälla på det generella planet? Etik har ju även en normativ sida... eller det löses av individerna, när vi genomgått samma erfarenheter konvergerar vår moral?

Bard menar väl också att digitaliteten kommer att förverkliga Gud. En superAI?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav David H » 03 jul 2025 11:55

Allra lömskaste strategin vore väl för övrigt att propagera alruistiskt och sedan agera egoistisk.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vedergällning/reciprocitet som etisk/rättslig princip

Inläggav Algotezza » 03 jul 2025 16:33

David H skrev:Allra lömskaste strategin vore väl för övrigt att propagera alruistiskt och sedan agera egoistisk.


Dubbelmoral...
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 63 och 0 gäster