När sossar och moderater debatterar pekar de ut varandra som värsta fiender, men i den faktiska politiken, är inte skillnaderna ganska mikroskopiska?
Och får mig vidare att undra om ”politiker” har blivit en slags profession, som gör att politikernas identitet och värderingar formas av politikerkollektivet, snarare än att de blir representanter av folket. (Jämför till exempel med andra yrkesgrupper, poliser eller sjuksköterskor eller kockar, alla tenderar de att dela vissa värderingar och förhållningssätt (habitus?) som är gemensamt för respektive yrkesgrupp)
Enligt Markus Allard har det uppstått ett slags transferiat, där politiker inte längre ägnar sig åt verklig politik, se här diskussion - där denna fråga diskuteras:
Markus Allard möter Alexander Bard | Hur löser vi all skit i Sverige?
https://youtu.be/gdQkPr4DyZM?feature=shared
Politiker - en homogen yrkesgrupp?
Moderator: Moderatorgruppen
Politiker - en homogen yrkesgrupp?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Re: Politiker - en homogen yrkesgrupp?
"Och får mig vidare att undra om ”politiker” har blivit en slags profession"
Eftersom jag studerat ämnet i syfte att skriva en bok så finner jag den frågan obetalbart... komisk...
Det är som att sitta på Vulkanen Tambora år 1815 och lite... försiktigt... undra om det inte börjar bli lite... aningen... "hett"?
Politiker är en "klass" som "Adel, Präster, Borgare och Bönder".
Ståndssamhällets död är faktiskt kraftigt överdrivet när det gäller adelsklassen som numera utgöras av "Politikerna".
- "politikernas identitet och värderingar formas av politikerkollektivet, snarare än att de blir representanter av folket."
Javisst...
De lever i ett parallellt samhälle skilt från övriga mänskligheten, en "klubb" där man bara träffar och hör på varandra, typ Riksdagen och "Bilderberg möten" och sedan går man ut... och talar till det "trista" och "jobbiga"... folket med avsikt att få folket att lyda... och agera som de gemensamt i den politiska klassen har beslutat.
Det är för mycket att gå i på, MEN... man ägnar sig bland annat åt att med psykologiska trick manipulera folket att vilja och stödja det politikerna har beslutat att DE SKA vilja och stödja...
"Vi vill att ni ska säga åt oss att göra följande."
"Vi vill att ni ska vilja detta."
Vi vill att ni ska prioritera detta, tycka, tänka och önska följande."
"Och vi, era trogna tjänare, ska sedan utföra er uttalade vilja."
"Och ni skall vara nöjda och stödja systemet."
EU kommissionen betalar s.k. N.G.O. icke statliga organisationer att framlägga önskemål till EU kommissionen som EU kommissionen har sagt åt dem att de ska framlägga.
"Vi vill att ni framför följande krav till oss, och i gengäld finansierar vi er verksamhet."
Man skulle kunna kalla politiker en "profession".
MEN vad ägnar sig då denna "profession" åt?
Vad är det man gör?
Vad är det man strävar efter?
JA man ägnar sig inte åt det man utger sig för att göra.
För att ta exemplet med kockar... är man i så fall en yrkesgrupp av kockar som inte vet ett... smack... om mat och absolut inte kan röra ihop en kastrull mannagrynsgröt, utan att orsaka en lokal naturkatastrof.
NEJ att ordna och sköta samhället på uppdrag av folket för allas bästa och framtiden, är DEFINITIVT... det SISTA man pysslar med.
Kompetensen för att kunna utför DEN uppgiften är - icke existerande.
SÅ... om det inte är det... man ägnar sig åt, vad håller man då i själva verket på med?
JA, ta en funderare... på DET...
Problemet är att människor har förutfattade meningar, tro och övertygelse om vad som pågår och ser inte efter vad som egentligen... pågår.
Man ser det man på förhand intalat sig att man SKA se.
"Ja men det vet ju alla"...
Alla vet ju hur samhället fungerar och vad som händer.
Och VEM är det som inplanterat DEN bilden och övertygelsen i dig?
Inte händelsevis... de som leder och styr samhället väl...?
Eftersom jag studerat ämnet i syfte att skriva en bok så finner jag den frågan obetalbart... komisk...
Det är som att sitta på Vulkanen Tambora år 1815 och lite... försiktigt... undra om det inte börjar bli lite... aningen... "hett"?
Politiker är en "klass" som "Adel, Präster, Borgare och Bönder".
Ståndssamhällets död är faktiskt kraftigt överdrivet när det gäller adelsklassen som numera utgöras av "Politikerna".
- "politikernas identitet och värderingar formas av politikerkollektivet, snarare än att de blir representanter av folket."
Javisst...
De lever i ett parallellt samhälle skilt från övriga mänskligheten, en "klubb" där man bara träffar och hör på varandra, typ Riksdagen och "Bilderberg möten" och sedan går man ut... och talar till det "trista" och "jobbiga"... folket med avsikt att få folket att lyda... och agera som de gemensamt i den politiska klassen har beslutat.
Det är för mycket att gå i på, MEN... man ägnar sig bland annat åt att med psykologiska trick manipulera folket att vilja och stödja det politikerna har beslutat att DE SKA vilja och stödja...
"Vi vill att ni ska säga åt oss att göra följande."
"Vi vill att ni ska vilja detta."
Vi vill att ni ska prioritera detta, tycka, tänka och önska följande."
"Och vi, era trogna tjänare, ska sedan utföra er uttalade vilja."
"Och ni skall vara nöjda och stödja systemet."
EU kommissionen betalar s.k. N.G.O. icke statliga organisationer att framlägga önskemål till EU kommissionen som EU kommissionen har sagt åt dem att de ska framlägga.
"Vi vill att ni framför följande krav till oss, och i gengäld finansierar vi er verksamhet."
Man skulle kunna kalla politiker en "profession".
MEN vad ägnar sig då denna "profession" åt?
Vad är det man gör?
Vad är det man strävar efter?
JA man ägnar sig inte åt det man utger sig för att göra.
För att ta exemplet med kockar... är man i så fall en yrkesgrupp av kockar som inte vet ett... smack... om mat och absolut inte kan röra ihop en kastrull mannagrynsgröt, utan att orsaka en lokal naturkatastrof.
NEJ att ordna och sköta samhället på uppdrag av folket för allas bästa och framtiden, är DEFINITIVT... det SISTA man pysslar med.
Kompetensen för att kunna utför DEN uppgiften är - icke existerande.
SÅ... om det inte är det... man ägnar sig åt, vad håller man då i själva verket på med?
JA, ta en funderare... på DET...
Problemet är att människor har förutfattade meningar, tro och övertygelse om vad som pågår och ser inte efter vad som egentligen... pågår.
Man ser det man på förhand intalat sig att man SKA se.
"Ja men det vet ju alla"...
Alla vet ju hur samhället fungerar och vad som händer.
Och VEM är det som inplanterat DEN bilden och övertygelsen i dig?
Inte händelsevis... de som leder och styr samhället väl...?
Re: Politiker - en homogen yrkesgrupp?
Politiker är folk som bryr sig i politik och inte är rädda att få sina näsor bruna. Alla politiker inkl Trump, Ping och Putin har min respekt - som politiskt aktiva människor som inte bara agiterar för att få kompisar.
Gina Dirawis senaste sommar har all min respekt, men de spelar ju ofta, efter programmets slut en snutt av något relaterat program. De spelade i det här fallet en snutt från hennes program 2011. Där sammanfattade hon det i mina filosofiska ögon sämsta och mest toxiska skälet till engagemang. Lyssna från 59:09.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2578974
Gina Dirawis senaste sommar har all min respekt, men de spelar ju ofta, efter programmets slut en snutt av något relaterat program. De spelade i det här fallet en snutt från hennes program 2011. Där sammanfattade hon det i mina filosofiska ögon sämsta och mest toxiska skälet till engagemang. Lyssna från 59:09.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2578974
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Politiker - en homogen yrkesgrupp?
[quote="Algotezza"]Maat!
När kommer din bok?[/quote]
Enligt nuvarande plan, i varje fall "före" september nästa år, hur det blir om planen håller får man väl inte säkert veta fören i mars nästa år.
MEN jag förväntar mig förseningar, planeringar blir sällan som tänkt när många olika är inblandade i en process.
Sedan kan jag inte blunda för att det hela tiden droppar in sensationella nya uppgifter som är så enastående att de bara måste tas med, så materialet växer konstant.
Det är exempelvis bara tre dagar sedan jag kom över ny information som "läckt ut" ett antal år sedan 2011 - 2017 men som jag inte stött på förut.
Som avslöjar att Den Svenska militären på egen hand blev medlem i Nato redan i slutet av 1950 och början av 1960-talet.
Och Natoofficerare arbetade i stort antal i Sveriges största hemliga Bunker bas i Bohuslän, Munkedal, Sveriges "Cheyenne Mountain" "NORAD".
Enligt vittnesmål, så långt.
Som så länge det var i full drift, var lika hemligt som det omtalade "Area 51".
Jag har själv befunnit mig utanför en av de kamouflerade vägarna in i berget, på 1980-talet utan att ha anat det minsta, annat än att det var en helt vanlig parkeringsplats.
Det var hit Regeringen och Kungen skulle flyttas.
Och det mest dramatiska är att precis utanför basen på svenskt vatten, låg det regelbundet amerikanska atomubåtar färdiga att avlossa kärnvapen mot Sovjet.
USA hade alltså en kärnvapenbestyckad amerikansk bas på svensk mark redan runt 1960.
Sovjet viste om det, och i ett krig skulle denna plats varit den första att träffas av ett Sovjetiskt kärnvapen anfall för att slå ut de amerikanska ubåtarna.
Håller just på att granska detta material.
Men något sådant kan naturligtvis inte utlämnas ur en bok.
Sådant leder ju till vissa förseningar.
När kommer din bok?[/quote]
Enligt nuvarande plan, i varje fall "före" september nästa år, hur det blir om planen håller får man väl inte säkert veta fören i mars nästa år.
MEN jag förväntar mig förseningar, planeringar blir sällan som tänkt när många olika är inblandade i en process.
Sedan kan jag inte blunda för att det hela tiden droppar in sensationella nya uppgifter som är så enastående att de bara måste tas med, så materialet växer konstant.
Det är exempelvis bara tre dagar sedan jag kom över ny information som "läckt ut" ett antal år sedan 2011 - 2017 men som jag inte stött på förut.
Som avslöjar att Den Svenska militären på egen hand blev medlem i Nato redan i slutet av 1950 och början av 1960-talet.
Och Natoofficerare arbetade i stort antal i Sveriges största hemliga Bunker bas i Bohuslän, Munkedal, Sveriges "Cheyenne Mountain" "NORAD".
Enligt vittnesmål, så långt.
Som så länge det var i full drift, var lika hemligt som det omtalade "Area 51".
Jag har själv befunnit mig utanför en av de kamouflerade vägarna in i berget, på 1980-talet utan att ha anat det minsta, annat än att det var en helt vanlig parkeringsplats.
Det var hit Regeringen och Kungen skulle flyttas.
Och det mest dramatiska är att precis utanför basen på svenskt vatten, låg det regelbundet amerikanska atomubåtar färdiga att avlossa kärnvapen mot Sovjet.
USA hade alltså en kärnvapenbestyckad amerikansk bas på svensk mark redan runt 1960.
Sovjet viste om det, och i ett krig skulle denna plats varit den första att träffas av ett Sovjetiskt kärnvapen anfall för att slå ut de amerikanska ubåtarna.
Håller just på att granska detta material.
Men något sådant kan naturligtvis inte utlämnas ur en bok.
Sådant leder ju till vissa förseningar.
Återgå till "Politik och samhälle"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster