Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 14:49

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Vad menar du? Det är inte du eller jag som bestämmer vad som är rätt..


Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?

Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.


Då har du en kristen värdegrund, en värdegrund du finner rimlig och därför har anammat.

Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Enda jämlikhet som finns är att stoiskt acceptera sitt liv och försöka hitta något man trivs med och kan leva på. Men det finns knappast materiell eller begåvningsmässig rättvisa i världen om vi utgår från den kristna tanken att vi bara lever ett liv, bara får en chans.

Vill vi ha långsiktig rättvisa får vi ta med både karmalagen och reinkarnationsprincipen i vår världsbild. Och då har vi lämnat kristendomens världsbild, tids- och människosyn.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 14:55

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?

Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.


Då har du en kristen värdegrund, en värdegrund du finner rimlig och därför har anammat.

Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Enda jämlikhet som finns är att stoiskt acceptera sitt liv och försöka hitta något man trivs med och kan leva på. Men det finns knappast materiell eller begåvningsmässig rättvisa i världen om vi utgår från den kristna tanken att vi bara lever ett liv, bara får en chans.

Vill vi ha långsiktig rättvisa får vi ta med både karmalagen och reinkarnationsprincipen i vår världsbild. Och då har vi lämnat kristendomens världsbild, tids- och människosyn.

Om du inte tror att det finns något som heter rättvisa så kanske du inte ska tala om det.. eftersom det blir missuppfattningar när orden inte betyder samma.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 15:02

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?

Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.
Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Om du är bitter över att det inte finns någon rättvisa så kommer du själv vilja vara gud och ta rättvisan i egna händer.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 15:08

Man kan säga att något är rätt enligt en lära, men då talar vi inte om moral, möjligen något sektliknande..

xion
Inlägg: 4062
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Dagens vision?

Inläggav xion » 30 aug 2025 15:25

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.
Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Om du är bitter över att det inte finns någon rättvisa så kommer du själv vilja vara gud och ta rättvisan i egna händer.


Det finns ingen rättvisa.
Du behöver bara se dig omkring så kan du konstatera detta.
Detta försökte jag få mina barn att förstå.(hoppas att jag lyckades åtminstone delvis)

Hur hanterar man detta?
Man får göra det bästa av den situation man befinner sig i.
Inte bara snegla på dom som har det bättre utan även inse att det kunde ha varit mycket sämre.

Hjälper inte detta så finns ju alltid religionens imaginära rättvisa.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 17:10

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vem gör det? Hur bestäms rätt och orätt menar du, om det inte beror på ens värdegrund?

Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.


Då har du en kristen värdegrund, en värdegrund du finner rimlig och därför har anammat.

Kristen värdegrund, det vet jag inte. I princip så uppfan jag min gud själv. En dag valde jag att tro på något högre som var rättvisa. Det finns ingen rimlighet i det.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 19:01

xion skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Om du är bitter över att det inte finns någon rättvisa så kommer du själv vilja vara gud och ta rättvisan i egna händer.


Det finns ingen rättvisa.
Du behöver bara se dig omkring så kan du konstatera detta.
Detta försökte jag få mina barn att förstå.(hoppas att jag lyckades åtminstone delvis)

Hur hanterar man detta?
Man får göra det bästa av den situation man befinner sig i.
Inte bara snegla på dom som har det bättre utan även inse att det kunde ha varit mycket sämre.

Hjälper inte detta så finns ju alltid religionens imaginära rättvisa.

Du kan inte veta med fullständig säkerhet att det inte finns rättvisa. Det går inte att utesluta att det finns rättvisa. Själv upplever jag rättvisa varje dag. Nästan varje dag har jag olika ”problem” och det slutar ofta med att jag löser dem! Så jag känner mig nöjd. Och jag känner inte att jag tyngs av orättvisor. Jag känner mig inte begränsad, jag känner hopp. Om det fortsätter såhär så känner jag att livet är otroligt fantastiskt.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 19:07

Ingen nu levande människa har tagit det sista andetaget, jag säger bara det. Negativitet kan skapa mycket problem.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 19:16

Om man vill uppnå någonting så gäller det bara att ha ett mål… Mitt mål är bara att fortsätta..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 19:49

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.


Då har du en kristen värdegrund, en värdegrund du finner rimlig och därför har anammat.

Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Enda jämlikhet som finns är att stoiskt acceptera sitt liv och försöka hitta något man trivs med och kan leva på. Men det finns knappast materiell eller begåvningsmässig rättvisa i världen om vi utgår från den kristna tanken att vi bara lever ett liv, bara får en chans.

Vill vi ha långsiktig rättvisa får vi ta med både karmalagen och reinkarnationsprincipen i vår världsbild. Och då har vi lämnat kristendomens världsbild, tids- och människosyn.

Om du inte tror att det finns något som heter rättvisa så kanske du inte ska tala om det.. eftersom det blir missuppfattningar när orden inte betyder samma.


Har du läst vad jag skrev?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 19:51

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror att de finns en gud, och att hen borgar för rättvisa, så gud ser vad vi gör. Om man inte tror att det finns rättvisa så kan man ju inte använda orden rätt och fel. Det blir ju meningslöst.
Om du ser dig om i världen hur olika mönniskir har det verkar det då som om Gud borgar för rättvisa? Hur rättvist är livet om vi bara lever detta enda fysiska liv? Vissa föds med rikedomar - andra utan och förblir fattiga. Vissa föds rikt begåvade och kreativa och kan skapa både något som kan glädja undra och göra den själva rika. Vissa föds utan någon särskild begåvning och kreativitet och kan varken bli rika eller berömda.

Om du är bitter över att det inte finns någon rättvisa så kommer du själv vilja vara gud och ta rättvisan i egna händer.


Du har ju i denna tråd skrivit att du uppfann Gud. Det innebär väl att du står över Gud.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 19:58

Vega skrev:Man kan säga att något är rätt enligt en lära, men då talar vi inte om moral, möjligen något sektliknande..



Jag talar om värdegrund, att det är utifrån den man avgör vad som är rätt och orätt, gott och ont. Det finns olika värdegrunder och som en följd därav olika syn på rätt och orätt, gott och ont. Utifrån sin värdegrund värderar man andra värdegrunder och kommer då ofta fram till att den egna är bäst, mest human, mest utvecklad.

Det finns dessutom olika etiska modeller för att komma fram till vad som är rätt och orätt, gott och ont: regeletik, konsekvensetik (t.ex. utilitarism), viljeetik, sinnelagsetik, dygdeetik, situationsetik och etik som bygger på det egna samvetet eller den egna moraliska kompassen.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 20:41

Algotezza skrev:
Vega skrev:Man kan säga att något är rätt enligt en lära, men då talar vi inte om moral, möjligen något sektliknande..


Jag talar om värdegrund, att det är utifrån den man avgör vad som är rätt och orätt, gott och ont.

Nej, så fungerar inte jag, jag går väldigt mycket på känsla.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 30 aug 2025 20:51

Algotezza skrev:Du har ju i denna tråd skrivit att du uppfann Gud. Det innebär väl att du står över Gud.

Det var inte så att jag läste i bibeln. Jag bryr mig inte om Gud, jag vill bara ha rättvisa. Jag vill att någon som har förstånd ska granska mina handlingar. Och andras handlingar. Jag vill att det ska finnas potential till förbättring. Jag vill att saker ska spela roll, öht..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 30 aug 2025 21:04

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Man kan säga att något är rätt enligt en lära, men då talar vi inte om moral, möjligen något sektliknande..


Jag talar om värdegrund, att det är utifrån den man avgör vad som är rätt och orätt, gott och ont.

Nej, så fungerar inte jag, jag går väldigt mycket på känsla.


Jag skrev också att man kan låta den egna moraliska kompassen eller samvetet avgöra vilket är synonymt med den egna känslan för vad som är rätt och orätt, gott och ont.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster