Allmän politik.
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Allmän politik.
Jag kan rekommendera er att titta på Agendas program Politikbyron om migrationspolitiken.
xion skrev:Jag kan rekommendera er att titta på Agendas program Politikbyron om migrationspolitiken.
Jodå, det är en bra summering av hur politikierna lyckats säga ett och göra något helt annat.
Moderator
Pilatus skrev:xion skrev:Jag kan rekommendera er att titta på Agendas program Politikbyron om migrationspolitiken.
Jodå, det är en bra summering av hur politikierna lyckats säga ett och göra något helt annat.
Det är väl så de flesta politiker agerar? Åtminstone de som för tillfället har makten...
Algotezza aka Algotezza
Jag är misstänksam mot det. Det folk vill höra är ”klara besked” om saker som har stor komplexitet. Och politiker, som har sådana frågor att hantera och kommentera, vad fan skall de säga?
Om folk kunde lära sig att det svåra framförallt är svårt skulle dialoger bli tuffare men mer trovärdiga.
Men nu är det som det är, bonnfångare som Henrik Jönsson eller Greta Thunberg ger folk det folk vill höra. En sida att ställa sig på. Inte min kopp te, i alla fall.
Om folk kunde lära sig att det svåra framförallt är svårt skulle dialoger bli tuffare men mer trovärdiga.
Men nu är det som det är, bonnfångare som Henrik Jönsson eller Greta Thunberg ger folk det folk vill höra. En sida att ställa sig på. Inte min kopp te, i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Jag är misstänksam mot det. Det folk vill höra är ”klara besked” om saker som har stor komplexitet. Och politiker, som har sådana frågor att hantera och kommentera, vad fan skall de säga?
Folk vill väl ha ärliga svar främst, tror jag. Det är en pedagogisk uppgift som kräver både intelligens och kunskaper att förklara och ge besked om det komplexa på ett begripligt sätt. Saknar man pedagogisk förmåga blir det nog inte så lätt.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Anders skrev:Jag är misstänksam mot det. Det folk vill höra är ”klara besked” om saker som har stor komplexitet. Och politiker, som har sådana frågor att hantera och kommentera, vad fan skall de säga?
Folk vill väl ha ärliga svar främst, tror jag. Det är en pedagogisk uppgift som kräver både intelligens och kunskaper att förklara och ge besked om det komplexa på ett begripligt sätt. Saknar man pedagogisk förmåga blir det nog inte så lätt.
”Det här är svårt, vi får se vad vi kommer fram till”.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017
En sak som jag "hängt upp mig på" är vissa i mitt tycke idiotiska uttalanden.
Som Peter Eriksson sa; "Låt alla som vill komma hit. Hela Norrlands inland är glesbefolkat."
Reinfeldt sa tydligen något liknande.
Varför skulle invandrarna vilja bo i Norrlands inland? Där vill vi ju inte ens bo själva.
Som Peter Eriksson sa; "Låt alla som vill komma hit. Hela Norrlands inland är glesbefolkat."
Varför skulle invandrarna vilja bo i Norrlands inland? Där vill vi ju inte ens bo själva.
xion skrev:En sak som jag "hängt upp mig på" är vissa i mitt tycke idiotiska uttalanden.
Det kan diskuteras, är man flykting och flyr för sitt liv som Stefan Löfven uttryckte sig så tycker jag det är ett alternativ till att bli förföljd och kanske skjuten. Jag var vid tillfälle beredd att åka till Rymdbasen Esrange utanför Kiruna om vi båda (hustrun) skulle ha erbjudits jobb. Skulle det varit så hemskt?
Moderator
När man flyger till Australien via Doha, vilket vi gjorde 2013, slås man av hur folktomt det är på många ställen i vår värld. Det finns mycket plats på vår planet men det är väldigt trångt där folk faktiskt vill bo.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:xion skrev:En sak som jag "hängt upp mig på" är vissa i mitt tycke idiotiska uttalanden.
Det kan diskuteras, är man flykting och flyr för sitt liv som Stefan Löfven uttryckte sig så tycker jag det är ett alternativ till att bli förföljd och kanske skjuten. Jag var vid tillfälle beredd att åka till Rymdbasen Esrange utanför Kiruna om vi båda (hustrun) skulle ha erbjudits jobb. Skulle det varit så hemskt?
Ja, där hade ni nog inte stannat länge.
Norrlands inland har varit en avfolkningsbygd så långt som jag kan minnas.
En oupphörlig nedgång på alla områden. Sämre och sämre vad gäller arbetstillfällen och samhällsservice.
Långa avstånd till allt och alla. Långa mörka vintrar och kallt dessutom.
Kuststäderna lever vidare men även där märks nedgången. När jag flyttade till Hälsingland (50år sen) fanns det gott om jobb. Jag hade många företag att välja mellan. De flesta är borta nu. Vad som finns kvar är mindre företag med få anställda och lokal anknytning.
Glesbygden befolkas av pensionärer och sommargäster i allt större omfattning.
Allt är inte svart för det finns en del på plussidan också. Men de flesta människor vill bo i städer eller i varje fall nära befolkningscentra.
De flesta flyktingar flydde inte för sitt liv. De riskerade istället livet i dåliga flytetyg för att få en bättre framtid.
xion skrev:Pilatus skrev:xion skrev:En sak som jag "hängt upp mig på" är vissa i mitt tycke idiotiska uttalanden.
Ja, där hade ni nog inte stannat länge.
Norrlands inland har varit en avfolkningsbygd så långt som jag kan minnas.
En oupphörlig nedgång på alla områden. Sämre och sämre vad gäller arbetstillfällen och samhällsservice.
Långa avstånd till allt och alla. Långa mörka vintrar och kallt dessutom.
Kuststäderna lever vidare men även där märks nedgången. När jag flyttade till Hälsingland (50år sen) fanns det gott om jobb. Jag hade många företag att välja mellan. De flesta är borta nu. Vad som finns kvar är mindre företag med få anställda och lokal anknytning.
Glesbygden befolkas av pensionärer och sommargäster i allt större omfattning.
Allt är inte svart för det finns en del på plussidan också. Men de flesta människor vill bo i städer eller i varje fall nära befolkningscentra.
De flesta flyktingar flydde inte för sitt liv. De riskerade istället livet i dåliga flytetyg för att få en bättre framtid.
"Vi flytt int" hette det från Norrland på sjuttiotalet. Orden var riktade till politiken, men föll ohörda, flyttlassen hade redan börjat gå. Nej det var inte städernas nyuppförda bostadsområden som lockade utan en tvingande ekonomi.
Koncentrationen till storstäder vilar på politik och kapital i kombination. De flesta människor bor inte där de vill bo, de bor där ekonomin tillåter dem att bo. Norrmännen har valt en annan väg, på andra sidan gränsen är landsbygden fortfarande levande.
Historien upprepar sig, brukar man säga.
Hitler försökte genom provokationer få igång andra världskriget. Till slut blev han tvungen att fejka ett anfall.
Putin verkar vara inne på samma linje. Genom ideliga provokationer hoppas han få en reaktion som han kan få som anledning att starta krig mot NATO där han ju har sin egen knähund i Ungern som kan lägga in veto mot åtgärder.
Hitler försökte genom provokationer få igång andra världskriget. Till slut blev han tvungen att fejka ett anfall.
Putin verkar vara inne på samma linje. Genom ideliga provokationer hoppas han få en reaktion som han kan få som anledning att starta krig mot NATO där han ju har sin egen knähund i Ungern som kan lägga in veto mot åtgärder.
xion skrev:Historien upprepar sig, brukar man säga.
Putin verkar vilja återupprätta Sovjetunionen och dessutom utvidga gränserna jämfört med Sovjetunionens gränser.
Algotezza aka Algotezza
xion skrev:Historien upprepar sig, brukar man säga.
Utan Kina i ryggen tvivlar jag på att han vill ha krig med NATO, men vill Kina ha krig?
När han kom tillbaka från Alaska ökade krigsinsatserna mot Ukraina, den utlovade reaktionen från Trump uteblev, och strax efter besöket i Kina passerades Polska gränsen med drönare.
Vertumnus skrev:xion skrev:Historien upprepar sig, brukar man säga.
Utan Kina i ryggen tvivlar jag på att han vill ha krig med NATO, men vill Kina ha krig?
När han kom tillbaka från Alaska ökade krigsinsatserna mot Ukraina, den utlovade reaktionen från Trump uteblev, och strax efter besöket i Kina passerades Polska gränsen med drönare.
Putin jabbar litet som en boxare i ringen, söker blottor. Han har en tung punch, men han vill kanske avvakta litet? Trump verkar resonera som att slaget är förlorat för Ukraina.
Moderator
Återgå till "Politik och samhälle"