VERKLIGHETEN, som funktion av referensberoende komplex skalär differens ?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: VERKLIGHETEN, som funktion av referensberoende komplex skalär differens ?

Inläggav Pilatus » 21 sep 2025 15:01

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:Jag tolkar det som att gener som inte samarbetar eller är kompatibla med andra gener hos en organism sorteras ut.

Vad i citatet får dig att tolka på det sättet?

Citatet består av tre meningar. I den första slås det fast att det är den enskilda genen som bär det arv som antingen består förändras eller går under, dvs den evolutionära gången. I den andra att altruism kan vara ett vinnande koncept, vilket här måste förstås som att enskilda gener kan gagnas av att ge andra gener utrymme. I den tredje slutligen konstateras det att det är individen som bär genen, arvet, som samtidigt är genens livsmiljö.

Jag tycker inte tolkningen känns alltför avlägsen, men gör du en annan så förklara gärna.

En gen har inga avsikter. En gen är en stor molekyl.
Om miljön inte förändras finns inget tryck på förändring i arvsmassan. Avkomman är då bäst som den är och mutationer har inte någon fördel.
Ändras omgivningen blir det mer komplicerat. Om det inte tillkommer nya muterade individer som passar förändringen dör arten ut. Men en lyckad mutation som innebär att individen kan klara sig och producera ny avkomma, finns möjligheten att en ny gen etableras i populationen. Arten får på så sätt en liten fördel. Om processen fortsätter kommer en ny art att utvecklas. Darwins finkar visar tydligt hur omgivningens tryck fick finkarnas näbbar att anpassa sig till nya villkor. Om Darwin uttryckte sig tvetydigt tror jag det berodde på tidsandan, han kanske ville medge ett visst utrymme för tolkning?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 sep 2025 15:33

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Jag tolkar det som att gener som inte samarbetar eller är kompatibla med andra gener hos en organism sorteras ut.

Citatet består av tre meningar. I den första slås det fast att det är den enskilda genen som bär det arv som antingen består förändras eller går under, dvs den evolutionära gången. I den andra att altruism kan vara ett vinnande koncept, vilket här måste förstås som att enskilda gener kan gagnas av att ge andra gener utrymme. I den tredje slutligen konstateras det att det är individen som bär genen, arvet, som samtidigt är genens livsmiljö.

Jag tycker inte tolkningen känns alltför avlägsen, men gör du en annan så förklara gärna.

Jag hänger upp mig på formuleringen att en organism är "en överlevnadsmaskin som varje gen använder sig av för att försäkra sig om största möjliga replikering".

Det låter som en väldigt antropomorf tolkning, att en gen "försäkrar sig" om något.

Jag läste Dawkins bok när den var ny. Jag tycker det låter fånigt förmänskligande att kalla gener egoistiska.
Algotezza aka Algotezza

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 22 sep 2025 13:36

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:

Jag hänger upp mig på formuleringen att en organism är "en överlevnadsmaskin som varje gen använder sig av för att försäkra sig om största möjliga replikering".

Det låter som en väldigt antropomorf tolkning, att en gen "försäkrar sig" om något.

Jag läste Dawkins bok när den var ny. Jag tycker det låter fånigt förmänskligande att kalla gener egoistiska.

Använder man etablerade begrepp från ett område för att förklara nya idéer på ett annat så händer det väl inte sällan att begreppens konnotationer kan lägga sig i vägen för en omedelbar förståelse. Informationsflödet blandas lätt upp med för saken ovidkommande information om den talande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 sep 2025 17:34

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:

Använder man etablerade begrepp från ett område för att förklara nya idéer på ett annat så händer det väl inte sällan att begreppens konnotationer kan lägga sig i vägen för en omedelbar förståelse. Informationsflödet blandas lätt upp med för saken ovidkommande information om den talande.

Dessutom kan ju formuleringen på Wikipedia bygga på en hemsnickrad tolkning av Dawkins som leder tankarna i lite felaktig riktning.
Algotezza aka Algotezza

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 22 sep 2025 18:55

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:

Dessutom kan ju formuleringen på Wikipedia bygga på en hemsnickrad tolkning av Dawkins som leder tankarna i lite felaktig riktning.

Jag misstänkte det är jag läste den. Jag har svårt att tro att det tvivel eller snarare förvåning som skribenten gav uttryck för angående altruismens plats i evolutionen verkligen kom från Dawkins.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 01 dec 2025 09:40

SAMMANFATTANDE /AVRUNDANDE KOMMENTAR

Till grund för tråden ligger en patentansökan som går att ladda ned från http://www.deltakonceptet.se
Inget har framkommit, som kullkastar konceptet, trots att det funnits gott om tid för detta.
Ej heller har entydiga svar på de frågor Citat A och Citat B föranleder presenterats.
Nyligen redovisat forskningsresultat (v g se citat nedan) kan tolkas som stöd för konceptet.

Texten i den ursprungliga patentansökan har kompletterats med två förtydligande mail,

• Det första förtydligandet anger bl a det viktiga grundbudskapet i den forskning
University of British Columbia Okanagan
redovisar, citat,
Verkligheten innehåller sanningar som inte kan härledas ur något algoritmiskt system”.
Det krävs mer än enbart matematik, ”Det krävs en djupare, icke-algoritmisk förståelse.”

Det som krävs ytterligare (utöver matematik) är enligt konceptet, citat,
MP ger via maskering upphov till relativistisk maskerad/dold ”obalans-sidförskjutning”.
DRP, förklarar via en typ av RELATIV rotationsobalans, hur atomära begrepp och egenskaper
har att förhålla sig ömsesidigt till 90 grader, m a o till ±j
.”

• Det andra inlägget är ett förslag till alternativ sammanfattning, med en något annorlunda
infallsvinkel. Förhållandet mellan trigonometriska och hyperboliska funktioner kan här,
via redovisade referens-principer, ses som funktioner/perspektiv återspeglande överskott
respektive underskott i grundstatus, G.

Texten refererande till den första punkten framgår av följande blåmarkerad text, och passar i
allt väsentligt in i konceptets budskap.

Sänt PRV: 20 nov 2025

P ans 2500049-8

Anordning som funktion av metafysisk referensberoende komplex skalär differens.

Hej!

Inser att alla inte kan vara lika fascinerade av ett svårtillgängligt ämne som detta, så min
förhoppning är att PRV har överseende och förståelse med/för detta, och inte tröttnar.

Följande är ett försök till förtydligande, hemmahörande under rubriken VÄXELVERKAN, VXV,
med, som jag tolkar det, tydlig koppling till matematikens s k ”GRUPP-TEORI”. Texten tillför
egentligen inte något nytt, men innehållet kan ses som intressanta verifierande pusselbitar.

Växelverkan i den form som konceptet beskriver utgår, ur vårt förnimbara verklighetsperspektiv
inkl atomära begrepp, från ett metafysiskt referens-beroende SKALÄRT balansresonemang,
baserat på över- respektive under-skott, i ett abstrakt och komplext Grundstatus, G.
Växelverkan är komplex till sin natur, vilket i kombination med beskriven "ömsesidighet" får till
följd något som i brist på annat kan beskrivas som ett svårtolkat referensberoende (DRP, MP)
"dubbel-komplext" skalärt vxv-samband. Detta metafysiska vxv-samband rymmer även, av
redovisade skäl, ej atomärt förnimbara egenskaper. Det dolda refererar till balanskriteriet,
2ΔФ, inkl ROT, och har t ex betydelse för hur begreppet relativitet, enligt konceptet, bör tolkas.

Över- respektive under-skott (≈ ömsesidig referensberoende relativ obalans) kan här betraktas
som en typ av referensberoende skalära ”variationer/avvikelser”.
Dessa ”avvikelser/obalanser” refererar till referens-principerna DRP och MP.
Jagets atomära förnimmelse baseras på dessa referens-förankrade ”avvikelser/obalanser”.
Det skalära kan därigenom betraktas som ”balans-substitut” för maskerat metafysiskt samband.
Matematikens regelverk avseende det som nedan benämns GRUPPTEORI liksom balanskriteriet,
2ΔФ ↔ j2ΔФ, har enligt konceptet sin grund i dessa referensförankringar, och ovan nämnd,
p g a ömsesidigheten, "dubbel-komplexitet".

Konceptet kan mycket förenklat sammanfattas som beskrivning av hur ”tyngdpunkten” för en
böjd kurvform (”båge”) är beroende av böjens radie/”obalans-densitet” (= hur böjd bågen är),
och hur denna referensberoende tyngdpunkt skalärt samverkar/interagerar med andra bågars
tyngdpunkter för erhållande av balans. I nästföljande steg beskrivs hur den böjda kurvformen/
bågen varierar vid olika storlek/skala, inkl åtföljande ”avvikelse-koncentration/densitet”, m a o
det SKALÄRA beroendet av förankring.

Det är den referensberoende ”tyngdpunkten” och dess skalära beroende som ligger till grund
för kantringskriteriet, (”Avig & Rät”) och dess ”tipping point”. Sammanfattat innebär detta att
förnimmelsen är ett överlagrat fenomen, som ej kan göra anspråk på att förstå/beskriva universum.
Begreppet TID, som begrepp betraktat, är till sin natur ej enhetligt/absolut till sin natur/karaktär.
De ”absoluta” förutsättningarna (inkl svaren på frågor föranledda av Citat B) saknas helt enkelt !

GRAVITATION är t ex enligt konceptet en konsekvens av beskrivet ömsesidigt referensberoende
"dubbel-komplext" skalärt vxv-samband inkl kantringskriteriet, och dess ”tipping point".
Detta är näst intill omöjligt att kortfattat beskriva begripligt, men en starkt förenklad vxv-analogi,
som ger en antydan om vad det rör sig om, är att det "dubbel-komplexa" skalära vxv-samband
innefattande kombinationen av ömsesidighet och det skalära, kan liknas vid "skruvar", individuellt
förankrade via MP. Skruvarna, representerade principen för gravitation, är höger- respektive
vänster-gängade ("inverser") och anslutna/kopplade via "gängorna" till varandra.
Detta inkluderar och sker i samverkan med grundstatus G.

Konceptet beskriver dessa samband ur ett ”ömsesidigt” referensberoende skalärt ”perspektiv”,
benämnt "HÅLLFASTHETSPERSPEKTIV", där ”tipping-point” i kombination med balanskravet
medför ±j-baserade ”perspektiv-skift” (±90-graders skift), vars tecken är referensberoende.
Här föreligger m a o en intressant överensstämmelse med inom matematiken använd benämning,
”ortogonal”, för att beskriva linjer eller vektorer som möts i 90 grader. Av DRP och MP förorsakade
"ÖMSESIDIGHET" medför att ±90-graders skiftet förnims som "inverst" 180-graders skift och c.
Begreppen RUM och TID refererar till "ömsesidig" referensberoende PERSPEKTIV-DIFFERENS.
Är detta korrekt får det givetvis konsekvenser för vår syn på både rum, tid, universum och religion.
-.-
GRUPP-TEORIN utgör inom matematiken en gren av abstrakt algebra som studerar mängder
och operationer, och som uppfyller gruppaxiom. En grupp består av en mängd element och en
binär operation som kombinerar två element för att producera ett tredje.

Inom matematiken används ”ortogonal” för att beskriva linjer eller vektorer som möts i 90 grader.
Två vektorer är således ortogonala när de är vinkelräta mot varandra, innebärande att deras
skalära produkt är noll. En mängd av vektorer där alla vektorer är parvis vinkelräta kallas en
ortogonal mängd. Överensstämmelsen med de kännetecken konceptet uppvisar är tydlig.
Mot denna bakgrund bör i konceptet beskriven växelverkan inkl balanskriteriet, 2ΔФ,
utöver beskrivet ”hållfasthets-perspektiv”, även kunna betraktas ur ett mängdbaserat
”ortogonalt matematiskt perspektiv”, där perspektiven representerar grupp-kännetecknandet,
förutsatt redovisade kompletteringar.

Citat från läroboken,

Gruppteori är inom abstrakt algebra, studiet av de algebraiska strukturer som kallas grupper.
En grupp är ett mycket enkelt matematiskt objekt som består av en mängd och ett sätt att
kombinera två element i mängden för att producera en annan, kallad gruppoperationen .
Denna gruppoperation måste följa tre regler som imiterar de som följs av symmetrierna hos
ett fysiskt objekt, kallade gruppaxiom. Den speciella ortogonala gruppen, betecknad SO(3, R),
hänvisar till gruppen av rotationer i tredimensionellt rum som bevarar orienteringen och den
euklidiska strukturen . Den kännetecknas av ortogonala matriser med determinanten lika med
ett, som representerar transformationer som bibehåller avstånd och vinklar.

HÅLLFASTHETSPERSPEKTIVETs ömsesidiga komplexa balanskrav förefaller m a o ligga till
grund för de symmetriegenskaper som kännetecknar GRUPP-TEORIN.
HÅLLFASTHETSPERSPEKTIVET har en relativt grupp teorin mer djupgående förankring i
universum via grundstatus, G, och aktuella referenser, relativt GRUPP-TEORINs matematiska
härledning och perspektiv. Grupp-teorins axiom och krav på inverser ("Invers" ≈ motsats eller
omvänd) motiveras och beskrivs i hållfasthets-perspektiv på i vissa avseenden annorlunda sätt,
via referens-typerna DRP och MP.

Notera att båda de alternativa perspektiv-alternativen har en relation stipulerad av svaren på
de obesvarade frågor Citat B föranleder.
-.-
Följande gick nyligen (11 nov 2025) att läsa på nätet ("msn"), och kan ses som en
sidobekräftelse på att "Förutsättningarna saknas !", när frågorna Citat B föranleder saknar svar.
Grundbudskapet i den forskning University of British Columbia Okanagan redovisar innebär att
verkligheten innehåller sanningar som inte kan härledas ur något algoritmiskt system”.

Detta förefaller i väsentliga delar överensstämma med konceptets metafysiskt baserade budskap,
varför jag här önskar uppmärksamma detta. Konceptet beskriver den basala bakgrunden till
varför det förhåller sig så som University of British Columbia Okanagan redovisar/hävdar.

Citat "msn",

Är vårt universum en simulering? Forskare påstår sig ha hittat svaret. I årtionden har både
filosofer och fysiker spekulerat i att vår existens kanske inte är något annat än en avancerad
simulering. Men ny forskning från University of British Columbia Okanagan hävdar att man nu
matematiskt har motbevisat denna idé.

Bortom Matrix
Dr. Mir Faizal, adjungerad professor vid Irving K. Barber Faculty of Science vid UBC Okanagan,
samarbetade med de internationella forskarna Dr. Lawrence M. Krauss, Dr. Arshid Shabir och
Dr. Francesco Marino för att testa den så kallade ”simuleringshypotesen”.

Deras resultat, publicerade i Journal of Holography Applications in Physics, visar att verklighetens
struktur i sig inte kan reproduceras genom någon beräkningsprocess. Denna ”information” tros
existera i det som fysiker kallar en platonsk värld – en abstrakt grund som ligger bakom alla
fysiska fenomen. Det är från denna domän, säger forskarna, som även rum och tid uppstår.

Enligt Faizals team kan dock denna informationsbaserade nivå inte helt uttryckas genom beräkning.
Med stöd av Gödels ofullständighetssats argumenterar de att verkligheten innehåller sanningar
som inte kan härledas ur något algoritmiskt system.

Bortom beräkning
Enkelt uttryckt fungerar datorer genom att följa regler. Men Gödels sats visar att vissa sanningar
existerar utanför alla regelbaserade system. Dessa kallas ”Gödeliska sanningar” – sanna
påståenden som inte kan bevisas inom den logiska struktur de tillhör.
”Vi har visat att det är omöjligt att beskriva alla aspekter av den fysiska verkligheten med hjälp
av en beräkningsbaserad teori om kvantgravitation”, sade Dr. Faizal.

Djupare än rum och tid
Fysiken har länge utvecklats bortom den mekaniska synen på universum.
Från Newtons lagar till Einsteins relativitetsteori och kvantmekaniken har varje steg avslöjat ett
djupare lager av hur verkligheten fungerar. Den senaste gränsen – kvantgravitationen – tyder på
att rum och tid i sig inte är fundamentala, utan uppstår ur en mer grundläggande källa: information.

Ett universum bortom koden
Om de lagar som styr den platonska världen liknar någon form av beräkning – skulle då denna
värld själv kunna simuleras? Teamet säger nej.
Med hjälp av satserna om ofullständighet och odefinierbarhet drar forskarna slutsatsen att
verkligheten inte helt kan representeras genom algoritmer.

”Den kräver en icke-algoritmisk förståelse som per definition ligger bortom algoritmisk beräkning
och därför inte kan simuleras”, förklarade Dr. Faizal.
”Därför kan detta universum inte vara en simulering.”
Dr. Krauss tillade att konsekvenserna sträcker sig till fysikens kärna.
”De fundamentala naturlagarna skapar rum och tid, snarare än att existera inom dem.
En helt beräkningsbaserad teori om allt är därför omöjlig.

Det krävs en djupare, icke-algoritmisk förståelse.

Med vänlig hälsning
Bengt Hj Törnblom
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Hubert

Inläggav Hubert » 02 dec 2025 18:52

En återkommande grundtanke i allt du har skrivit är att (natur)vetenskap inte ger oss absoluta sanningar.
Alla naturvetare instämmer i detta är jag övertygad om. Redan gamla Platon visade att vår kunskap är just vår begränsade mänskliga kunskap.

Innebörden av ”verkligheten innehåller sanningar som inte kan härledas ur något algoritmiskt system” är just det - teorier ger oss bästa förklaring och förutsägelser utifrån nuvarande evidens. Och det är vår kunskap just nu.
Så ”verkligheten innehåller sanningar som inte kan härledas ur något algoritmiskt system” betyder bara att vi behöver forska mer.

Påståendet att sanning kräver en "djupare, icke-algoritmiskt förståelse" är en åsikt somliga har. Alltså påståendet att vetenskaplig metod inte är sättet att nå djup förståelse.
Vilken metod vill de förorda som söker en "djupare, icke-algoritmiskt förståelse"?
Illusionen skrev:verkligheten innehåller sanningar som inte kan härledas ur något algoritmiskt system”.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 03 dec 2025 16:00

Konceptets relation till begreppet Gud

Mitt senaste inlägg var/är tänkt som en sammanfattande/avrundande kommentar till tråden.
Då mina funderingar kring fysikens grundvalar gått hand i hand med mina tankar kring religion,
kan föreliggande inlägg på motsvarande sätt ses som en avrundande kommentar till hur en
tänkbar förklaringsmodell till begreppet Gud, kan gestaltas inom ramen för konceptet.
En konsekvens av detta bör bli att panteism och kristendom sannolikt inte skiljer sig åt, enligt
min uppfattning, utan det rör sig om två olika perspektiv/betraktelsesätt av samma fenomen.

Gud är ett mångfacetterat/mångtydigt begrepp vars betydelse varierar beroende av vem som
tillfrågas och vilket perspektiv som tillämpas och avses (som t ex religion, filosofi, erfarenhet mm).
Vad gäller disciplinen vetenskap gäller principen att endast acceptera verklighetsbaserade
förklaringar/teorier som har empiriskt stöd och är logiskt underbyggda/baserade.
Vare sig existensen av gudar eller avsaknad av gudar har mot denna bakgrund kunnat beläggas
vetenskapligt. I denna mening kan vetenskapen således, ur ett begränsat mänskligt perspektiv,
där frågor föranledda av Citat B lämnats obesvarade, betraktas som strikt ateistisk till sin natur.
Frågan som här inställer sig är om det mot denna bakgrund ö h t är möjligt att kategoriskt och
trovärdigt går att förneka att ett högre samband, ”Gud”, i någon form ”existerar” ?

För att besvara frågan krävs förståelse för vad den förnimbara VERKLIGHETEN representerar.
Problemet är att ingen trots all mänsklig hybris har haft förmåga att redovisa en trovärdig och
basal förklaring
. Så länge frågor föranledda av Citat B förblir obesvarade kan vi således inte
förvänta oss att finna slutgiltigt svar på vad verkligheten representerar. Personligen misstänker jag
att svaren för alltid kommer att ligga utom räckhåll för det undflyende mänskliga "jaget".

Min tro påminner i vissa delar om den tro Algotezza tidigare har beskrivit.
I den här tråden skriver Algotezza den 08 sep 2025, ”Jag är närmast panteist.” Intressant här
är att konceptet förefaller att i förlängningen länka samman panteism och kristendom.
Min kommentar till detta ryms i ett mail adresserat till Stockholms stift där jag bl a skriver
följande med anledning av prästen Hugos betänkligheter.
-.-
Föreliggande mail vänder sig inte till en enskild person, utan upprinnelsen till att jag skriver
är en intressant artikel i DN KULTURDEBATT, som refererar till Fri Tankes tidskrift Sans,
och Kyrkans tidning, och efterföljande offentliga debatt, varifrån följande citat är hämtat,
Christer Hugo: Jag vägrar vara präst om det krävs att jag ska tro på Bibelns Gud”.

Citatet kan tolkas som att Gud ej förnekas, men att en ålderdomlig beskrivning av Gud ifrågasätts.
Själv saknar jag teologisk utbildning, och har svårt att se att allt i gamla testamentet vilar på en
redovisad väldefinierad solid grund. Tro är inget som går att kommendera en sökande person till
att acceptera, utan kräver ett respektfullt bemötande, i kombination med begripliga förtydliganden.
I avsaknad av svar på nedanstående citat bör, av det skälet, rimligen ingen göra anspråk på att
ha tolkningsföreträde rörande tolkningen av aktuell frågeställning.

Jag är inte rätt person att avgöra vad som är rätt eller fel, men min personliga uppfattning är tyvärr
att den ”aggressiva” debatt som nu förs offentligt av ”akademiskt skolade teologiska experter”
riskerar att fjärma de medverkande från det genuint kristna budskapet.

Samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått. Gemensamt för dem är att de
efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman. Degenereringsfasen
kännetecknas av att samhällssystemen och dess styrande elit börjar prioritera sina egna
intressen och maktanspråk före medborgarnas.
Detta beteende med rötter i evolutionen och framgångsrik reproduktion förefaller generellt vara
kännetecknande för den ”aggressiva apan”. Vårt västerländska kapitalistiska samhällssystem
är tyvärr inget undantag, trots kännedom om att rikedom ger makt, och helt oproportionerligt
inflytande över enskilda medborgares liv
, och således även ojämlikhet.

Religioner av skilda slag är något som människan genom årtusendena formulerat, bl a utifrån
sägner, och som makthavare har missbrukat och använt som ett redskap i sin maktutövning,
t ex för att upprätthålla makten och rättfärdiga sitt handlande. Detta har resulterat i att vi i dag
lever i en till synes galen värld kännetecknad av krig och djupa orättvisor, där demokratin
allt mer undermineras av att makten förskjuts mot den del av mänskligheten som är enormt rik.

Det som jag tror är stötestenen för många, vad gäller tron, är svårigheten att bokstavstroget
acceptera gamla testamentets sägner. Begrunda gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår
hyllade intelligens under en kort tidsepok, gjort avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan
i sin hybris och makthunger lägger enorma summor på massförstörelsevapen parallellt med
hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar naturen, skändar djuren och i
övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.
Det förefaller mot denna bakgrund inte så anmärkningsvärt att några, med viss rätt, efterfrågar
evidens” för begreppet allsmäktig Gud.

Orsaken till denna, i mitt tycke, berättigade fråga är (enligt min personliga uppfattning) att det
saknas en viktig dimension/komponent i debatten. Inom empirisk vetenskap krävs testbarhet och
falsifierbarhet, så frågan som troligen många tänkande människor ställer sig är följande.
Om det inom vetenskapen krävs rigoröst förankrade bevis för att en teori skall accepteras
som trovärdig, varför ska man då som vuxen något lättvindigt tvingas tro på gamla sägner,
som beskrivs i gamla testamentet, när bevis saknas ?

Mitt budskap kan säkert uppfattas som kontroversiellt då begreppet Gud i min tappning ej går
att beskriva i enbart atomära verklighetsbaserade termer. Det krävs m a o något mer.
Min tro och övertygelse är m a o något avvikande den traditionella kristna tron, såtillvida att den
inte i allt överensstämmer med det budskap jag sedan barnsben fått ta del av. Skillnaden ligger
i att mitt perspektiv vidgas till att även omfatta mer än ett rent mänskligt formulerat budskap.
För att uttrycka det enkelt, man missar poängen när man begränsar perspektivet till ett rent
mänskligt verklighetsperspektiv, och utan motivering utesluter andra tänkbara perspektiv.
Det är alltså med viss tvekan jag delger er bifogat koncept, men tycker samtidigt att vanliga
människors funderingar i/kring ämnet rimligen borde vara av intresse för en folklig kyrka.

Själv är jag trygg i min tro, så det finns ingen önskan om ev kommentarer från min sida,
utan vill enbart informera om hur en enkel vanlig människa kan resonera kring ett i mitt tycke
mycket intressant och svårfångat gudsbegrepp.
Misstänker dock starkt att en ”båtbyggare” som jag inte hör hemma i sådana här sammanhang.
Anser ni konceptet ointressant kan ni därför med gott samvete slänga det i papperskorgen.
-.-
Gud som begrepp är mångfacetterat, och betydelsen varierar uppenbart beroende på sammanhang,
såväl religiöst som filosofiskt och i viss mån även kulturellt. Min infallsvinkel kännetecknas därför
av att det är motiverat och klokt att här skilja på/mellan religion och Gud.

Inom en monoteistisk religion som kristendom beskrivs Gud enligt litteraturen som citat
den högsta, allsmäktiga och allvetande varelsen, skaparen och härskaren över universum,
samt det centrala objektet för tro och tillbedjan
”.
Till skillnad mot den monoteistiska religionen innebär panteism att ”Gud är det innersta i allt
som existerar, och att allt som existerar är Gud
”, vilket medför att panteism och kristendom
anses vara oförenliga.

Personligen anser jag att det saknas en viktig dimension/komponent i dagens debatt.
DELTA-KONCEPTET, skall ses som ett försök att förklara den atomära/ förnimbara verkligheten,
som funktion av referens-beroende komplex skalär differens.
Detta sker till övervägande del via metafysiska samband, utgående från bl a EULERs formel.
Med hjälp av formeln beskrivs t ex den skalära balansen mellan,
ATOMÄR EXISTENS OCH DESS BALANSERANDE ANTI-STRUKTURELLA MOTSATS”.

Konceptet länkar i förlängningen samman panteism och kristendom. De skalära
relationer konceptet beskriver kan betraktas som en typ av strukturell transformation
mellan de perspektiv monoteism och panteism refererar till.
Mot ovanstående bakgrund får följande punkter ett stort symboliskt värde.

BIBELN: ”Varde ljus och det vart ljus” (1 Mos 1:3), är en central del av skapelseberättelsen.
Frasen kan tolkas symboliskt som konceptets beskrivning av det strukturella skalära perspektiv-
språnget mellan, Referensneutralt (DRP) → Referensberoende (MP).

PLATON: ”Men så finns det en annan värld, som inte har sin existens i tid och rum,
som inte är tillgänglig för våra sinnen, och där det råder fullkomlighet och fulländad ordning
”.

KANT: Är förmodligen den filosof vars slutsatser ligger närmast konceptets.
Kant ansåg att vi inte kan nå åt tinget i sig, vilket överensstämmer med konceptets slutsatser.
Med andra ord, den objektiva verkligheten är för oss oåtkomlig.

EULER: Eulers formel, inkl olika varianter/kombinationer, är av fundamental betydelse
för konceptet och dess tillblivelse.
-.-
Själv är jag pensionär och troende, men inte helt i överensstämmelse med det budskap jag
fått ta del av via kyrkan och samhället. Jag själv, liksom sannolikt Christer Hugo, vägleds av
det kristna budskapet och budorden, men vill alltså vidga perspektivet till att även omfatta
mer än ett mänskligt formulerat budskap
. Min mor var djupt troende vilket även min fru är.
Mot denna bakgrund har jag förståelse för, och respekterar, Christer Hugos ståndpunkt.
I grunden är det en fråga om ärlighet och de värderingar man har och tillämpar.
Ur ett kristet perspektiv, har jag, som troende och medlem i svenska kyrkan, personligen svårt
att acceptera att Christer Hugos tolkning och ståndpunkt på något sätt skulle vara klandervärd.

MOTIVET till konceptet kan sammanfattas i nedanstående två citat, Citat A och Citat B.
Citaten kan ses som en sammanfattning och bekräftelse på hur bristfällig vår kunskap om
medvetandet inkl jaget fortfarande är.

Notera att de frågor citaten föranleder saknar trovärdiga svar.
Det innebär att basal bakgrund till begrepp som RUM och TID, liksom ”JAGET” saknas.
Den ofrånkomliga konsekvensen av detta blir att det även saknas trovärdiga svar på vad som
utgör basal grund/fundament för den förnimbara verkligheten
! Det förefaller således vara väl
mycket begärt att oreserverat kräva acceptans för att gamla testamentet i allt vilar på solid grund.
I en predikan jag lyssnade på för många år sedan sade prästen,
"den som anser sig förstå Gud har inte förstått någonting", ett budskap värt att här begrunda.

Citat A,

”Diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således
besvara aktuella frågor om universum utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att
förklara medvetandets inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar
på basal nivå.”.

Det kan av vissa säkert uppfattas som provocerande, men min personliga uppfattning är att
ingen på ett trovärdigt sätt har redovisat och förklarat vad RUM och TID representerar.
Det mest anmärkningsvärda är att varken Lorentz eller Einstein har förklarat bakgrunden till,
eller definierat vad begreppen representerar.
Till skillnad mot detta redovisar föreliggande koncept, svar på de frågor Citat A föranleder.

Citat B,

”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur
skall utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen /
förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

Inom filosofin återkommer genom historien ett antal ”stora” frågor som fortfarande väntar på svar.
Svar på de frågor Citat B föranleder är av avgörande betydelse för att dessa ”stora” frågor
skall ha förutsättning att trovärdigt besvaras. Konceptet ger ej svar på de frågor som följer av
Citat B, utan målsättningen är att senare redovisa principiella förslag till svar.

Det anmärkningsvärda och överraskande visade sig här vara att ingen tillfrågad har kunnat
presentera en trovärdig förklaring till vad TID och RUM är/representerar, trots dess
exceptionellt viktiga roll i detta sammanhang. När TID i enlighet med Citat A saknar förklaring,
saknas i princip även den FUNDAMENTALA GRUNDEN till förklaring av vår verklighet.

VERKLIGHETEN saknar p g a denna brist fullständig förklaring och förankring.
Personligen tolkar jag detta faktum som att såväl medvetandet, verkligheten som vetenskapen
saknar egentlig basal förklaring ”när korten synas”. Det är m a o omöjligt att trovärdigt beskriva
begreppet Gud med enbart den atomära verklighetens storheter och begrepp. Viktigt att notera
är således att medvetandet och dess funktion, ur ett mänskligt verklighetsperspektiv, är ett
själv-genererat fenomen där begreppet TID i litteraturen saknar trovärdig basal förklaring.

Konceptet (min personliga åsikt), förefaller mot här redovisad bakgrund förvånansvärt väl passa
in i bilden som ges i citat,

”Paul Tillich, en av 1900-talets mest inflytelserika protestantiska teologer, betonar att
varje konkret påstående om Gud nödvändigt måste förstås symboliskt. Den synen delar jag,
liksom uppenbarligen KG Hammar som i sin bok ”Släpp fången loss!” (Verbum, 2015) skriver:
”GUD (Hammars versaler, min anmärkning) är mänsklighetens största, äldsta och mest
innehållsrika metafor.” ”

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=M6FdSeYY9_c

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 dec 2025 16:24

Kant kan tyckas besvärlig. Men som jag uppfattar honom så erkänner Kant en materiell verklighet, dock är vår kunskap begränsad till hur denna verklighet framträder för oss genom våra sinnen och vårt förstånd. Tinget i sig existerar, men dess natur är bortom vår erfarenhets gränser.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 07 dec 2025 18:00

Första sidan i kapitel13 VÄXELVERKAN. i patentansökan har i vissa delar omformulerats
och förtydligats enligt följande,

P ans 2500049-8

13 VÄXELVERKAN.

Vår verklighetsuppfattning förmedlas via tillämpad princip för VÄXELVERKAN, VXV, mellan
VXV-kommunicerande atomer. VXV sker med hjälp av de relativa obalanser i Grundstatus, G,
som kommunicerande atomer ger upphov till. VXV eftersträvar att neutralisera obalans i G.
Obalans kan ses som referensberoende koncentrationsavvikelser från G:s neutralstatus.
Dessa OBALANSER på fältnivå neutraliseras/balanseras (i/ur atomära MP-perspektiv) via
SKALÄRA impedans-styrda ”flöden” i Grundstatus, G, beskrivet här som växelverkan.
Dessa skalärt baserade ”balans-flöden” är funktion av bl a DRP, MP och Kantringskriteriet.
Neutralisering av obalans får ändrade relationsförutsättningar till följd för vxv-mekanismen.
Det är här den basala bakgrunden till universums balans-dynamik går att finna.

Strävan efter BALANS på fältnivå sker via komplex växelverkan-kommunikation atomer emellan.
Respektive atom sätter sin egen/individuella referens/förankring via MaskeringsPrincipen, MP.
Det är utifrån den egna referensen atomen känner av ”verkligheten” ur sitt eget unika perspektiv.
Detta gäller ÖMSESIDIGT för växelverkande atomer, så atomerna ”ser” egna perspektiv.
DIFFERENS/RELATION mellan individuella perspektiv utgör basal grund för VERKLIGHETEN.
Konceptet beskriver detta med hjälp av bl a Eulers formel som referensberoende, komplex,
ömsesidig, SKALÄR DIFFERENS.

Ovanstående har även betydelse för tolkningen av den speciella relativitetsteorin, ESR,
liksom förklaring av Albert Einsteins allmänna relativitetsteori och gravitationens ursprung.
Rumtidens s k ”krökning” utgör kärnan i den allmänna relativitetsteorin. Gravitation anses inte
vara en kraft, utan en effekt av massa och energi som böjer den fyrdimensionella "rumtiden".

Jag kan givetvis ha fel, men som jag tolkar litteraturen förklaras gravitation som rum-tidens
krökning”, utan att RUM och TID har försetts med en trovärdig förklaring. Det saknas alltså
fortfarande svar på de frågor de inledande Citat A och Citat B föranleder. Svaren krävs för att
trovärdigheten skall infinna sig, så av vad består denna krökning, och vad är det som kröks ?
Den metaforiska förklaring som åberopas är att man kan tänka sig rumtiden som ett utspänt
lakan….o s v, vilket utgör gravitation enligt Einsteins teori.
Det är massa och energi som skapar krökningen, men hur, på vilket fundamentalt sätt ?
Enligt konceptet ingår GRUNDSTATUS, G, i komplex HIERARKISK BALANS-struktur.
Det är i denna hierarki ”rumtidens krökning” överordnat har sitt ursprung och får sin förklaring.
Även här tillämpad princip för VÄXELVERKAN, VXV, mellan kommunicerande atomer, är överlagrad
G:s hierarkiska balans-struktur.

RESONANS på fältnivå beskrivs som begrepp i kapitel 7.
VXV-mekanismens relations-förutsättningar beskrivs här via DRP och MP i kombination med
begreppet resonans inkl referensberoende skift mellan serie-resonans och parallell-resonans.
Kännetecknande för serie-resonans och parallell-resonans (ur atomärt perspektiv) är förenklat
noll-impedans respektive oändlig impedans.
Det är skiftet mellan dessa impedanser/impedansegenskaper kantringskriteriet ombesörjer.
DRP och MP är därigenom styrande/reglerande vid neutralisering av aktuella obalanser.
De avvikelseflöden som eftersträvar att neutralisera aktuella obalanser styrs m a o av de
referensberoende impedanser på fältnivå som kantringskriteriet och DRP och MP stipulerar.

Några kännetecken/stödpunkter för den referensberoende (DRP, MP) VXV-mekanismen är,

BALANS refererar till överskott och underskott i Grundstatus, G.
BALANS innebär momentant skilda referensberoende balans-positioner.
IMAGINÄRA NAVET representerar positions-medelvärdet.
POSITIONS-MEDELVÄRDET (±ROT) är ömsesidigt referensberoende.
RELATIVRÖRELSE har att förhålla sig till medelvärdet, och vice versa.
TIPPING POINT reglerar balans relativt medelvärdet, via SKF.
BALANS-REGLERINGEN ger konstant förhållande, c, mellan RUM och TID.
EMF-DIFFERENSEN, 90 grader , (fasen mellan fält-typerna) är t ex effekt av denna balans.
G-RELATIONEN påverkas av balansstatus.
-.-

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 dec 2025 15:00

En testballong,

Är föregående inlägg svårt att förstå, kanske en metafor som denna kan vara till hjälp,

• Antag att A och B är identiska och separerade sfärer/”bollar”.
• De förnimmer inte sin egen struktur, som alltså är maskerad (ligger till grund för MP).
• Relativ förändring/avvikelse i någon form hos B uppfattas därför av A som negativ (‒).
• Detta gäller ”ömsesidigt” ur A:s respektive B:s perspektiv (och vice versa).
• Växelverkan sker via medelvärdet av +A och ‒B (det "imaginära navet").
• Antag att +A = +1 och ‒B = ‒1 blir produkt-medelvärdet = √(+1 · ‒1) = ±j
• Tecknen refererar till respektive MP-perspektiv.
• Det "imaginära navet" indikerar att universums natur, ur atomärt perspektiv, är imaginärt.
• Verkligheten förnimms därigenom av A relativt förändring hos objektet B (och vice versa).
• Verkligheten kan därigenom sägas vara överlagrad den egna dolda strukturen.
• Medvetandet/Jaget förnimmer således enbart det som avviker från den egna strukturen.
• Det dolda/maskerade ligger till grund för begreppen/fenomenen RUM och TID.
• RUM och TID kan därigenom atomärt betraktas som en typ av "balans-substitut".
• Verkligheten förefaller m a o vara en individuell, relativt universum, sidställd illusion.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=0lYs7oOonFU

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 11 dec 2025 11:40

Texten senast kompletterad: 12 dec 2025

Balanskriteriet, ΔФ

Bakgrunden till balanskriteriet, ΔФ, misstänker jag kan upplevas som svår att förstå, så gör ett
sista försök till förklaring enligt följande,

MP, ger via maskering, inom ramen för växelverkan, (ur sitt individuellt förankrade MP-perspektiv,
och i överensstämmelse med Eulers ekv), upphov till ett relativistiskt baserat inverterat ”skift” av
motsatt polaritet, mellan överskott och underskott. Notera att detta gäller ömsesidigt (DRP),
för vxv-kommunicerande atomer och deras aktuella och individuella MP-förankringar.
I det individuella MP-perspektivet maskeras således egenstrukturen varvid objektet/verkligheten
förnims som egenstrukturens inverterade negativa balanserande komplexa "mot-struktur".

Tänker vi oss överskott representerat som induktans, L, och underskott som kapacitans, C,
kan detta relationsbaserade ”skift” något förenklat beskrivas som att L och C skiftar struktur
inbördes (relativt varandra) som funktion av MP, och att detta gäller ömsesidigt för
vxv-kommunicerande atomer. Detta utgör enligt konceptet bakgrund till reaktanserna,
XL = jωL och XC = 1/jωC och är atomärt f(MP).

L och C skall här ses som en förenkling/metafor för att det skall vara lättare att förstå.
L (spole) och C (kondensator) är atomära komponenter som vi använder för att generera
överskott” (L) respektive ”underskott” (C) i rummet. På metafysisk nivå är det balanskriteriet
2ΔФ som via sin referensberoende komplexa vxv-balansmekanism ersätter behovet av L och C.
Notera att balansen även innefattar balansens orientering relativt involverade atomer, samt att
de referensberoende resonanser 2ΔФ vilar på förekommer orienterade i flera dimensioner.

Reaktanserna skiljer sig åt ur de olika MP-perspektiven vilket medför att balanskriteriet, ΔФ,
uppträder i två skepnader, och av det skälet symboliskt skrivs som, 2ΔФ.
Det är den skalära differensen mellan de två ΔФ som ligger till grund för fenomenet TID.
L och C skiljer sig åt skalärt genereras alltså RUM och TID via den skalära differens
som skiftet medför ur de individuellt förankrade MP-perspektiven.
Den via MP individuellt förankrad maskeringen får alltså skift (överskott ↔ underskott) till följd
(t ex L → C) i kombination med separering ur aktuellt MP-perspektiv.
Tolkningen av vad UNIVERSUM representerar, liksom relativitetsteorin, påverkas av detta.

RESONANS på fältnivå förutsätter tillgång till L och C, och finns här tillgängliga som f(MP).
VERKLIGHETEN förnims enligt konceptet via VXV baserad på RESONANS som f(MP).
Då det är individuella MP-förankringar som ligger till grund för L och C skiljer sig resonansernas
orientering dynamiskt relativt varandra
och G, och därigenom även SKALFAKTOR-relationerna.
Då resonemanget gäller ÖMSESIDIGT vid VXV symboliseras detta av/via balanskriteriet, 2ΔФ.

Balanskriteriet 2ΔФ refererar till ett (1) individuellt förankrat MP-perspektiv (→ en verklighet).
Det är detta perspektiv figur 3 visar.
Utöver detta 2ΔФ förekommer det inom ramen för växelverkan ett andra MP-perspektiv som
alltså refererar till en annan individuell förankring och verklighet.
Detta innebär att det inom växelverkan, VXV, förekommer två individuellt förankrade 2ΔФ.
VXV innefattar/omfattar således 4 st vxv-samverkande Ф, vilket redovisas i figur 4,
(”ömsesidigt ur A- respektive B-perspektiv”).
Trigonometrins kvadranter är som exempel en konsekvens av dessa 4 Ф.

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 dec 2025 12:14

Jag misstänker att det är fler än jag som missat vad Illusionen försöker berätta. En sådan detalj är induktans och kapacitans för att förklara resonans. Oklart om det fungerar pedagogiskt då det avser något annat. De intensiva elektromagnetiska fälten i rymden kan inte beskrivas med induktans och kapacitans, utan med fältteori och plasmafysik. Resonans finns även där, men det handlar om vågor i plasma och elektromagnetiska fält. Elektromagnetiska fält i rymden är inte jämna eftersom de formas av lokala källor, plasmaflöden, våginterferenser och dynamiska processer. En pulsar eller ett binärt system är bara exempel – i praktiken är hela kosmos en väv av laddade partiklar och fält som ständigt förändras.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 12 dec 2025 14:20

Pilatus skrev:Jag misstänker att det är fler än jag som missat vad Illusionen försöker berätta.
En sådan detalj är induktans och kapacitans för att förklara resonans. Oklart om det fungerar pedagogiskt då det avser något annat.
De intensiva elektromagnetiska fälten i rymden kan inte beskrivas med induktans och kapacitans, utan med fältteori och plasmafysik.
Resonans finns även där, men det handlar om vågor i plasma och elektromagnetiska fält. Elektromagnetiska fält i rymden är inte jämna eftersom de formas av lokala källor, plasmaflöden, våginterferenser och dynamiska processer. En pulsar eller ett binärt system är bara exempel – i praktiken är hela kosmos en väv av laddade partiklar och fält som ständigt förändras.

Sättet vi betraktar universum på, innefattar växelverkan mellan kommunicerande atomer.
Detta kan beskrivas som att bilden av universum manifesteras av atomen, som här kan betraktas som
en via kantringskriteriet låst komplex obalans-koncentration, ΣΔФ.
Det är således atomens ”magasinerade” obalans-koncentration som utgör ”drivkälla” till växelverkan.
De mekanismer som ΔФ kännetecknas av, ingår i ett skalärt hierarkiskt nätverk.
De elektromagnetiska fälten (alltså även de i rymden) innefattas i denna hierarki.
Allt enligt konceptet.

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 feb 2026 10:20

För kännedom.

PRV översände 2025-12-05 ett föreläggande, rörande aktuell patentansökan.
Mitt svar 2025-12-11 framgår av nedanstående.
PRV har därefter inte återkommit och preciserat vad man syftar på.

Jag misstänker att PRV i föreläggandet underskattar intresserade människors kapacitet och förmågor, och delar
inte PRV:s uppfattning. Mot den bakgrunden, och viss mån även p g a svårighetsgraden, har jag resignerat och
har mer eller mindre förlorat hoppet om att ansökan ska leda till patent. Att jag nu likväl överväger att svara
på föreläggandet har sin förklaring i att jag vill säkerhetsställa upphovsrätten.

Det föreligger från min sida även ett egenintresse i att få texten begriplig, och lyfta fram det unika.
Av det skälet har jag, trots uteblivna preciseringar från PRV, skrivit ett alternativt förslag.
I detta alternativa förslag har jag (inom ramen för den ursprungliga texten) formulerat om och förtydligat
vissa delar av texten, i ett försök att göra texten mer lättillgänglig, och samtidigt betona MP:s dominerande roll.
Förtydligandet rör bl a de basala strukturella balans-sambanden i 2ΔØ, och konceptets beröringspunkter
till de hyperboliska funktionerna, samt en något mer djupgående beskrivning av atomen, som p g a SKF-baserade
ömsesidiga perspektiv kan uppfattas som krävande.
För att sätta konceptet i relation till något etablerat, har även Minkowski-rummet kommenterats.
Det går tyvärr inte att undvika att svårighetsgraden därmed snarare ökat än minskat.

Till PRV: 2025-12-11

P ans 2500049-8

När jag första gången läste PRV:s föreläggande daterat 2025-12-05 var min spontana reaktion att PRV snabbt
önskade ta död på en udda och tidskrävande patentansökan.
Efter att ha begrundat situationen är jag inte längre lika övertygad om att det förhåller sig så.

Brister i ansökans utformning anges i föreläggandet i form av en punktlista.
Samtliga dessa punkter anser jag vara utförligt beskrivna i patentansökan.
Tag t ex den första punkten ”metafysisk nivå” så är i princip hela patentansökan baserad på metafysiska
begrepp och samband. Detta får mig osäker om vad PRV förväntar sig svar på.
Den för mig viktigaste frågan är därför, Vad, och i vilken omfattning, anser sig PRV förstå ansökan ?

Utan tillgång till PRV:s ev svar är det omöjligt för mig att veta vad som skall bemötas och förtydligas ytterligare!
Mot denna bakgrund är min slutsats att det saknas förutsättning för att förklara ytterligare utöver det jag redan
skrivit och förtydligat.

Då ansökan spänner över ett stort område är det orealistiskt att alltför detaljerat beskriva de principer och
samband som är involverade om ansökan ej skall bli alltför omfattande.
Därför skulle det underlätta mycket om PRV förklarat mer specifikt och exakt vad som krävs för acceptans.
Orsaken till denna slutsats framgår av följande.

Det framgår ej av föreläggandet vad, och i vilken utsträckning, som PRV förstår ansökan.
Det saknas även information, nödvändig för att föreläggandet skall kunna besvaras på ett bra sätt.
Som exempel skriver PRV helt opreciserat i sammanfattningen citat,
”PRV kan inte godkänna din patentansökan eftersom din ansökan inte är så tydlig och
fullständig att andra kan läsa den och därefter utöva uppfinningen”

Så kan det givetvis förenklat formuleras, om man har som målsättning att snabbt ta död på en uppfinning,
men i nu aktuellt fall bör enligt min uppfattning även svårighetsgraden beaktas.

Föreliggande patentansökan är till innehållet det mest krävande, jag genom åren engagerat mig i.
Jag har flera duktiga akademiker i min bekantskapskrets, och såvitt jag förstår och erfarit har man trots stort
intresse för konceptet svårt att förstå. Av kommentarerna att döma tyder allt på att ingen hitintills förstått.
Den i sammanhanget viktiga, referensberoende ömsesidiga skalära komplexa växelverkan, är ett typiskt
exempel på samband, som kräver extra koncentration och eftertanke.

Så vad krävs då för att förstå och tillgodogöra sig konceptet och dess budskap ?
Jag vet inte, men kan konstatera att ansökan ligger på gränsen till vad jag själv förmår prestera.
Med toppbetyg i aktuella ämnen i min ingenjörsexamen, och arbetsbetyg där jag erhållit omdömet
”hans exceptionella konstruktiva/kreativa begåvning”, och därutöver mångårig erfarenhet av kvalificerat
utvecklingsarbete inom industrin, håller jag av dessa skäl dock för troligt att jag är fullt kapabel att bedöma
svårighetsgraden på i ansökan beskrivna principer och samband.
Tröskeln är enligt min uppfattning hög och kanske även svårforcerad.

Mot denna bakgrund kan man inte förvänta sig att mer än att ett begränsat antal personer har rätt bakgrund
för att på begränsad tid sätta sig in i och förstå konceptets budskap.
För att exemplifiera detta, och sätta det i relation till kravet ”så tydlig och fullständig att andra kan läsa
den och därefter utöva uppfinningen”, behöver man som exempel förstå/behärska följande färg-markerad text,
vilket ingen jag diskuterat med ännu förefaller göra.
Är svårighetsgraden ett skäl att avslå ansökan, så är jag beredd att acceptera detta, men bekräfta i så fall
gärna att så är fallet, så undviker vi onödigt arbete.

MP, ger via maskering, inom ramen för växelverkan, (ur sitt individuellt förankrade MP-perspektiv, och i
överensstämmelse med Eulers ekv), upphov till ett relativistiskt baserat inverterat ”skift” av motsatt polaritet,
mellan överskott och underskott. Notera att detta gäller ömsesidigt (DRP), för vxv-kommunicerande atomer
och deras aktuella och individuella MP-förankringar.
I det individuella MP-perspektivet maskeras således egenstrukturen varvid objektet/verkligheten förnims som
egenstrukturens inverterade negativa balanserande komplexa "mot-struktur".

Tänker vi oss överskott representerat som induktans, L, och underskott som kapacitans, C, kan detta
relationsbaserade ”skift” något förenklat beskrivas som att L och C skiftar struktur inbördes (relativt varandra)
som funktion av MP, och att detta gäller ömsesidigt för vxv-kommunicerande atomer.
Detta utgör enligt konceptet bakgrund till reaktanserna,
XL = jωL och XC = 1/jωC och är atomärt f(MP)

Då L och C skiljer sig åt skalärt genereras RUM och TID via den skalära differens som skiftet medför ur det
individuellt förankrade MP-perspektivet.
Den via MP individuellt förankrad maskeringen får alltså skift (överskott ↔ underskott) till följd(t ex L → C)
i kombination med separering ur aktuellt MP-perspektiv.
Tolkningen av vad UNIVERSUM representerar, liksom relativitetsteorin, påverkas av detta.

RESONANS på fältnivå förutsätter tillgång till L och C, och finns här tillgängliga som f(MP).
VERKLIGHETEN förnims enligt konceptet via VXV baserad på RESONANS som f(MP).
Då det är individuella MP-förankringar som ligger till grund för L och C skiljer sig resonansernas orientering
dynamiskt relativt varandra och G, och därigenom även SKALFAKTOR-relationerna.
Då resonemanget gäller ÖMSESIDIGT vid VXV symboliseras detta av/via balanskriteriet, 2ΔФ.
-.-
Jag är beredd att formulera om hela patentansökan, om så rekommenderas och krävs för ett
godkännande, men behöver då först en bekräftelse från PRV på att ni förstår och är med på tåget, så jag
bättre kan bedöma om det är möjligt och meningsfullt.

Jag är givetvis besviken när PRV valt att i svepande ordalag klassificera ansökan som ej patenterbara
”oklarheter”, då jag lagt ner mycket arbete på utformningen av konceptet.
Det har ej heller tidigare hänt att jag misstagit mig när den känsla jag nu har infunnit sig.
Jag förstår det jag skriver, och delar inte PRV:s uppfattning att ansökan innehåller så mycket oklarheter
att den inte går att granska. Det är enligt min personliga uppfattning ett helt ogrundat påstående.

Med vänlig hälsning
Bengt Hj Törnblom

Återgå till "Naturvetenskap"