Vilka är era intressen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vilka är era intressen?

Inläggav Algotezza » 02 feb 2026 19:11

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Tror du att man är lyckligare av hög intelligens också eller? Tror du att vackra människor har bättre liv också?

Kan man verkligen generalisera när det gäller lycka innan vi enats om ordets betydelse?

Om vi menar olika saker med lycka blir detta samtal meningslöst.

Du menade att man blir lyckligare av pengar… Så förklara!
Jag menar att man inte blir lyckligare av pengar, dvs ingen förändring. Lycka för mig är att ha fattat ett bra beslut..

Det jag skrev, Hellre rik och frisk än fattig och sjuk, var menat ironiskt. Det trodde jag alla förstod. Men idag fattar kanske inte alla vad som är ironiskt och vad som är på allvar. På allvar har jag inte påstått att pengar för en lycklig. Fattigdom gör en nog inte heller lycklig.

Du bryr dig inte om frågan jag ställde i inlägget du citerar. Svårt att skapa en dialog eller ett tankeutbyte tillsammans då.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 02 feb 2026 21:23

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Kan man verkligen generalisera när det gäller lycka innan vi enats om ordets betydelse?

Om vi menar olika saker med lycka blir detta samtal meningslöst.

Du menade att man blir lyckligare av pengar… Så förklara!
Jag menar att man inte blir lyckligare av pengar, dvs ingen förändring. Lycka för mig är att ha fattat ett bra beslut..

Det jag skrev, Hellre rik och frisk än fattig och sjuk, var menat ironiskt. Det trodde jag alla förstod. Men idag fattar kanske inte alla vad som är ironiskt och vad som är på allvar. På allvar har jag inte påstått att pengar för en lycklig. Fattigdom gör en nog inte heller lycklig.

Du bryr dig inte om frågan jag ställde i inlägget du citerar. Svårt att skapa en dialog eller ett tankeutbyte tillsammans då.

Jag svarade ju på din fråga…?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 feb 2026 21:49

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Du menade att man blir lyckligare av pengar… Så förklara!

Det du skrev var inget svar på min fråga om att enas om vad ordet lycka skall betyda.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 feb 2026 00:40

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:Det jag skrev, Hellre rik och frisk än fattig och sjuk, var menat ironiskt. Det trodde jag alla förstod. Men idag fattar kanske inte alla vad som är ironiskt och vad som är på allvar. På allvar har jag inte påstått att pengar för en lycklig. Fattigdom gör en nog inte heller lycklig.

Det du skrev var inget svar på min fråga om att enas om vad ordet lycka skall betyda.

Lycka kan vara enkelt, den som vet vad lidande innebär är glad om han slipper plågor, den fattige blir lycklig om han kan höja sin inkomst, den som är ofri blir lycklig om han slipper sina bojor. Vänskap, gemenskap och samhörighet är andra positiva begrepp som kan förenas med lycka.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 feb 2026 10:37

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag svarade ju på din fråga…?

Lycka kan vara enkelt, den som vet vad lidande innebär är glad om han slipper plågor, den fattige blir lycklig om han kan höja sin inkomst, den som är ofri blir lycklig om han slipper sina bojor. Vänskap, gemenskap och samhörighet är andra positiva begrepp som kan förenas med lycka.

Lycka är alltså betingat av övergången från ett negativt till ett positivt tillstånd. En rörelse...
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 03 feb 2026 14:26

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Det du skrev var inget svar på min fråga om att enas om vad ordet lycka skall betyda.

Lycka är alltså betingat av övergången från ett negativt till ett positivt tillstånd. En rörelse...

För mig är lycka en känsla av eufori som kan väckas spontant eller av yttre upplevelser.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 feb 2026 19:07

För mig är nog den största lyckan i någon vanemässigt trevligt. Den här extatiska lyckan tar mig ut på psykologiska tassevatten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 feb 2026 21:44

Anders skrev:För mig är nog den största lyckan i någon vanemässigt trevligt. Den här extatiska lyckan tar mig ut på psykologiska tassevatten.

Samma här. Den stilla, trevliga vardagslyckan är min favorit, inte den orgiastiska eller överdrivet euforiska.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 feb 2026 23:43

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Det du skrev var inget svar på min fråga om att enas om vad ordet lycka skall betyda.

Det tycker jag är en utmärkt sammanfattning. Lycka som ett statiskt tillstånd påkallar inte någon större sinnesrörelse, den låter sig förenas med vardagens mående, att vi klarar oss, vi har det vi behöver och inga överhängande konflikter stör vår förmåga att kunna slappna av på kvällen. Lycka förenas ofta med en händelse, vi har träffat någon, lyckats med något, eller en oväntad händelse som medförde något gott. Jämför olika uttalanden om det motsatta förhållandet. Förlusten av en vän, skulder och konkurser, misslyckade skoluppgifter, klammeri med rättvisan etc.

Enklast, vi lägger ännu en dag till vårat liv och vi är lyckliga med att vi fick något gjort. Vi lotsade oss igenom dagen utan större misstag. Det fungerade.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 feb 2026 07:54

Forskning säger att goda relationer skall vara den största källan till lycka. Skulle säga att den saken är ytterst personlighetsberoende.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 feb 2026 13:51

Anders skrev:Forskning säger att goda relationer skall vara den största källan till lycka. Skulle säga att den saken är ytterst personlighetsberoende.

Lycka är överskattat. Att jaga den eller följa andras recept på lycka leder inte dit.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 feb 2026 13:44

Algotezza skrev:
Anders skrev:Forskning säger att goda relationer skall vara den största källan till lycka. Skulle säga att den saken är ytterst personlighetsberoende.

Lycka är överskattat. Att jaga den eller följa andras recept på lycka leder inte dit.

Men normalt sett är väl lycka något vi erfar spontant, något som vi känner då vi lyckas med något, eller omständigheterna är gynnsamma, att solen skiner och bilen klarade besiktningen utan anmärkning. En känsla som det profiterats på i billiga kärleksromaner i mer än hundra år och mängder av unga människor tagit sina liv för att deras älskling övergav dem. Stor tragik, stora känslor. Johann Wolfgang von Goethe, Den unge Werthers lidanden och Werther-effekten.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 feb 2026 13:50

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:

Men normalt sett är väl lycka något vi erfar spontant, något som vi känner då vi lyckas med något, eller omständigheterna är gynnsamma, att solen skiner och bilen klarade besiktningen utan anmärkning. En känsla som det profiterats på i billiga kärleksromaner i mer än hundra år och mängder av unga människor tagit sina liv för att deras älskling övergav dem. Stor tragik, stora känslor. Johann Wolfgang von Goethe, Den unge Werthers lidanden och Werther-effekten.

Många jagar ju lyckan idag. Det räcker inte med den spontant uppkomna lyckan. Man vill ha den som ett permanent eller lätt nåbart tillstånd. Eckart Tolle finns ju med snacket om att vara närvarande i nuet. Memer med hans utsagor dyker ofta upp i facebookflödet. Var i nuets ögonblick så slipper du lidande eftersom detta tar tid och nuet är tidlöst.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 feb 2026 15:52

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Lycka är överskattat. Att jaga den eller följa andras recept på lycka leder inte dit.

Många jagar ju lyckan idag. Det räcker inte med den spontant uppkomna lyckan. Man vill ha den som ett permanent eller lätt nåbart tillstånd. Eckart Tolle finns ju med snacket om att vara närvarande i nuet. Memer med hans utsagor dyker ofta upp i facebookflödet. Var i nuets ögonblick så slipper du lidande eftersom detta tar tid och nuet är tidlöst.

Livet är fullt av konflikter och motstånd. Tolles tal om “permanent peace” eller “freedom from suffering” uppfattar jag som förenklat.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 06 feb 2026 16:49

Förut, under många år, mådde jag väldigt tveksamt. Men jag lyckades lösa allt det där till slut. Nu behöver jag inte bry mig om något alls. Jag har det bra. Men jag kan säga såhär, att må dåligt är inte meningslöst och det är inget trams.

Återgå till "Tankar och känslor"