Anders skrev:Hubert skrev:Helt klart!
Men det kommer inte hända.
Logik och vetenskap! Tack vare logik och vetenskap.Anders skrev:Vad snopen du skulle bli om han (eller hon) ändå fanns.
I stort sett. Det lite luriga är the hard problem
Finns Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Finns Gud?
Hmm, vad har The Hard Problem med saken att göra?
Gud finns så länge man lever, liksom en andlig värld. När man sedan dör drar sig den fege Herr Gud undan och andevärlden går upp i rök som fis i kosmos.
Lev enligt dina högsta önskningar så länge du lever och tro på det du verkligen känner ger livet mening och syssla med det du gillar.
Det är inget som säger att det finns en Gud och en andevärld att hoppas på, men lev på det sätt som känns bra. Visst vore det fint om Martinus eller andra tänkares verk faktiskt stämmer men bygg inte livet kring det som känns rätt och sant utan det som vi, där vi befinner oss idag, faktiskt kan leda i bevis är sant.
Jag har blivit sövd och opererad det senaste året. När bedövningen tar har jag inte "vaknat upp till en andevärld" under operationen, vilket jag trodde skulle ske, eller hoppades det. Det var ingenting, inte ens svart. Som ett hopp i tiden från sövning till mycket förvirrat uppvaknande.
Lev enligt dina högsta önskningar så länge du lever och tro på det du verkligen känner ger livet mening och syssla med det du gillar.
Det är inget som säger att det finns en Gud och en andevärld att hoppas på, men lev på det sätt som känns bra. Visst vore det fint om Martinus eller andra tänkares verk faktiskt stämmer men bygg inte livet kring det som känns rätt och sant utan det som vi, där vi befinner oss idag, faktiskt kan leda i bevis är sant.
Jag har blivit sövd och opererad det senaste året. När bedövningen tar har jag inte "vaknat upp till en andevärld" under operationen, vilket jag trodde skulle ske, eller hoppades det. Det var ingenting, inte ens svart. Som ett hopp i tiden från sövning till mycket förvirrat uppvaknande.
Algotezza aka Algotezza
Vi läser det du skriver och förstår precis.
Idag har vi en inre konflikter att brottas med.
Vi vill inte låtas påverkas av andras beteenden.
Men det är inte alltid så lätt.
När vi huserar på nätet.
Därför stärker det oss att läsa din text.
Vi föreställer oss att många säkert skulle vilja göra ett avtryck, som inte avtar med tiden.
Vi kan föreställa oss, efter att läst en artikel, att många drömmar om att skriva en bok.
Där framgår det att tiden är ovän med dom flesta och att få får till det.
Vi vill klottra med ljuset, men upplever oss exkluderande på nätet, men inkluderande i verkligheten, förmodligen självförvållat.
Vi försöker hela tiden intala oss själva, att olika personutvecklingar sker stegvis i olika faser.
Vill bara skriva till någon.
Idag har vi en inre konflikter att brottas med.
Vi vill inte låtas påverkas av andras beteenden.
Men det är inte alltid så lätt.
När vi huserar på nätet.
Därför stärker det oss att läsa din text.
Vi föreställer oss att många säkert skulle vilja göra ett avtryck, som inte avtar med tiden.
Vi kan föreställa oss, efter att läst en artikel, att många drömmar om att skriva en bok.
Där framgår det att tiden är ovän med dom flesta och att få får till det.
Vi vill klottra med ljuset, men upplever oss exkluderande på nätet, men inkluderande i verkligheten, förmodligen självförvållat.
Vi försöker hela tiden intala oss själva, att olika personutvecklingar sker stegvis i olika faser.
Vill bara skriva till någon.
Är det förnuftigt att tro på den fysiska existensen av något där evidens saknas?
xion skrev:Är det förnuftigt att tro på den fysiska existensen av något där evidens saknas?
Ja, kärleken till exempel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:xion skrev:Är det förnuftigt att tro på den fysiska existensen av något där evidens saknas?
Kärlek har ingen fysisk existens.
Kärlek är metafysik.
xion skrev:Anders skrev:xion skrev:Är det förnuftigt att tro på den fysiska existensen av något där evidens saknas?
Kärlek är metafysik.
Sexualiteten tar sig väl fysiska former? Det är väl en del av kärleken? I umgänget med andra kan man agera körleksfullkt eller motsatsen. Kärlek har både fysiska och ickefysiska/mentaöla /andliga kännetecken.
Som jag ser det...
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Anders skrev:Ja, kärleken till exempel.
Kärlek är metafysik.
Sexualiteten tar sig färt fysiska former. Det är väl en del av kärleken? I umgänget med andra kan man agera körleksfullkt eller motsatsen. Kärlek har både fysiska och ickefysiska/mentaöla /andliga kännetecken.
Som jag ser det...
Man bör skilja mellan känslan och upplevelsen av kärlek dess fysiska uttryck i handling.
Som jag ser det....
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:
Kärlek är metafysik.
Sexualiteten tar sig färt fysiska former. Det är väl en del av kärleken? I umgänget med andra kan man agera körleksfullkt eller motsatsen. Kärlek har både fysiska och ickefysiska/mentaöla /andliga kännetecken.
Som jag ser det...
Man bör skilja mellan känslan och upplevelsen av kärlek dess fysiska uttryck i handling.
Som jag ser det....
Hur gör man det? Berätta, jag är idel öra/öga. Vad är kärlek som inte på något sätt uttrycks?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:
Som jag ser det...
Som jag ser det....
Hur gör man det? Berätta, jag är idel öra/öga. Vad är kärlek som inte på något sätt uttrycks?
Man kan känna kärlek utan att den resulterar i handling.
Det sägs att en helig i tron, en profet
vars röst ljuder långt som en malm en cymbal
men som ej känner kärlekens hemlighet
han hör till de fåvitskas tal
ty envar profetia och psalm ska förgå
som en fläkt som en rök på förgängelsens bud
men allt som av kärlek är fyllt ska bestå
och leva och vara, som Gud..
"i kärlek den stingande tistel blir skön
och majregn vattna förtorkade land
en ros kan dofta en äng bliva grön
mitt i öknens brännande sand" (DA)
Som jag ser det....
Känslor är väl verkliga? Eller bara nåt man inbillar sig?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:
Känslor är verkliga för den som har dom.
(man kan ha ont i en amputerad kroppsdel)
Känslor är verkliga för den som har dom.
(man kan ha ont i en amputerad kroppsdel)
Känslor ligger ofta till grund för både viljeföring och handlingar. Och då blir känslorna märkbara för andra. Det gäller allt från spädbarn som känner hunger till politiker som känner hunger efter makt, resurser, grannländer.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:xion skrev:Anders skrev:Ja, kärleken till exempel.
Kärlek är metafysik.
Sexualiteten tar sig väl fysiska former? Det är väl en del av kärleken? I umgänget med andra kan man agera körleksfullkt eller motsatsen. Kärlek har både fysiska och ickefysiska/mentaöla /andliga kännetecken.
Som jag ser det...
Men kärlek "i sig" är ingenting annat än en känsla.
Visst kan den ge upphov till kärleksfulla handlingar men handlingar är "i sig" fysiska
Kärlek är metafysik.
Som jag ser det...
Men kärlek "i sig" är ingenting annat än en känsla.
Visst kan den ge upphov till kärleksfulla handlingar men handlingar är "i sig" fysiska
Snäv definition av kärlek.
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"