En person kan ha en helvetes dag där allt går emot högt ställda förhoppningar, men i slutet av dagen så kan det ändå visa sig att precis allt skedde på bästa sätt, sett till resultatet.
På samma sätt kan vi leva våra liv. Men vill vi det? Det är onödigt att vara negativ och människan har dålig uppfattning av vad framtiden kan bära med sig.
Så vad är frågan? Har ni några bra frågor?
Vad är frågan?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad är frågan?
Frågan är vilken attityd man skall ha till andra människor, omvärlden och det som händer en, för att uppnå balans/harmoni och trivsel för en själv och ens närmaste.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Frågan är vilken attityd man skall ha till andra människor, omvärlden och det som händer en, för att uppnå balans/harmoni och trivsel för en själv och ens närmaste.
Jag har svårt för att förstå min egen attityd.. Attityd är ett svårt ord.
Vega skrev:Algotezza skrev:Frågan är vilken attityd man skall ha till andra människor, omvärlden och det som händer en, för att uppnå balans/harmoni och trivsel för en själv och ens närmaste.
Jag har svårt för att förstå min egen attityd.. Attityd är ett svårt ord.
Det gäller kunna observera sig själv och sina inre processer
Sedan kan man i och för sig tycka att man har en positiv attityd till allt medan andra ser något helt annat, en helt annan attityd.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Sedan kan man i och för sig tycka att man har en positiv attityd till allt medan andra ser något helt annat, en helt annan attityd.
Precis… Det omvända till vad jag beskrev ovan!
Nu vet jag vad ATTITYD betyder. Det är ju vad vi behåller för oss själva samt vad vi delar… En filterlös person saknar attityd?
Vega skrev:Nu vet jag vad ATTITYD betyder. Det är ju vad vi behåller för oss själva samt vad vi delar… En filterlös person saknar attityd?
Attityd kan både innebära närhet till det man har attityd till och distans.
Fast ibland betyder attityd något annat som när en person stämplas som att den har attitydproblem.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Attityd kan både innebära närhet till det man har attityd till och distans.
Ännu bättre förklaring!
Vega skrev:Algotezza skrev:Attityd kan både innebära närhet till det man har attityd till och distans.
Ännu bättre förklaring!
Attidyd handlade ursprungligen om kroppshållning, pose, t ex på teatern, mimisk art. Numera kan det även betyda mental hållning. Eller för att anknyta till Algotezza, varifrån, t ex von oben attityd, med tanke på rangskillnad
Moderator
Vi använder olika ord med olika laddning, som visserligen brukar ändras över tid, men om vi bortser från det moraliska, hur är en SNÄLL person?
Pilatus skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:Attityd kan både innebära närhet till det man har attityd till och distans.
Ännu bättre förklaring!
Attidyd handlade ursprungligen om kroppshållning, pose, t ex på teatern, mimisk art. Numera kan det även betyda mental hållning. Eller för att anknyta till Algotezza, varifrån, t ex von oben attityd, med tanke på rangskillnad
Även: Ordet attityd har sitt ursprung i latinets aptitudo, vilket betyder "lämplighet", "kondition" eller "förmåga".
Hur skulle ni beskriva er egen attityd?
Vega skrev:Hur skulle ni beskriva er egen attityd?
Prestigelös
Algotezza aka Algotezza
Vega skrev:Vi använder olika ord med olika laddning, som visserligen brukar ändras över tid, men om vi bortser från det moraliska, hur är en SNÄLL person?
Jag menar, hur beter sig en snäll person? Rättvis? Lojal? Ställer upp? Finns alltid där? Överseende? Jag undrar hur det går ihop?
Algotezza skrev:Vega skrev:Hur skulle ni beskriva er egen attityd?
Prestigelös
Trevligt!
Återgå till "Tankar och känslor"