Vad är frågan?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Vad är frågan?

Inläggav Vega » 16 mar 2026 18:24

Pilatus skrev:
Vega skrev:Låt säga att det finns en menig med allt vi gör och är med om… Hade då inte mänskligheten mått bättre av en vetskapen om det??

Om det finns en mening med det vi gör så kan vi beskriva det meningsfulla med hjälp av vetenskapliga termer. Men saknas mening med det vi gör får vi skapa en mening och utforska meningen med hjälp av ett inventorium som folk får fylla i, sedan tolkar vi svaren och komma fram till något som vi kan acceptera.

Låt säga att man fyller i ett formulär. Det finns inget bevis för att man upplever mer mening pga att man fyller i formulär.. Men poängen är att det aldrig finns anledning till att känna meningslöshet. Dock kan jag med 100% säkerhet säga att man kommer känna känslan ändå. Någon gång. Det avgörande är väl hur man kommer bort från sådana tankar..

Vega

Inläggav Vega » 16 mar 2026 21:08

Algotezza skrev:
Vega skrev:Frågan är om man skall läsa en roman av Selma Lagerlöf.. Antikrists mirakler..?

Varför inte?

Jag har läst några sidor och jag är inte besviken. En sensation.

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 20:07

Frågan är, hur ställer ni er till religion?

Jag tror på Gud och Jesus men jag vill inte besöka någon kyrka och jag har inget behov av att träffa andra kristna. De som kallar sig kristna är inte bättre än andra människor. Det är ingen uppoffring att bli kristen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 mar 2026 20:31

Vega skrev:Frågan är, hur ställer ni er till religion?

Jag tror på Gud och Jesus men jag vill inte besöka någon kyrka och jag har inget behov av att träffa andra kristna. De som kallar sig kristna är inte bättre än andra människor. Det är ingen uppoffring att bli kristen.

Det är mycket gamla föreställningar som kom till före och under tidiga epoker i människans historia. Vi ville få svar på livets frågor. Prästerskapet gav svaren, men till ett pris. Religionens svar blev en luckfyllare som det heter med en filatelistisk metafor. Litet taffligt kanske?

I dag förefaller tron på högre makter vara en blek skugga av vad det tidigare varit. Inte ens våra ärkebiskopar tror på under och övernaturliga fenomen. Numera sysslar kyrkan med annat, flyktingpolitik, förföljda kvinnor och samhällsproblem. Ritualerna finns förstås kvar, men innehåller de något längre? Vem iakttar fastan inför påsken? Antagligen inte någon på detta forum. Kanske något som folk åkallar då livet kärvar och allt ser nattsvart ut?

Själv ser jag religionen som en sammanhållande faktor. En trosgemenskap, att äta en måltid tillsammans, en mötespunkt vid livets få högtider eller sorgliga händelser. På så sätt är jag en kristen (i kulturell mening) ateist.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 20:56

Jag skulle inte rekommendera någon att bli kristen, lika lite som jag skulle rekommendera någon att gifta sig i en kyrka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 mar 2026 22:53

Vega skrev:Jag skulle inte rekommendera någon att bli kristen, lika lite som jag skulle rekommendera någon att gifta sig i en kyrka.

Varför inte. det är mycket populärt att gifta sig en vacker vårdag i en gammal fin lantortskyrka. Folk får göra det som de trivs bäst med.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 23:02

Pilatus skrev:
Vega skrev:Jag skulle inte rekommendera någon att bli kristen, lika lite som jag skulle rekommendera någon att gifta sig i en kyrka.

Varför inte. det är mycket populärt att gifta sig en vacker vårdag i en gammal fin lantortskyrka. Folk får göra det som de trivs bäst med.

Det är alldeles för komplicerat för att jag skulle rekommendera det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 mar 2026 00:23

Jag skulle varken rekommendera ellet inte rekommendera nån att bli kristen, man mer råkar bli det. Gifta sig i Kyrka var helt ok.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 28 mar 2026 19:10

Anders skrev:

Jag skulle varken rekommendera ellet inte rekommendera nån att bli kristen, man mer råkar bli det. Gifta sig i Kyrka var helt ok.

Jag skulle rekommendera alla att tänka självständigt.

Vega

Inläggav Vega » 28 mar 2026 20:42

Om det kom en person, en annan person, som sa precis vad jag säger, tror ni att den personen skulle bli bemött på ett annat sätt, än hur jag blir bemött??

Detta är en jävligt kul fråga, och den sätter fingret på något ganska djupt.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 28 mar 2026 20:51

Sänkt matmoms och hysteri.
Två morötter per 100 lapp.

V

Vega

Inläggav Vega » 28 mar 2026 21:11

unik skrev:Sänkt matmoms och hysteri.
Två morötter per 100 lapp.

V

Vi ska inte ha någon jävla moms. Den infördes 1969. Och det var ett stort misstag.

Vega

Inläggav Vega » 28 mar 2026 21:16

Är jag den ende som inser momsens bedräglighet? Jag har aldrig hört någon som vill stryka momsen. Hur kom man undan med detta?

Återgå till "Tankar och känslor"