IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen

Re: IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?

Inläggav Illusionen » 06 apr 2026 07:15

Anders skrev:
Illusionen skrev:Bakgrunden till det bakomliggande budskapet i denna tråd beskrivs utförligt i tråden,
Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?” (12 maj 2024 16:22), där jag bl a beskriver resultat av det
vår intelligens hitintills åstadkommit citat,

”Begrunda gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår hyllade intelligens under en kort tidsepok, gjort
avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan” i sin hybris och makthunger lägger enorma summor på
massförstörelsevapen parallellt med hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar naturen,
skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.”

Det är mänskligheten som i övermod via egoism och maktmissbruk tillämpar egenformulerade och
snedvridna värderingar om hur mänskliga egenskaper och förmågor skall tolkas, för att passa in i den
grandiosa självbilden.
Vår hyllade intelligens är ett sådant exempel, där Nobelfesten är det ultimata beviset på systemfel.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom / http://www.deltakonceptet.se

Pax vobiscum

Men likväl, allt färre är fattiga, medellivslängden är lägre och barnadödligheten lägre. Och insatser görs för natur och annat.
Och även om nu vi fått Putin och Trump på halsen, när hade vi en så lång tid utan krig i Europa?

Studera gärna Kinas historia, inte bara Konfucius och vällevnad, Precis. Allt var inte precis bättre förr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lingchi

Tråden rör begreppet INTELLIGENS, och vad som är "optimal" intelligens, f(IQ), samt dess samband i/ur ett mer
överordnat perspektiv.
Detta är skälet till att jag refererar till tråden, ”Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?”.

Citat taget från tråden ifråga,

”INTELLIGENS kan här ses som ett samlingsnamn för egenskaper som minne, logiskt tänkande,
kreativitet, problemlösning, uppfinningsförmåga, konstnärlig begåvning, o dyl.
Den mänskliga intelligensen är en effekt och riskfaktor som funktion av ovan nämnda kombinationer.
Intelligensen ger mänskligheten tillgång till det ”verktyg” som möjliggör ett ”katastrof-scenario”.
Intelligensen är troligen den egenskap som har potential att eliminera mänskligheten (existens av liv) i närtid.”

Det föreligger inget motsatsförhållande mellan det du skriver och detta.
I den händelse mänskligheten tillämpar sin intelligens på ett för helheten negativt/destruktivt sätt får det
dock konsekvenser enligt citat,

”Överlevnadsmöjligheterna är beroende av den mänskliga reproduktionsförmågan och gynnas av
intellektuella egenskaper som här återfinns under samlingsnamnet intelligens.
De egenskaper som intelligens representerar ingår i evolutionens test-repertoar.
En starkt bidragande orsak till den mänskliga selektionen har därför troligen varit insikten om att
flockbildning och de fördelar som följer därav för överlevnadsmöjligheterna, vilket främjar kreativitet
som urvalsmekanism. När verktyg successivt börjar komma till användning är steget inte långt till olika
former av vapen, varvid ”flockarnas” nomadliv utvecklas mot mer stationära, ofta befästa samhällsstrukturer.
När evolutionen ”testar” mänsklighetens överlevnadsmöjligheter genom att förse den ”aggressiva apan”
med intelligens och vapen blir resultatet på sikt förödande för såväl mänskligheten som planeten.
Den ”aggressiva apan” är m a o inte vuxen situationen p g a att de successiva evolutions-anpassningarna
sker med eftersläpning/fördröjning.”

Valet är således vårt, men med tanke på hur världen gestaltar sig i dag, tror jag personligen att
mänskligheten redan försuttit sin chans.

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 apr 2026 09:37

Och jag förnekar det inte. Några år yngre än dig minns jag ändå stämningarna på 70-talet, människans utplåning genom atomkrig, vi skulle knappast uppleva år 2000, jag tillhör inte klimatförnekarna och AI i bl.a. drönare är mer än läskigt.

Men - man kan betrakta 1900 talet som himmel och helvete. WW1 o 2, Spanska sjukan, Armeniska folkmordet, Kina, Sovjet, Japan i Kina, Fascism, Nazism och u name it. Samtidigt… Min släkts standard 1900 vs 2000, Socialdemokrati och saltsjöbadsanda, Teknik och vetenskap som lyft minjontals från fattigdom till ett drägligt liv.. Färre barn födda per förälder, som överlever.

Teknik och vetenskap, resultat av knivskarpt tänkande, skapar möjligheter- till gott och ont.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne

Inläggav Anne » 06 apr 2026 17:28

Men varför ska vi rangordna intelligens/begåvning? Varför kan vi inte bara uppskatta varandras olika intelligenser/begåvningar och samarbeta?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 apr 2026 18:13

Vi lever i ett konkurrens- och tävlingssamhälle som belönar vissa egenskaper och visst beteende hos människor som då ger hög status medan annat beteende och andra egenskaper har låg status.

Världen är långtifrån human. När politiker talar sig varma för sådana värden är det mest en läpparnas bekännelse, ett spel för gallerierna.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 20:14

Algotezza skrev:Vi lever i ett konkurrens- och tävlingssamhälle som belönar vissa egenskaper och visst beteende hos människor som då ger hög status medan annat beteende och andra egenskaper har låg status.

Världen är långtifrån human. När politiker talar sig varma för sådana värden är det mest en läpparnas bekännelse, ett spel för gallerierna.

Det är helt onödigt att bry sig, det uppmuntrar bara dåligt beteende

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 20:16

Anne skrev:Men varför ska vi rangordna intelligens/begåvning? Varför kan vi inte bara uppskatta varandras olika intelligenser/begåvningar och samarbeta?

Iq är ju 1 intelligens, beroende på vilka frågor man svarar på. Helt enkelt. Tyvärr är det så förskräckligt fult att jämföra sig. Allt åker i soptunnan

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 20:48

Algotezza skrev:Vi lever i ett konkurrens- och tävlingssamhälle som belönar vissa egenskaper och visst beteende hos människor som då ger hög status medan annat beteende och andra egenskaper har låg status.

Ja, det är i högsta grad bekymmersamt. Men jag är på riktigt och många andra också. Jag kan inte lova någon seger, men nog finns det folk som fortfarande kämpar för det humana.

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 20:59

Vega skrev:
Anne skrev:Men varför ska vi rangordna intelligens/begåvning? Varför kan vi inte bara uppskatta varandras olika intelligenser/begåvningar och samarbeta?

Iq är ju 1 intelligens, beroende på vilka frågor man svarar på. Helt enkelt. Tyvärr är det så förskräckligt fult att jämföra sig. Allt åker i soptunnan

Nej, standardiserade IQ-test är mer komplicerade än så. "Allt åker i soptunnan". Vad menar du med det?

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 21:22

Vega skrev:

Det är helt onödigt att bry sig, det uppmuntrar bara dåligt beteende

Utveckla ditt resonemang, tack! "Dåligt beteende"?

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 22:43

Anne skrev:
Vega skrev:

Nej, standardiserade IQ-test är mer komplicerade än så. "Allt åker i soptunnan". Vad menar du med det?

Om det inte är tillåtet att jämföra sig med andra människor (i skolan tex), hur ska vi då kunna veta vilka som sitter på de olika begåvningarna (alltså inte en begåvning, jag tror att alla har begåvning. David besegrade Goliat, eller hur?)? Det blir bara gröt. Det är helt förfärligt. Det är ingen som vill vara begåvad, för det är bäst att inte sticka ut.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 apr 2026 06:52

Gör vi det? Vi springer ju inte omkring med IQ tatuerat på pannan. Jag har gjort IQ test seriöst två gånger, en för militärtjänsten - IQ började i Amerikanska armen för att man skulle ha tillräckligt förstånd för att bli soldat - och sen en för en specifik anställning. Annars är det ju betyg i skolan och olika gesällprov som gäller. Skolans uppgift är ju som sig bör att föra var och en till hans rätta fålla…. IQ som det används nu är väl mest för Mensa och tja, det är ju bara en diskussionsklubb.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 apr 2026 12:49

IQ-test utvecklades från början för att avgöra förmågan att tillgodogöra sig skolkunskaper. Skolan fungerar alltså med sina betyg som ett rangordningssystem efter intelligens. Så varför håller man på med det? Man kan väl säga att skolkunskaper, som förutsätts vara speglade i dina betyg, ger ett mått på den potentiella nytta som samhället kan dra av din existens - ur samhällets och samhällsutvecklingens perspektiv är befolkningen den primära naturresursen.
Att en del människor riskerar att bli medel för andra människors mål är en självmotsägelse i de liberala idéerna som de tidiga liberala tänkarna var mycket väl medvetna om. Bäst uttrycks kanske dessa farhågor hos Kant när han i ett diktum hävdar att varje människa måste vara ett mål i sig, ett slutmål.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 apr 2026 14:00

Det är en berättigad fråga som flertalet politiker helst undviker, då den inkräktar på deras maktanspråk.
Mitt budskap framgår av några citat från mitt inledande inlägg,

”Den, för den mindre begåvade individen, mest negativa konsekvensen, är med stor sannolikt den
KONKURRENS som följer av marknadsekonomin.
Man behöver m a o vara både smart och frisk/stark för att vara lyckad i dagens kapitalistiska samhälle,
vilket leder till att man undermedvetet tenderar att sammankoppla begåvning med människovärde.
Att mot denna bakgrund bli utpekad som obegåvad leder ofta till skamkänslor.
Varken samhället eller den intelligente ”aggressiva apan” med makt, förefaller bry sig nämnvärt om
dessa människor som får sina liv mer eller mindre beskurna, därav rubrikens frågeställning,
IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?”

”När vi därför tidigt får lära oss i skolan att betygsätta och värdera varandra, leder detta till konkurrens,
orättvisor och ojämlikhet, och i förlängningen människor som känner sig misslyckade redan i skolan och
mår dåligt. Att bli utpekad som obegåvad är m a o ett stort handikapp som präglar individens hela livssituation.”

Tänk er in i de sämre lottades situation, vem tillvaratar deras intressen ?
Samhället är djupt orättvist !

Konsekvenserna av nuvarande samhällssystem kan sammanfattas som i följande citat.

”Begrunda gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår hyllade intelligens under en kort tidsepok, gjort
avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan” i sin hybris och makthunger lägger enorma summor på
massförstörelsevapen parallellt med hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar naturen,
skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.”

”Det är mänskligheten som i övermod via egoism och maktmissbruk tillämpar egenformulerade och
snedvridna värderingar om hur mänskliga egenskaper och förmågor skall tolkas, för att passa in i den
grandiosa självbilden.
Vår hyllade intelligens är ett sådant exempel, där Nobelfesten är det ultimata beviset på systemfel.”

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 apr 2026 19:22

Jo, det är väl så stora företag kan bli framgångsrika, man samlar ett antal välutbildade ingenjörer och låter dem driva ett utvecklingsprojekt. Det är säkert på liknande sätt i alla stora organisationer. Där måste finnas folk med litet olika begåvning, en hygglig budget och väl formulerade mål. Varför lyckades Elon Musk så bra?
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 00:39

Vertumnus skrev:

IQ-test utvecklades från början för att avgöra förmågan att tillgodogöra sig skolkunskaper. Skolan fungerar alltså med sina betyg som ett rangordningssystem efter intelligens. Så varför håller man på med det? Man kan väl säga att skolkunskaper, som förutsätts vara speglade i dina betyg, ger ett mått på den potentiella nytta som samhället kan dra av din existens - ur samhällets och samhällsutvecklingens perspektiv är befolkningen den primära naturresursen.
Att en del människor riskerar att bli medel för andra människors mål är en självmotsägelse i de liberala idéerna som de tidiga liberala tänkarna var mycket väl medvetna om. Bäst uttrycks kanske dessa farhågor hos Kant när han i ett diktum hävdar att varje människa måste vara ett mål i sig, ett slutmål.

"Diktum" är ett nytt ord för mig. Nåväl, jag är rätt säker på att du har hög IQ, Vertumnus och det är ju jättebra! I synnerhet som du har en skön ödmjuk attityd. IQ-test mäter huvudsakligen igenkänning av mönster, typ om den pricken är där, och nästa ruta där och var ska pricken hamna något steg senare ska det svaras på. En annan intelligens är att skapa nya mönster - ej att förakta det heller! Jag har spelat datoralfapet två gånger med moderator David... Och det var en upplevelse som hette duga! Vem behöver göra ett ansiktslyft när man är med om något sånt :) ? Jag har även spelat det med Algot i princip varje dag sedan en tid tillbaka. Han vann och vann och vann. Sedan vann jag faktiskt ett par gånger. Och jag vill hylla Algot här. Han skrev "Man har lyckats som lärare när eleven vinner över en."

Återgå till "Politik och samhälle"