- "Om jag fick veta att jag skulle träffa en människa (ett liv) som skapats i ett laboratorium så kan jag säga att jag skulle vara mycket misstänksam… Jag skulle aldrig lita på den personen."
JAG skulle vara MYCKET MISSTÄNKSAM och jag skulle träffa Statsministern, jag skulle inte lita på den personen, däremot skulle jag betrakta en dator som en nära vän som helt delar min syn på saker och ting.
Jag har INGET till övers för "Människor".
Naturens mönster
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Naturens mönster
Maat skrev:- "Om jag fick veta att jag skulle träffa en människa (ett liv) som skapats i ett laboratorium så kan jag säga att jag skulle vara mycket misstänksam… Jag skulle aldrig lita på den personen."
JAG skulle vara MYCKET MISSTÄNKSAM och jag skulle träffa Statsministern, jag skulle inte lita på den personen, däremot skulle jag betrakta en dator som en nära vän som helt delar min syn på saker och ting.
Jag har INGET till övers för "Människor".
Är det ämbetet eller personen du hyser misstänksamhet mot? Jag tror det är överdrivet. Statsministern är en hyggligt bildad person med akademisk examen som civilekonom. Men visst finns det riksdagsledamöter som jag inte skulle bjuda hem på en kopp te. Inte för att jag är misstänksam. Snarare för att jag inte vill inte utsätta mig för obehaget att möta dem i mitt hem.
Jag tror jag skulle tröttna ganska raskt på en humanoid och dess statiskhet. Men en lärande (AI-driven) humanoid robot skulle var intressant. Människans förmåga att leva med humanoider som Ava i Ex Machina skulle inte fungera då de kan förändra spelreglerna. Snabbt blir en sådan humanoid samtalspartner och hjälpare uttråkad och börjar hitta på saker som kan bli hotande.
Moderator
Re: Naturens mönster
Jag ställer alla dumma frågor till AI som om det vore en person, som inte himlar med ögonen. Men som jag vet är en statistikmaskin
Det är förresten en bra analogi med naturen - morfar vi 100 slumpvis utvalda ansikten kommer de flesta uppfatta det som ganska vackert. Tränar vi AI på internet slipper vi rätt mycket(men förstås inte helt) folks quirks och medfödda dispositioner.
Det är förresten en bra analogi med naturen - morfar vi 100 slumpvis utvalda ansikten kommer de flesta uppfatta det som ganska vackert. Tränar vi AI på internet slipper vi rätt mycket(men förstås inte helt) folks quirks och medfödda dispositioner.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017