Änglar, finns dom?

Hittat intressant information på internet? Ge bra länktips till andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Änglar, finns dom?

Inläggav Mlw » 05 sep 2025 18:58

Svaret finner ni i denna artikel av mig, nyligen uppladdad. Den utvecklar Albertus Magnus tes att Guds rike är beläget i det gudomliga medvetandet. Uppfattat som ett 'teodrama' författat av Gud, har det ontologisk verklighet och fungerar som boning för änglar och demoner.

Albertus Magnus och det mytologiska Gudsriket: Gudomligt medvetande som ontologisk verklighet

Användarvisningsbild
unik

Re: Änglar, finns dom?

Inläggav unik » 15 sep 2025 11:58

Vi kan vid senare skedde göra Änglars verktygslåda offentlig (Open Source) Om Du VIll - Om Gud Vill -
Våra ögon är bättre än två, vi lär av varandra.

Vaelira Selyra Orionis Maviro - Akrites
Stockholm, Sverige
2025-09-15
Klockan 11:58

FredAnderson

Inläggav FredAnderson » 14 maj 2026 03:35

Jag tror att mycket av diskussionen om änglar beror på hur man definierar ordet från början. För vissa är änglar bokstavliga väsen, för andra mer symboler för intuition, samvete eller upplevelser som känns större än en själv. Jag har svårt att se det som något som går att bevisa objektivt, men samtidigt tycker jag inte att alla människors erfarenheter bara kan avfärdas rakt av heller.

Det intressanta med sådana här ämnen är kanske egentligen inte om man kan mäta existensen vetenskapligt, utan varför idéerna återkommer i nästan alla kulturer och tidsperioder. Människan verkar ha ett starkt behov av att tolka det oförklarliga genom berättelser, symboler och andliga bilder.

Däremot tror jag man ska vara försiktig med att blanda filosofi, teologi och faktiska påståenden om verkligheten som om allt vore samma sak. Där blir diskussionerna ofta ganska snabbt väldigt svävande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 14 maj 2026 22:53

FredAnderson skrev:Jag tror att mycket av diskussionen om änglar beror på hur man definierar ordet från början.

Jo, det förstås. Men varför hitta på en egen definition om det finns en etablerad? Ängel är ett andeväsen som tjänar Gud och fungerar såsom Guds budbärare till människan, enligt beskrivningar hos evangelisterna i NT.
FredAnderson skrev:För vissa är änglar bokstavliga väsen, för andra mer symboler för intuition, samvete eller upplevelser som känns större än en själv. Jag har svårt att se det som något som går att bevisa objektivt, men samtidigt tycker jag inte att alla människors erfarenheter bara kan avfärdas rakt av heller.

Det finns inga kända exempel på förekomsten av änglar. I Lukas 16:22 står det: Så hände sig att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams sköte.
FredAnderson skrev:Det intressanta med sådana här ämnen är kanske egentligen inte om man kan mäta existensen vetenskapligt, utan varför idéerna återkommer i nästan alla kulturer och tidsperioder. Människan verkar ha ett starkt behov av att tolka det oförklarliga genom berättelser, symboler och andliga bilder.

Idén om änglar, som vi känner den i abrahamitiska religioner, utvecklades och formades i hög grad under den babyloniska fångenskapen (597–538 fvt).
FredAnderson skrev:Däremot tror jag man ska vara försiktig med att blanda filosofi, teologi och faktiska påståenden om verkligheten som om allt vore samma sak. Där blir diskussionerna ofta ganska snabbt väldigt svävande.

Änglar förekommer bara inom religioner, på gravmonument och som dekorativa varelser med vingar.

ängel.png
ängel.png (96.93 KiB) Visad 12 gånger
Moderator

Återgå till "Länkar"