Illusionen skrev:Andreas Nordlander: Vi har fortfarande ingen aning om vad medvetandet är.
Vill bara inflika här att Andreas Nordlander är teolog.
Illusionen skrev:”Det mest intressanta med Strømmes artikel är inte de naturvetenskapliga resonemangen.
De har fått kritik för att vara både ”pseudovetenskap” och ”dålig fysik” från företrädare för
Institutionen för fysik och astronomi vid Uppsala universitet, som offentligt tagit avstånd.
Pseudovetenskap, eller kvasivetenskap är läror som utger sig för att vara vetenskapliga
men saknar stöd i evidens, experiment eller metodologi.”[/i]
Ytterligare information om vad det är du kommenterar. Maria Strømme, publicerad i AIP Advances, som föreslog att medvetandet är en fundamental byggsten i universum snarare än en produkt av hjärnan. Teorin, som innebar att döden tolkas som en återgång till ett kollektivt medvetandefält, möttes av skarp kritik från fysiker och drogs tillbaka av tidskriften i maj 2026.
Illusionen skrev:När Maria får kritik för att det hon skriver är ”dålig fysik” från företrädare för Institutionen för fysik och astronomi vid Uppsala universitet, som offentligt tagit avstånd, blev min första reaktion, Vad är då bra fysik ?
Jag är inte tillräckligt påläst för att ha en bestämd åsikt om Strømmes teorier, men det förefaller finnas beröringspunkter med både konceptet och Kants slutsatser.
Dålig fysik är sådant där vi inte har någon möjlighet att kontrollera hur Maria Strømme kommit fram till sin slutsats att medvetandet är en fundamental byggsten i universum snarare än en produkt av hjärnan. Till dess hon kan hjälpa oss med det är det pseudovetenskap.
Dessutom vet vi åtskilligt om tänkandet och hjärnans funktioner. Att vi inte har alla svar berättigar oss inte att gripa efter pseudo-svar som inte kan förklara något väsentligt om hur hjärnan fungerar.
Jag läste Aleksandr Luria (1902–1977) för många år sedan, han anses vara grundaren av modern neuropsykologi. Han menade att hjärnan är ett dynamiskt system där mentala funktioner inte är isolerade till enskilda områden, utan kräver ett komplext samspel mellan tre funktionella block. Mycket har hänt sedan dess, men det är den typen av litteratur jag skulle förorda framför Maria Strømmes artikeln "Universal consciousness as foundational field: A theoretical bridge between quantum physics and non-dual philosophy" i AIP Advances.
Jag håller med om att vissa satser påminner om Kants uppfattning om tid och rum. Men det får väl ändå betraktas som historia, Illusionen?
De granskare (peer reviewers) som först godkände artikeln var sannolikt fysiker, inte hjärnforskare. AIP Advances är en tidskrift för tillämpad fysik, inte för neurovetenskap eller medvetandefilosofi.