Pilatus skrev:Illusionen skrev:Forskarna konstaterade i sin rapport att universums grundläggande naturlagar kräver vad de kallar för non-algorithmic understanding (icke-algoritmisk förståelse). Det innebär att det finns sanningar i verkligheten som ligger bortom vad en dator eller en algoritm
någonsin kan räkna ut steg för steg.
Jag invänder mot ditt sätt att placerar in "sanning" i naturen, vilket är ett kategorimisstag. Du gör dig mycken tankemöda och utvecklar din teori långt bortom vad som är tillgängligt för en vanlig dödlig person. Men det hjälper inte om du inte kan förmå dig till att förstå begreppet sanning. Varför ställer du inte den banalt enkla frågan om sanning finns i naturen, alternativt om det är en relation mellan sats och fakta. Det som påstås skall kunna beläggas. Det är atomärt säger du, men det är ju så den verklighet ser ut som vi kommer åt att undersöka.
Så jag föreslog en justering av din formulering: Det finns fakta om världen som inte kan härledas algoritmiskt, och därför finns det sanna satser om dessa fakta som inte kan bevisas inom ett formellt system.
Gödel skulle blivit lyrisk om han sett denna korrigering.

SANNING som begrepp utgör inget problem för mig och konceptet.
Misstänker att vi definierar sanning på olika sätt, och att det leder till att vi missförstår varandra.
Citat B och de frågor citatet föranleder saknar förklaring och svar på basal nivå.
Av detta faktum drar jag personligen slutsatsen att det ej existerar någon absolut sanning.
Sanning är för mig alltså ett begrepp begränsat till vår förnimbara atomärt manifesterade verklighet.
Hur sanning skall tolkas bör mot bakgrund av ovanstående enligt min uppfattning vara
beroende av om vi begränsar oss till den förnimbara verkligheten och dess begrepp och egenskaper,
eller ser det som ett mer fullödigt ”universellt” alternativ som även inkluderar bakomliggande
metafysiska samband.
SANNING i det fall begreppet definieras i överensstämmelse med den atomära verkligheten
eller fakta, utgör en begränsad bekräftande egenskap hos ett atomärt påstående, som korrekt
anses beskriva den förnimbara objektiva världen. Detta gäller oavsett
Citat B.
Det faktum att de frågeställningar som följer av att
Citat B ej är besvarade, får till följd att
fundamentala bakomliggande samband rörande medvetandets funktion saknas, vilket får till
konsekvens att det ”universella” metafysiska alternativet generellt ej kan göra anspråk på att vara
”atomärt” sant.
Notera att när vi försöker beskriva metafysiska samband gör vi det ur vårt atomära perspektiv.
Eulers ekvationer kan t ex här betraktas som ett atomärt substitut för något atomärt ogripbart.
Konsekvensen av detta blir att det saknas kunskap om ”något” metafysiskt är utelämnat.
Personligen tolkar jag detta som att begreppet sanning ej hör hemma i metafysiska resonemang.
Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur
skall utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och
komplexa relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen /
förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=FQT7vtx ... rt_radio=1