”Den som tänker” kan skilja på ”vad den upplever” och ”hur den reagerar”. En AI tänker aldrig utanför boxen, för den är programmerad, det är snarare så att boxen är väldigt stor.
Nu skrev jag fel. AI tänker inte. Den beräknar.
Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Algotezza skrev:Hur kan vi vara så säkra på att AI idag eller imorgon saknar medvetande och ej kan tänka om vi inte vet vad vi åsyftar med begreppen medvetande och tanke...? Vet vi hur vårt medvetande uppkommer och vidmakthålles?
Om man programmerar en AI att aldrig under några omständigheter döda en människa, så kommer den inte göra det. Om AI dödar en människa så har programmeraren misslyckats med sitt jobb.
Visa mig ett sätt att bryta mot fysikens lagar så kan jag tro på vad som helst..
”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden" - Arkimedes
”Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden" - Arkimedes
Vega skrev:Algotezza skrev:Hur kan vi vara så säkra på att AI idag eller imorgon saknar medvetande och ej kan tänka om vi inte vet vad vi åsyftar med begreppen medvetande och tanke...? Vet vi hur vårt medvetande uppkommer och vidmakthålles?
Om man programmerar en AI att aldrig under några omständigheter döda en människa, så kommer den inte göra det. Om AI dödar en människa så har programmeraren misslyckats med sitt jobb.
Det har man funderat på länge. Vi ser ju bara här på forumet hur svårt vi har det med definitioner av ord.
Isaac Asimov skapade tre robotlagar 1942. Läs "Jag, robot"
Första lagen: En robot får inte skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
Andra lagen: En robot måste lyda order från människor, såvida inte sådana order strider mot den första lagen.
Tredje lagen: En robot måste skydda sin egen existens, såvida inte detta strider mot den första eller andra lagen.
Moderator
Pilatus skrev: Första lagen: En robot får inte skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
Den här meningen är luddig, det vore bättre om man betraktade AI för vad det är. AI är ingen människa. AI är en förlängning av människan. AI ska inte ta en roll som kräver en människa.
Vega skrev:Pilatus skrev: Första lagen: En robot får inte skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
Den här meningen är luddig, det vore bättre om man betraktade AI för vad det är. AI är ingen människa. AI är en förlängning av människan. AI ska inte ta en roll som kräver en människa.
Vad är det som du finner luddigt i denna lag? Jag skrev om svårigheterna med att definiera hur orden skall tolkas entydigt. Det gjorde redan Asimov i sina böcker, att det kan uppstå oklarheter och paradoxer. Men det kanske mer är ett språkligt problem än avsikten att en robot inte får skada en människa?
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev: Första lagen: En robot får inte skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
Vad är det som du finner luddigt i denna lag? Jag skrev om svårigheterna med att definiera hur orden skall tolkas entydigt. Det gjorde redan Asimov i sina böcker, att det kan uppstå oklarheter och paradoxer. Men det kanske mer är ett språkligt problem än avsikten att en robot inte får skada en människa?
Människan har svår att förhålla sig till denna regel, för det kan uppstå oändliga variationer av situationer där människan öht inte vet vad den ska göra. Det är med andra ord en ganska ambitiös regel. Och en AI är antagligen dömd att misslyckas med att följa regeln om man drar det till sin spets.
Alla passerar cirka 100 tusen när dom är på språng mellan jobb, gym, matbutik, dagis, kompisar.
Då pantflaskor generar det på 10 år om man passerar minst 37 papperskorgar per dag.
Fick Scab och valde sluta.
Då pantflaskor generar det på 10 år om man passerar minst 37 papperskorgar per dag.
Algotezza skrev:Händer inte så mycket på detta forum.
Hur som, roligt när något intressant dyker upp.
Förut rekommenderade du några böcker och vi köpte allesammans.
Och nu kommer dom till användning, mer än ett år senare.
Önskar alla en fin vecka.
En bok som jag ser fram emot att läsa: Slottet av Franz Kafka.
unik skrev:Alla passerar cirka 100 tusen när dom är på språng mellan jobb, gym, matbutik, dagis, kompisar.
Skulle man kunna säga att du har ”arbetat upp dig”?
unik skrev:Algotezza skrev:Händer inte så mycket på detta forum.
Hur som, roligt när något intressant dyker upp.
Förut rekommenderade du några böcker och vi köpte allesammans.
Och nu kommer dom till användning, mer än ett år senare.
Önskar alla en fin vecka.
Många kanske kretsar runt över savannen i väntan på något ätbart...
Algotezza aka Algotezza
Vega skrev:En bok som jag ser fram emot att läsa: Slottet av Franz Kafka.
Köpte denna idag för skapa profileringar av det väsenbestämda och väsensskilda. Typer och typologier som ska kartlägga dåtid, nutid och framtid av det döda betingelserna, nutida betingelser och framtida betingelser som ännu inte ägt rum. Seans läggningar av eget kartotek av arketyper. Sedan när skevheter med över 3+ standardavvikelser med beprövad modell fasar in och fasar ut det som kommer hända innan det ägt rum blir siarkonst grundat på ren basal spelteknisk statistik.
Research och källor härur tarot, orakel.
Även material av professionella framtidsspaning, Amy Webb.
Spelteori, matematik, statistik.
Fransk underrättelsetjänst är kända för mönsterigenkänning och pussla med olika läggningar.
https://www.bokus.com/bok/9789188721327 ... gICJ_D_BwE
Många kanske kretsar runt över savannen i väntan på något ätbart...
Finns i mängder om man medvetandegör alla röda bilar som infunnit sig hela tiden och är mittibland oss.
Dags att börjar notera dom.
V
Återgå till "Tankar och känslor"