VÄDRET - vems ansvar?
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
VÄDRET - vems ansvar?
Alla klagar på vädret; men vem - säger VEM - gör något åt det???
Frågan för dagen: är vi alla vädrets "offer"? Eller: har någon
ansvar för vädret??
wallraff * KYREUS
Frågan för dagen: är vi alla vädrets "offer"? Eller: har någon
ansvar för vädret??
wallraff * KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
Ett vanligt samtalsämne är vädret. Med folk man inte känner eller folk man tycker är lite knepiga att samtala med går det oftast att prata om vädret. Ingen har ansvar för vädret och det är därför ämnet är så neutralt.
Om man t. ex. pratar med någon första gången kanske man undviker att prata om sitt förakt gentemot regeringen eftersom det kan hända att ens samtalspartner gillar regeringen, kanske rentav jobbar där. Men ingen blir förnärmad om man klagar på vädret och ingen blir arg om någon inte delar dess åsikt om vädret.
Jag tror att människor gillar att klaga utan att göra någonting åt det men samtidigt är man konflikträdd alltså klagar många på vädret eftersom det inte finns någon syndabock.
Om man t. ex. pratar med någon första gången kanske man undviker att prata om sitt förakt gentemot regeringen eftersom det kan hända att ens samtalspartner gillar regeringen, kanske rentav jobbar där. Men ingen blir förnärmad om man klagar på vädret och ingen blir arg om någon inte delar dess åsikt om vädret.
Jag tror att människor gillar att klaga utan att göra någonting åt det men samtidigt är man konflikträdd alltså klagar många på vädret eftersom det inte finns någon syndabock.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Men hallå, ursäkta mig!
Skulle vädret vara det ENDA FENOMEN som människan INTE har ansvar för? Vem har då frigjort människan från det ansvaret?
wallraff *KADMOZ
wallraff *KADMOZ
Tro inte; sök!
Skulle vädret vara det ENDA FENOMEN som människan INTE har ansvar för?
Människan står nog ansvarslös inför de flesta fenomenen, tänk bara på alla astronomiska fenomen som vi inte har någon möjlighet att styra.
Visserligen kan människan genom att öka/minska utsläpp påverka vädret. Dock brukar det inte vara utsläppens effekt man klagar på utan på värmen eller kylan under enstaka dagar eller om våren blir några veckor försenad.
Re: VÄDRET - vems ansvar?
Kadmos skrev:Alla klagar på vädret; men vem - säger VEM - gör något åt det???
Kineserna.
http://www.msnbc.msn.com/id/13107271/site/newsweek/
http://www.usatoday.com/news/world/2006 ... rain_x.htm
- * KYREUS *
- Till Tore!
Du ger oss en länk; fvb. OK. Men eftersom den här sajten (också) är till för kommunikation ... HÄR OCH NU ... kanske du kan vara mycket vänlig och ge oss några smakprov på, vad då kineserna gör??
/icke-länkige/ *KADMOZ
/icke-länkige/ *KADMOZ
Tro inte; sök!
Re: - Till Tore!
Kadmos skrev:Du ger oss en länk; fvb. OK. Men eftersom den här sajten (också) är till för kommunikation ... HÄR OCH NU ... kanske du kan vara mycket vänlig och ge oss några smakprov på, vad då kineserna gör??
Jag tänker mig att om du verkligen är intresserad frågan du ställde så är du nog också villig att läsa ett par korta artiklar om saken.
-
suchanother
- Avstängd
- * KYREUS *
- till suchanother!
Vilka tapeter? Dom på SMHI??
Tro inte; sök!
- EmperorNero
- Kontakt:
Modul skrev:Ingen har ansvar för vädret
nejnej, du har fått det fel. "ingen" har inget ansvar, det är "alla" som har ansvaret.
-Det finns vetenskapligt bevis för att Gud existerar
-Om Gud är den som Bibeln säger att han är finns det också vetenskapligt bevis för att Han är vad som bäst skulle kunna beskrivas som en riktig skithög
-Om Gud är den som Bibeln säger att han är finns det också vetenskapligt bevis för att Han är vad som bäst skulle kunna beskrivas som en riktig skithög
- * KYREUS *
- viva Emperor Nero!
Ditt svar är förstås ´tres bien ´! Självklart har vi alla ansvar för vädret på så sätt att atmosfären påverkas av hur vi alla lever. Vsb!!
miljövän *KADMOZ
miljövän *KADMOZ
Tro inte; sök!
Modul skrev:
Ingen har ansvar för vädret
EmperorNero
nejnej, du har fått det fel. "ingen" har inget ansvar, det är "alla" som har ansvaret.
Du missar min poäng. Nu kan jag inte svara för Kadmos bekanta som klagar på vädret, men när jag klagar på vädret så klagar jag inte på klimatet utan för att det är för varmt eller för kallt just i det ögonblicket jag klagar och det tror jag att de flesta gör. Jag är rätt säker på att vädret förr i tiden växlade från behagligt ena dagen till jättevarmt (obehagligt) andra dagen och att folk klagade på det. Jag är till och med rätt säker på att vädret växlade innan människan började släppa ut klimatpåverkande utsläpp i stor skala.
Alltså även om man stoppade alla utsläpp (alltså göra människan ansvarslös) så skulle det finnas för varma eller för kalla dagar som man kan klaga på.
Shmei=o/n e)stin, ou(= me/roj ou)qe/n.