Vad är det för fel på Svenskarna?
Moderator: Moderatorgruppen
-
näckrosblad
Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen. Betydande på det sätt att det har kommit att utforma både en unik styrka och en tragisk svaghet hos vårt folk. Alla folkgrupper har sina styrkor och sina svagheter, men just vi har lyckats med konststycket att utveckla både de mest fantastiska specialiteter och de mest underminerande akilleshälar för oss själva, som tänkas kan.
http://anus.com/tribes/snus/nihilism/ar ... svenskhet/
näckrosblad skrev:Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen.
Ha ha ha!
Betydande på det sätt att det har kommit att utforma både en unik styrka och en tragisk svaghet hos vårt folk.
HA HA HA HA!
Alla folkgrupper har sina styrkor och sina svagheter, men just vi har lyckats med konststycket att utveckla både de mest fantastiska specialiteter och de mest underminerande akilleshälar för oss själva, som tänkas kan.
Alexander Bard?
Peter Siepen?
Fredrik Virtanen?
Ulf Schenkmanis?
Vad röker du egentligen?
Jag måste bara inflika att jag beundrar Alexander Bard. Jag har följt hans karriär och är mäkta imponerad över hans bidrag till Melodifestivalen (som media av någon outgrundlig anledning kallar "Schlagerfestivalen"), och hans popgrupper. Det är klart att Vacuum, BWO och Army of lovers sticker ut där. Dessutom var jag på en konferensi Örebro med bl.a. Douglas Adams och Alexander Bard ("Framtidsdagarna"). Han har poänger, den mannen.
Keep on rockin' in a free world!
-
suchanother
- Avstängd
Rising skrev:Alexander Bard?
Peter Siepen?
Fredrik Virtanen?
Ulf Schenkmanis
Mina högst personliga intryck,
Alexander Bard
"Hitlerjugend goes safari" skrev Fication en gång. Träffande.
Peter Siepen
Sparris. Har ett märkligt behov, som bottnar i barndomen, att blåsa upp sej.
Fredrik "skägget" Virtanen.
Försöker desperat att skaffa sej kultstatus. Rätt sympatisk dock.
Ulf Schenkmanis.
Död sedan några månader. Tydligen hjälpte inte alla dessa hälsoprogram.
-
näckrosblad
Rising skrev:näckrosblad skrev:Det kanske mest betydande särdraget hos svenskar, är vår kärlek till naturen.
Ha ha ha!Betydande på det sätt att det har kommit att utforma både en unik styrka och en tragisk svaghet hos vårt folk.
HA HA HA HA!Alla folkgrupper har sina styrkor och sina svagheter, men just vi har lyckats med konststycket att utveckla både de mest fantastiska specialiteter och de mest underminerande akilleshälar för oss själva, som tänkas kan.
Alexander Bard?
Peter Siepen?
Fredrik Virtanen?
Ulf Schenkmanis?
Vad röker du egentligen?
Svenskarna har alltid haft en närhet till naturen - känner du till mängden naturväsen vi har? Artikeln utgår ifrån svensk kultur, så som den EN GÅNG VAR - inte som i dag, då den är urholkad och demoniserad.
Stora svenska personer: Carl Larsson, Gustaf Fröding, Anders Zorn, John Bauer, de flesta av våra kungar, August Strindberg, Viktor Rydberg....listan kan göras lång. Du väljer att, precis som andra, skratta åt vårt kulturarv. Vem hjälper det? Sverige? Nej. Patetiskt att se självömkan utifrån en fatalist.
näckrosblad skrev:Svenskarna har alltid haft en närhet till naturen
Öh, nej. Alla människor har en gång haft en närhet till naturen. Svenskarna är inte ett dugg unika i sammanhanget.
Artikeln utgår ifrån svensk kultur, så som den EN GÅNG VAR - inte som i dag, då den är urholkad och demoniserad.
Du har rätt att ha din personliga åsikt om naturen, men så fort du försöker argumentera för att det är sanningen så kommer du att göra dig till åtlöje, och jag kommer att skratta.
Du väljer att, precis som andra, skratta åt vårt kulturarv. Vem hjälper det? Sverige?
Medan du anser dig ha rätten att slå dig för bröstet för August Strindbergs snille och prestationer? Örm... Grejen är att du inte har något med honom (eller någon annan svensk) att göra. Dina förälder knullade i samma land som hans föräldrar, och that's it. Visst finns det svenskar som vi båda kan tycka är bra, precis som det finns många mofos i Sverige. Sverige är alltså precis som vilket annat land som helst; och även om det skulle ha förhållt sig annorlunda så spelar det ingen roll, eftersom varken du eller jag har något med varken Strindberg eller Alexander Bard att göra.
Skratta åt vårt kulturarv gör jag inte, förresten. Jag skrattar bara åt dig, eftersom du lyder under så extremt irrationella, auktoritära åskådningar (i allt väsentligt inte väsenskilt från en religion) och ändå kallar dig "nihilist". Det är ju just sådana tomma, meningslösa saker som du tror på (obs! jag säger inte att du har "fel", men du är i allra högsta grad irrationell) som nihilister gör uppbrott mot.
- miles davis
-
näckrosblad
Öh, nej. Alla människor har en gång haft en närhet till naturen. Svenskarna är inte ett dugg unika i sammanhanget.
Du missförstod mig. De flesta kulturer och världsreligioner har skapat en utopisk värld, frånskild från det jordliga livet, som genom dualistisk moral har dikterat vår verklighet (judendom, kristendom, islam). Svenskarna, och indoeuropeerna i övrigt, har varit mycket unika, i det att deras kultur har reflekterat naturens lagar.
Du har rätt att ha din personliga åsikt om naturen, men så fort du försöker argumentera för att det är sanningen så kommer du att göra dig till åtlöje, och jag kommer att skratta.
Det beror på att du verkar finna nöje i att onanera till dina egna pseudo-filosofiska inlägg. Att inte ens kunna reflektera över att svenskarna alltid haft en förkärlek till naturen, uppvisar prov på bristande folkkännedom.
Medan du anser dig ha rätten att slå dig för bröstet för August Strindbergs snille och prestationer? Örm... Grejen är att du inte har något med honom (eller någon annan svensk) att göra. Dina förälder knullade i samma land som hans föräldrar, och that's it
Vi tillhör samma folkstam, delar samma kultur, språk och genetiska särdrag. Jag, och de flesta andra, är mycket stolta över vårt svenska kulturarv. Ingen individ är en liten ö, utan endast en beståndsdel av folket som helhet.
Skratta åt vårt kulturarv gör jag inte, förresten. Jag skrattar bara åt dig, eftersom du lyder under så extremt irrationella, auktoritära åskådningar (i allt väsentligt inte väsenskilt från en religion) och ändå kallar dig "nihilist". Det är ju just sådana tomma, meningslösa saker som du tror på (obs! jag säger inte att du har "fel", men du är i allra högsta grad irrationell) som nihilister gör uppbrott mot.
Du har missförstått innebörden av nihilism. Genom nihilism har jag, sedan länge, avfärdat den löjeväckande formen av individualism som du använder för att "avfärda" var du i grund och botten härstammar ifrån.
Mer om vår syn på nihilism:
http://anus.com/tribes/snus/nihilism/faq/
-
näckrosblad
näckrosblad skrev:Du missförstod mig. De flesta kulturer och världsreligioner har skapat en utopisk värld, frånskild från det jordliga livet, som genom dualistisk moral har dikterat vår verklighet (judendom, kristendom, islam).
Aha, jag tyckte att du skrev att vi skulle vårda vårt kulturarv, tidigare. Men eftersom vårt kulturarv hänger så starkt ihop med kristendomen så förstår jag nu att du tänker som jag; att vi skall fortsätta bryta upp mot alla traditioner och konventioner. Vad bra.
Det beror på att du verkar finna nöje i att onanera till dina egna pseudo-filosofiska inlägg.
Nejdå. Jag onanerar däremot vigoröst till min samling porr och min livliga fantasi.
Att inte ens kunna reflektera över att svenskarna alltid haft en förkärlek till naturen, uppvisar prov på bristande folkkännedom.
Nej. Eftersom jag - som sagt - känner till att detsamma gäller för alla andra folk.
Jag, och de flesta andra, är mycket stolta över vårt svenska kulturarv.
Enligt din åsikt.
Enligt min erfarenhet är de allra flesta svenskar rationella. Det betyder att vi gläds åt vårt (och alla andras) kulturarv, medan vi inte känner någon "stolthet" för annat än det vi själva presterat. Vidare är svenskar i min erfarenhet duktiga på att tänka självständigt. Jag har faktiskt aldrig sett någon svensk förutom du som i så stor omfattning saknat förmågan att tänka själv utan som istället bara citerar texter från en och samma källa. Du påminner mer om en typ av religiösa fundamentalister som jag tycker är väldigt "osvensk". Men jag välkomnar mångfald, så det är bra att du står fast vid din övertygelse, även om den är irrationell och onaturlig.
Du har missförstått innebörden av nihilism. Genom nihilism har jag, sedan länge, avfärdat den löjeväckande formen av individualism som du använder för att "avfärda" var du i grund och botten härstammar ifrån.
Eftersom det inte är vad termen egentligen betyder eller hur den egentligen fungerar för några andra människor än er själva; kan ni inte uppfinna ett helt nytt ord att kalla er? Jag föreslår "knäppmonkeys".
BTW; läs på om Strindberg. Han tog tidigt och kritiserade etablerade konstitutioner i Sverige. Han angrep förhärligandet av Karl XII hårt och även den dåvarande monarkin, militären, kyrkan och kulturinstitutioner såsom Svenska Akademien. Mot slutet av sitt liv var han till och med synketist och hade inte alls din typ av aversion gentemot kulturblandningar.
Men ni knäppmonkeys kanske är mer intresserade av att bara namedroppa våra svenska kulturgiganter än att faktiskt lära er något om dem? Alltså: Prova att läsa något annat än era egna sidor; att idissla tankar är inte på långa vägar lika givande som att söka efter nya tankar och (men ha inte för höga förhoppningar om detta:) bilda sig sina egna tankar.
Återgå till "Politik och samhälle"