Piratkopiering

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Benjie

Inläggav Benjie » 01 aug 2006 17:18

Anders H skrev:
Benjie skrev:Att man bör värna upphovsrätten är en sak, det är självklart ett problem om inte artisterna/produktionsbolagen får betalt för sitt arbete. Det är heller inte frågan om vad den nya tekniken gör möjligt, utan hur vi skall betala för den vara (musik och filmer) vi vill ha.

Det är inte så enkelt att man kan säga att artisten rätt och slätt förlorar pengar på nerladdning. Och bolagen är kommersiella företag som frivilligt har valt att motarbeta istället för att profitera på den nya tekniken. Eftersom vi inte lever i en planekonomi, utan i en hyffsat fri marknad, så borde kommersiella bolag få ta åtminstone en del av konsekvensen av sitt motarbetande av ny teknik. Det finns en intressant artikel på http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=96

Skivindustrins affärsmodell bygger på möjligheten att kontrollera de kanaler där musik kan marknadsföras, för att lansera det relativa fåtal artister man själv har investerat i. I fildelningsnätverken marknadsför däremot musiken sig själv. För att förenkla lite, är detta bra för de flesta musiker men dåligt för de traditionella skivbolagen.

Därmed inte sagt att skivindustrin är i närheten av att ha spelat ut sin roll – än på ett tag. 2004 ökade den globala försäljningen av CD-skivor, trots de ofta hutlösa priserna och den fortsatt ökande piratkopieringen. Till skillnad från MP3-filen är CD-skivan är ett paket av ljud, text och bild som det finns fortsatt efterfrågan för. Däremot vill många kunna ladda ner och provlyssna på en okänd artist man hört talas om innan man beslutar sig för att investera i skivan.

Bengt Johansson, som är medieforskare vid Göteborgs universitet, menar att artisterna kommer att få vänja sig vid att man inte längre kan göra stora pengar på skivförsäljning. "MP3-spelaren är den sista spiken i kistan för den traditionella musikindustrin", konstaterar han. I och med att MP3-filer erövrat mark från CD-skivor, har en ny attityd till nedladdning av musik spridit sig. "Musik uppfattas av många yngre på samma sätt som de flesta av oss uppfattar nyheter. Det är något som man förväntar sig att ha gratis tillgång till."

Musiklivet kommer att klara omställningen, genom att anta nya former precis som det alltid har gjort. Mycket talar för att de tjänster som musikindustrins bjässar tillhandahåller idag i högre grad kommer att utföras av ett flertal mindre företag som musiker kan anlita för inspelning, marknadsföring, turnéer och annat när de så önskar. Vissa av de artister som slog igenom under LP-skivans epok kanske kommer att få ett steg tillbaka, till förmån för nya förmågor. En sådan omställning signalerar vitalitet, till skillnad från den stagnation som präglar tänkandet bakom förslaget till ny upphovsrättslag.

Bortsett från att inget är gratis - inte ens tv nyheterna - så är det väl en av utvecklingens normala motsägelse att hävda att artisterna/bolagen trots den nya fildelningtekniken och de hutlöst dyra cd-skivorna gick bättre 2004 än tidigare samtidigt som man gö det lite vågade påståendet å andra sidan av saken, att MP3-spelaren är den sista spiken i kistan för skivindustrin?

Dock tror jag ungefär som Du att skivbolagen kommer att struktrera om sig, anpassa sig efter den nya situationen.

Att företagen inte valt att profitera på den nya tekniken vet jag inget om, inte heller varför de pga sitt "kommersiella intresse" borde ta konsekvensen av sitt motstånd, den kommer väl av dess inneboende logik i och med dess credo no 1 profit eller dö?

Men har det inte gjorts profit på mp3-systemen, har du sett några gratisspelare tex?

Ännu en annan sak är ju att en mp3-fil kvalitativt sett är så mycket uslare än en wav-fil, att priset därav måste vara betydligt billigare än de 5-7kronor per låt som vissa sajter tar idag.

Jag tänker att, om inte vi konsumenter, som stoppar bröd i munnen på bolag o artister, kan se till att både CD-skivor och MP3-filer blir mycket billigare då är vi ena riktiga LOOSERS.

BENJIE/tycker fortsatt att STIM systemet är det smakligste.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 01 aug 2006 17:29

Benjie skrev:Ännu en annan sak är ju att en mp3-fil kvalitativt sett är så mycket uslare än en wav-fil, att priset därav måste vara betydligt billigare än de 5-7kronor per låt som vissa sajter tar idag..

En professionellt producerad mp3-fil är faktiskt bättre än en wave-fil. Men det mesta man kan ladda hem DC++ är kanske sämre. Och dessutom får du en kvalitetsförlust varje gång du sparar om en mp3-fil, precis som en jpg-fil. Men du har faktiskt bättre ljud i mp3 än i wav, under förutsättning att den är professionellt producerad. Och wma är ännu bättre, men igen, under förutsättning att den är profissionellt producerad.

Benjie

Inläggav Benjie » 01 aug 2006 18:22

Anders H skrev:
Benjie skrev:Ännu en annan sak är ju att en mp3-fil kvalitativt sett är så mycket uslare än en wav-fil, att priset därav måste vara betydligt billigare än de 5-7kronor per låt som vissa sajter tar idag..

En professionellt producerad mp3-fil är faktiskt bättre än en wave-fil. Men det mesta man kan ladda hem DC++ är kanske sämre. Och dessutom får du en kvalitetsförlust varje gång du sparar om en mp3-fil, precis som en jpg-fil. Men du har faktiskt bättre ljud i mp3 än i wav, under förutsättning att den är professionellt producerad. Och wma är ännu bättre, men igen, under förutsättning att den är profissionellt producerad.

I det avseendet ...I'll rest my case :)

Det väsentliga dock är hur man ser på lösningen på hela frågan, dvs. om förnuftiga/skäliga överenskommelser redan finns som gällande för betalningen av artisternas alster...eller ej?

BENJIE

Sebbe

Inläggav Sebbe » 01 aug 2006 20:22

Jag tillhör dom som tycker att all (pirat?)kopiering ska vara 100% laglig

Jag förstår att upphovsmännen ska ha betalt för sitt arbete , men detta ska ske genom att erbjuda kunden mervärde, istället för att försöka straffa dom som lyssnar/tittar på det du tillverkat.

Musikartister kan tjäna pengar på konserter istället för skivförsäljning
och distrubutera musiken fritt som en form av reklam.

Filmbolagen borde släppa filmen på nätet sammtidigt som den går upp på bio Om jag väljer att betala för att se en film på BIO så är det för att jag får ett mervärde istället för att se filmen på min lilla hemma tv
(tro mig dom blir inte fattiga av att bara tjäna sina pengar på bio intäkter och kringprodukter)

Samma sak gäller böcker släpp alla böcker i PDF format , om det nu finns någon skulle bemöda sig med att läsa en 600 sidor lång roman på sin datorskärm istället för att köpa/låna boken.
(inte särskilt troligt)

En bra bok om ämnet är "Copy me"
som finns här http://www.roh-nin.net/shop.html
Sebastian

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 01 aug 2006 20:45

Jag tycker att du säger bra saker. Precis som bio är ett mervärde för den som ser en film, kan en cd-skiva med snyggt fodral vara ett mervärde för den som vill. Man skulle till och med kunna lösa det med någon "print on demand"-teknik direkt i skivaffären. Då slipper skivbolaget utgiften med att trycka och distribuera skivor. Man kan skicka skivan digitalt till butiken, och bara de exemplar som blir sålda får fysisk form.

Jag måste ändå inflika att jag önskar både skivbolagen och Antipiratbyrån allt ont i hela världen. Mer lysande exempel på primitiva instinkter i affärsvärden får man verkligen leta efter.

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 03 aug 2006 22:41

Jag har gjort en egen cd.
Ponera att jag vill sälja den för 200 kr styck.
Tycker ni att det är helt okej då att en person kopierar den och ger ut den gratis till alla andra?

Spelar det nån roll om jag ger mervärde?
Ska ni försöka tvinga mig till att ha konserter och sälja merch?
Ska inte jag få tjäna pengar på den som jag vill eftersom det är min skapelse?

Sebbe

Inläggav Sebbe » 04 aug 2006 01:53

Japp Benrangel
Jag tycker det är helt rätt att kopiera din CD för du säljer egentligen ingenting till mig och förlorar däremed ingenting
Om jag skulle köpa en CD av dig äger jag ju inte din musik, och har inte rätt att göra någonting med den förutom att lyssna.
Med andra ord du försöker sälja kakan och samtidigt ha den kvar

Om du nu skulle vara tvungen att spela in en ny CD för att kunna sälja ett nytt exemplar, på samma sätt som en konstnär måste måla en ny tavla när han sålt sin första, då skulle det vara en annan sak

Men via endast ett par knapptryckningar kan du sprida din musik till varenda människa på hela Jorden utan någon som helst extra kostnad eller arbete för din del
Men av ren girighet (Vad annars? ) tycker du att dom ska betala 200kr för rätten att få lyssna på det du gjort.

Du får tjäna pengar på din musik precis hur du vill eftersom du själv äger rättigheterna
Men att straffa folk med böter eller fängelse för att dom bara vill lyssna på det du skapat, och inte försöker tjäna några egna pengar på din musik är helt fel
Sebastian

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 aug 2006 07:16

BenRangel skrev:Jag har gjort en egen cd.
Tycker ni att det är helt okej då att en person kopierar den och ger ut den gratis till alla andra?

Forskning som gjorts på detta område visar att om en person lyssnar på en låt över Internet, ökar chansen att artisten får sälja skivan. Musikbranschen har problem med konkurrensen från dvd och datorspel. Den typ av piratkopiering där man sprider en skiva på nätet, gynnar artisten. Kom ihåg att när Beatles fick en hit med Let it be, och när Queen fick en hit med Bohemian rhapsody, så fanns inte konkurrensen från lika många andra artister, inte lika många andra skivbolag, ingen dvd-marknad, och datorspelsmarknaden hade inte utvecklats till en konkurrent till skivindustrin. Dessutom var datorspelsmarknadens totala andelar så mycket mindre då, att varje såld skiva idag är ett mirakel. Men som tur är, finns det rätt många personer som byter låtar med varandra på Internet, heller än att lyssna på Mix Megapol, där i princip skivbolagen och kanalens skivproducent bestämmer vad som ska pushas. Jag hoppas att nerladdning av musik på nätet legaliseras igen, vilket inte är helt omöjligt. Och någon ekonomisk ersättning ska artisterna INTE ha. Jag vill inte betala något för att det ska finnas 150 000 värdelösa artister i Sverige. På samma sätt vill jag inte betala bidrag för att få ha 150 000 olika sorters tomater i butiken där alla är skit.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 aug 2006 07:43

BenRangel skrev:Jag har gjort en egen cd.

Det gör du när du säljer den till någon också.
Hur kan dom kopiera om du inte gett ut den?

Ingen tvingar dig till konserer, varför säger du så? Jobba på ICA.
Jo absolut ska du få tjäna pengar på den.
Gör det efter bästa förmåga.

Men ska folk inte få spela musik du säljer till dom för sina vänner?
Ska inte folk få skicka en låt dom köpt av dig till sina vänner?

Jag får ju scanna in ett fotografi som jag köpt och ge till mina vänner.
Varför inte en låt?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 04 aug 2006 12:08

Sebbe skrev:Jag tycker det är helt rätt att kopiera din CD för du säljer egentligen ingenting till mig och förlorar däremed ingenting

Tänk om jag lagt ned åtskilliga tusen på att hyra in andra musiker och köpa instrument då och lagt massor av tid på att skriva texter, suttit i flera månader och mixat det hela.
Förtjänar jag inte att få betalt för min skiva då?
Vill du ha den får du köpa den.
Spelar ingen roll om jag förlorar nåt eller inte, för den är min.

Om jag bjuder in massa lodisar till att sova på din tomt (utan att de skräpar ned eller förstör nåt såklart) förlorar du inte heller nånting, men det gör det väl inte okej?
Men ska folk inte få spela musik du säljer till dom för sina vänner?
Ska inte folk få skicka en låt dom köpt av dig till sina vänner?
Tja jag tror väl att det är ok att skicka 1 låt till 1 person.
Men inte att rippa hela skivan och ge ut till alla som vill ha den.
Forskning som gjorts på detta område visar att om en person lyssnar på en låt över Internet, ökar chansen att artisten får sälja skivan.
Jag tycker jag att jag ska få göra som jag vill med skivans marknadsföring, och inte att nån annan ska olovligen bestämma åt mig att den ska ges ut gratis på internet.
Om jag tror på dessa undersökningar ger jag antagligen ut lite låtar gratis på internet.
Gör jag det inte betyder det att jag inte vill (och det är min skiva ju så jag borde få bestämma) eller inte tror att det gynnar mig.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 aug 2006 12:14

BenRangel skrev:Förtjänar jag inte att få betalt för min skiva då?
Vill du ha den får du köpa den.
Spelar ingen roll om jag förlorar nåt eller inte, för den är min.

Vi vet om att musiker får sälja skivor tack vare att ungdomar kan lyssna över Internet ("piratkopiering"). Tjänar man mer pengar om man inte får sälja skivor, eller vad menar du?

BenRangel skrev:Om jag bjuder in massa lodisar till att sova på din tomt förlorar du inte heller nånting, men det gör det väl inte okej?

Ok, ok. Tjäna pengar på skivförsäjning är "förlora". Förlorat utrymme på tomten är inte "förlora". Kan du ta gift på att bägge påståenden är korrekta och att det är samma sak?

Sebbe

Inläggav Sebbe » 04 aug 2006 15:02

BenRangel skrev:Tänk om jag lagt ned åtskilliga tusen på att hyra in andra musiker och köpa instrument då och lagt massor av tid på att skriva texter, suttit i flera månader och mixat det hela.
Förtjänar jag inte att få betalt för min skiva då?

Självklart ska du få betalt för din Skiva och det får du också när/om du säljer musiken (rättigheterna)
Men du ska inte kunna säja musiken till någon och sedan hävda att det fortfarande är du som äger musiken
Endast har du sålt musiken eller så har du inte
Därför ska kopiering vara lagligt så länge det inte används i komersiella syften
Sebastian

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 aug 2006 15:19

Sebbe skrev:Självklart ska du få betalt för din Skiva och det får du också när/om du säljer musiken (rättigheterna)
Men du ska inte kunna säja musiken till någon och sedan hävda att det fortfarande är du som äger musiken
Endast har du sålt musiken eller så har du inte
Därför ska kopiering vara lagligt så länge det inte används i komersiella syften

Säljer man en kopia så ska man också ha betalt. Och den som köper kopian får inte duplicera den och sälja den vidare. Men jag ser inga problem i att man kan få lyssna på ett par låtar från skivan, som man kanske laddat hem från nätet, utan att betala en enda nickel till artisten eller skivbolaget.

Michael Moore sa att om du köper min film, och ser den, så får jag pengar. Om du sedan låter din kompis se den, så får inte jag några pengar, men det är ändå ok för mig. Michael Moore inser kanske att det i slutändan är om hans film är bra eller dålig som avgör om det blir en ekonomisk framgång eller inte.

Sebbe

Inläggav Sebbe » 04 aug 2006 17:19

Då börjar man komma till godtyckliga gränsdragningar
Så enligt dig är 2-3 låtar är ok, men inte 5?

När en artist släpper en ny skiva så gillar jag kanske 2-3 låtar och det blir dom låtarna jag tar hem.
Väldigt sällan jag tar hem ett helt album eftersom det inte finns någon anledning att ha låtar ligandes som jag inte lyssnar på.

Finns ingen skillnad enligt mig på att bara ta hem dom låtar man tycker är bra, eller att ta hem hela skivan.
Eftersom man ändå bara lyssnar på dom låtar som är bra

Håler med om vad du säger i slutet, att om en skiva är bra så kommer det bli en ekonomisk framgång för artisten oavsett om folk kopierar
Sebastian

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 04 aug 2006 17:43

Sebbe skrev:Då börjar man komma till godtyckliga gränsdragningar
Så enligt dig är 2-3 låtar är ok, men inte 5?

När en artist släpper en ny skiva så gillar jag kanske 2-3 låtar och det blir dom låtarna jag tar hem.
Väldigt sällan jag tar hem ett helt album eftersom det inte finns någon anledning att ha låtar ligandes som jag inte lyssnar på.

Finns ingen skillnad enligt mig på att bara ta hem dom låtar man tycker är bra, eller att ta hem hela skivan.
Eftersom man ändå bara lyssnar på dom låtar som är bra

Håler med om vad du säger i slutet, att om en skiva är bra så kommer det bli en ekonomisk framgång för artisten oavsett om folk kopierar

Nej, för tusan. Jag menar bara att jag själv brukar fatta mitt beslut om att köpa eller inte köpa efter att ha hört 2-3 låtar.

Återgå till "Politik och samhälle"