Veta att man drömmer när man befinner sig i en dröm?
Moderator: Moderatorgruppen
Veta att man drömmer när man befinner sig i en dröm?
Jag undrar, finns det någon metod för att få reda på att man drömmer när man drömmer? Vill väldigt gärna veta, det finns en del saker jag skulle vilja testa då nämligen.
Ett populärt knep verkar vara att läsa en text eller kolla på sin klocka, komma ihåg vad det stod och sedan titta bort och tillbaks igen. Tydligen brukar texten eller tiden ha förändrats på något onaturligt sätt om man är i en dröm.
Finns mer information här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dreaming
Finns mer information här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dreaming
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Zi skrev:Jag nöp mig själv 1ggr/h konstant ett tag. Det blev inga lucida drömmar men ett armveck fullt av små sår. Tanken är att man av vana även ska göra det i sömnen fast då upptäcka att man drömmer.
Haha.
Jo, har också hört att det ska hjälpa: om man gör det till en rutin att t.ex. kolla på klockan ofta i verkligheten (om man nu orkar) så ska det vara lättare att komma ihåg att göra det i drömmen sen.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Tända och släcka lyset är nog då en mindre smärtsam metod.
Har hört att likt texter kan inte hjärnan bearbeta ljusförändringar i drömmar.
Har hört att likt texter kan inte hjärnan bearbeta ljusförändringar i drömmar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Re: Veta att man drömmer när man befinner sig i en dröm?
Mithra skrev:Jag undrar, finns det någon metod för att få reda på att man drömmer när man drömmer? Vill väldigt gärna veta, det finns en del saker jag skulle vilja testa då nämligen.
Och vi vill väldigt gärna veta vad det är du ska testa
/S
Sist jag blev besviken funkade ingen av de där sakerna - jag tände lampor, tittade på klockor och nöp allt och alla i alla lemmar de hade flera gånger om. Efter det var jag övertygad - det var verkligen ingen dröm, och jag hade fått ihop det med skolans snyggaste tjej och vi skulle gifta oss! Dröm om min förvåning och besvikelse när jag vaknade ensam och övergiven (nåja). De där dröm-tipsen tar jag med en nypa salt, men inte i såriga armveck.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
Jag har varit medveten om att jag drömt vid ett flertal tillfällen. Det brukar börja med att jag upptäcker att någonting inte stämmer; varefter jag letar efter någonting att läsa (man kan uppfatta att det finns "något" som borde vara text där texten ska vara; men det är inte bokstäver och det går inte att läsa (inte vad jag upplevt iaf)). Mina drömfigurer uppskattade dock inte mina försök att förklara för dem att de inte fanns ("Du finns inte, kolla här; den här tidningen makes no sense; det står ju inget! Dröm!").
Detta har väl hänt ungefär 5 gånger totalt i mitt liv thus far. Jag har dock aldrig upplevt att jag "kan" kontrollera mina drömmar, typ flyga och sådär, snarare tvärtom. I och med att jag blir medveten om att det är en "dröm" brukar de "fantastiska" elementen försvinna; förmodligen eftersom jag upplever dem som omöjliga. Det verkar som om min hjärna börjar sortera, strukturera och kategorisera i och med att jag blir medveten. Det ända jag har upplevt mig kunna göra är att avsluta drömmen "at will"; typ ("Jag drömmer. Vakna")... Och det är ju inte alls lika kul som att flyga eller trolla fram fyrbröstade fruntimmer.
Detta har väl hänt ungefär 5 gånger totalt i mitt liv thus far. Jag har dock aldrig upplevt att jag "kan" kontrollera mina drömmar, typ flyga och sådär, snarare tvärtom. I och med att jag blir medveten om att det är en "dröm" brukar de "fantastiska" elementen försvinna; förmodligen eftersom jag upplever dem som omöjliga. Det verkar som om min hjärna börjar sortera, strukturera och kategorisera i och med att jag blir medveten. Det ända jag har upplevt mig kunna göra är att avsluta drömmen "at will"; typ ("Jag drömmer. Vakna")... Och det är ju inte alls lika kul som att flyga eller trolla fram fyrbröstade fruntimmer.
La Danse Macabre
Btw, jag hade en helt skruvad dröm härom natten.
Alltså..
Jag befinner mig på en karaoke bar tillsammans med två polare. När polare nr 1 går upp på scenen så knasar det till sig med textningen. Han kör på ändå med värsta rap improvisationen: Med flingor och fil börjar jag dagen - en macka med korv slinker oxå ner i magen.. osv. (grymmaste rhymen
). Han kör på tills låten slutar. Kompis nr 2 gör det lätt för sig och plankar text nr1. När jag ska gå upp så kör jag samma race men jag kan inte komma ihåg ett ord av texten.. jag får gå av scenen och passa över micen till nästa person.. Kort därefter vaknar jag upp och känner mig helt förvirrad.
Frågan är nu: Hur kunde kompis nr 2 komma ihåg texten men inte jag (och då menar jag verkligen att det var en fett lång text). Eftersom allt har skett i min skalle och kompis nr 2 endast var en konstruktion gjord av mig själv så borde det väl inte ha varit några problem att komma ihåg texten en tredje gång.
Kan det funka så här i verkligheten oxå. Kanske vi bara går omkring och tror att vi saknar kunskap i tex avancerad matte etc. Lite K-pax varning typ..
Någon som har en idé?
/S
Alltså..
Jag befinner mig på en karaoke bar tillsammans med två polare. När polare nr 1 går upp på scenen så knasar det till sig med textningen. Han kör på ändå med värsta rap improvisationen: Med flingor och fil börjar jag dagen - en macka med korv slinker oxå ner i magen.. osv. (grymmaste rhymen
Frågan är nu: Hur kunde kompis nr 2 komma ihåg texten men inte jag (och då menar jag verkligen att det var en fett lång text). Eftersom allt har skett i min skalle och kompis nr 2 endast var en konstruktion gjord av mig själv så borde det väl inte ha varit några problem att komma ihåg texten en tredje gång.
Kan det funka så här i verkligheten oxå. Kanske vi bara går omkring och tror att vi saknar kunskap i tex avancerad matte etc. Lite K-pax varning typ..
Någon som har en idé?
/S
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Det är venskaplit Besivtast att vi bara anväder en lite del av vår hjärna, (tro jag)
och om så stämmer så varför skulle inte resimaget att allt som "jag" vet är mitt eget tänkade,
och dinna kopisa i drömen bara är en dell av dit/mit tänkade, , och din jag dell kan inte kommai håg texten men dit andra hjänra kan den,
även så så kan det vara med oss, i väkliheten,
så vad du nu sägger så har det gåt genom min hjärna,
mitbeisa det om ni kan
MVH FIG-GHD742
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Skogsälvan skrev:Varför vill man kontrollera sina drömmar? Jag är ganska ofta medveten om att jag drömmer och kan styra scenariot, men jag vet inte alls hur jag har "lyckats" med det och jag skulle inte alls ha något emot att bli kvitt denna "förmåga" - hur gör man det?
Så här skriver Ken Wilber i The Integral Operating System 1.0
"The great wisdom traditions (such as Christian mystisism, Vedanta Hinduism, Vajrayana Buddism, and Jewish Kabbalah) maintain that the three natural states of consciousness -waking, dreaming, and deep formless sleep - actually contain a treasure trove of spiritual wisdom and spiritual awakening... if we know how to use them correctly. In a special sense, which we will explore as we go along, the three great natural states of waking, dreaming, and deep sleep contain an entire spectrum of spiritual enlightenment."
Jag antar att det finns en tilltalande tanke med att kunna ta del av det han kallar "spiritual wisdom" inte bara i vaket tillstånd utan även i dröm och djup sömn. Om vi nu utvecklas som människor i vaket tillstånd - och då kan du ju påverka en hel del, varför skulle vi inte kunna använda den tredjedelen av livet där vi är helt zonkade bättre.
Hittade även den här länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dream_argument
/S
Re: Veta att man drömmer när man befinner sig i en dröm?
Mithra skrev:Jag undrar, finns det någon metod för att få reda på att man drömmer när man drömmer? Vill väldigt gärna veta, det finns en del saker jag skulle vilja testa då nämligen.
Få se om jag kommer på en när jag vaknat.
A