Finns det ett bra alternativ till kapitalismen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 08 aug 2006 01:35

Kiifen skrev:näckrosblad

Jaha, ja nu blir jag vimsig. För jag tyckte nämligen att det var uppenbart att det jag skrev var en kritik mot samhället. Hur pass korkat och inhumant systemet är.

PS. Jag är inte någon Luddit eller vad det heter, jag är inte emot teknologi. När allt kommer omkring är ju allting teknologi, en arm är teknologi, ett snäckskal är teknologi. Dock finns det förståss teknologi som är dålig, som förstör alldeles för mycket och den sortens teknologi finns alltid i anslutning till ett system som fungerar totalitärt eller monopolistiskt och krigiskt gentemot resten av världen.

Jämför man med myror som ofta brukar tas upp som exempel för civilisationen och kapitalistsamhället så märker man en uppenbar skillnad som aldrig tas upp i diskussionerna. Myrorna är helt beroende av omgivningen för att de ska kunna bygga sina stackar. Ifall myrorna skulle börja bete sig som civilisationsbyggare så skulle dom rama in skogen, behålla enbart barrträd och avverka resten. Döda och förhindra alla andra djur som äter av barren eller går på deras mark.

Dina utlägg ovan, gick ut på att förstärka systemet (ungefär som att försöka slå vettet i en liten pojke). Är systemet i sig bristfälligt, måste man ändra design, anser jag. Teknologi är inte bara negativt, och som du säger, finns överallt, men den bör inte få förslava människan eller bidra till naturförstöring.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 aug 2006 10:12

Skulle inte dom samhällsbevarande instutitionerna vara så maktfullkommliga så skulle inte dessa extremer uppstå.

Den rika företagsledaren som spottar en gång för mycket på sina anställda skulle få en välförtjänt kniv i ryggen och balansen skulle väga tillbaks lite, eftertanke om vad man får göra mot en annan människa skulle finnas.
Om blott en sekund.

Det rådande systemet bjuder in till demagoger att utnyttja det system vi har av skam, "fred" och frihet för att förlama all slags opposition.

Vi behöver mer lynchningar av maktmissbrukare.

Då skulle kanske kpitalismen fungera.
Om alla som utnyttjade systemet visste att en möjlig kniv i mörkret lurade.

Annars är det i sig själv motsägande.

Det uppstod ur iden att ekonomiskt lösa våra behov.
Men har övergått till iden att skapa behov för att lösa våran ekonomi.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 aug 2006 10:21

Allt handlar om fördelningen av jordens resurser.

Jag tror inte dom som jagar pengar för allt vad livet är värt verkligen uppskattar sina liv för det. Dom uppskattar nog livet för att dom inte har något bättre sätt att mäta värdet på sin tillvaro.

Jag tror att dom är fattiga i anden och saknar mycket här i livet.

Produktionen är idag så "billig" så det är inte längre en fråga om förvaltning, produktion och fördelning.
Idag handlar det enbart om förvaltning och fördelning.

Det måste till humanare inställningar till vad livet är värt och varför vi söker förbättra denna värld.

Kapitalismen har lärt oss att mäta vår lycka i förhållande till andra, vi måste återta rätten att skapa våran lycka individuellt.

Sen bör vi ha ett ekonomiskt system som rymmer andra system i sig. Inte ett aggressivt sådant som söker slå ut marknader som det inte redan kontrollerar.

Heja världsstaten, fejka alien attacks så vi kan känna samhörighet med varandra :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rafael

Inläggav Rafael » 08 aug 2006 12:42

Heja världsnattväktarstaten till skillnad från äcklig överstatlighet haha!

Benjie

Inläggav Benjie » 08 aug 2006 21:37

J R Auk skrev:Allt handlar om fördelningen av jordens resurser.

Jag tror inte dom som jagar pengar för allt vad livet är värt verkligen uppskattar sina liv för det. Dom uppskattar nog livet för att dom inte har något bättre sätt att mäta värdet på sin tillvaro.

Jag tror att dom är fattiga i anden och saknar mycket här i livet.

Produktionen är idag så "billig" så det är inte längre en fråga om förvaltning, produktion och fördelning.
Idag handlar det enbart om förvaltning och fördelning.

Det måste till humanare inställningar till vad livet är värt och varför vi söker förbättra denna värld.

Kapitalismen har lärt oss att mäta vår lycka i förhållande till andra, vi måste återta rätten att skapa våran lycka individuellt.

Sen bör vi ha ett ekonomiskt system som rymmer andra system i sig. Inte ett aggressivt sådant som söker slå ut marknader som det inte redan kontrollerar.

Heja världsstaten, fejka alien attacks så vi kan känna samhörighet med varandra :)

I viss mån har Du rätt...i viss mån har Du fel
.

Den ägande klassen är intresserad av sin själ, men kan och vet inget sätt bättre än att parasitera på det arbetande folket genom att stjäla värdet ur deras produktion?

BENJIE

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 aug 2006 00:32

Benji jag missar din fråga, du skulle inte kunna utveckla den?

Om den nu var riktad till mig.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 09 aug 2006 11:26

Näckrosblad

Men jag skrev ju att det var en kritik mot systemet. Att systemet gör dessa saker, eller rättare sagt, individer som alla är övertygade om systemets överlägsenhet, gör dessa saker kollektivt, utan att reflektera över om det är rimligt eller inte.

Vissa reflekterar dock och menar, som jag, att det är inte rimligt att ha som princip att besvara dysfunktionaliteter med krig. T.ex. som Amerikanarna som "krigar" mot droger, krigar mot kriminalitet, krigar mot hemlöshet, etc, etc. Krig löser inga problem. Man måste, som du skriver, ta upp situationen och analysera den och komma på en bättre lösning.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 09 aug 2006 16:28

J R Auk skrev:Allt handlar om fördelningen av jordens resurser.

Det löser inte grundproblemet; överkonsumering av naturresurser. Har du för många människor på planeten som konsumerar, spelar en fördelning ingen som helst roll.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 09 aug 2006 16:30

Kiifen skrev:Näckrosblad

Men jag skrev ju att det var en kritik mot systemet. Att systemet gör dessa saker, eller rättare sagt, individer som alla är övertygade om systemets överlägsenhet, gör dessa saker kollektivt, utan att reflektera över om det är rimligt eller inte.

Vissa reflekterar dock och menar, som jag, att det är inte rimligt att ha som princip att besvara dysfunktionaliteter med krig. T.ex. som Amerikanarna som "krigar" mot droger, krigar mot kriminalitet, krigar mot hemlöshet, etc, etc. Krig löser inga problem. Man måste, som du skriver, ta upp situationen och analysera den och komma på en bättre lösning.

För att inte spåra in på cirkulär argumentation, utgår jag ifrån detta inlägg, vilket jag håller med dig om; vi måste finna en bättre lösning. Mina förslag:

a) Reglera överbefolkningen
b) Bort med konsumtionslivsstilen
c) Naturligt urval av människor
d) Reglering av teknologi
c) Så mycket förnybar energi som möjligt
d) Minst 70% av jordens yta fri från mänsklig bebyggelse - den behöver återhämta sig

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 09 aug 2006 16:44

näckrosblad skrev:d) Minst 70% av jordens yta fri från mänsklig bebyggelse - den behöver återhämta sig

???

Från vad?

LHE

Inläggav LHE » 09 aug 2006 17:57

Anders H skrev:
näckrosblad skrev:d) Minst 70% av jordens yta fri från mänsklig bebyggelse - den behöver återhämta sig

???

Från vad?

Från mänsklig begyggelse, kanske? :roll:

Och det med all rätt; de unika ekosystem som fortfarande existerar klarar inte av att helt utan vidare trängas in i små hörn av en enda art (människan).

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 09 aug 2006 18:43

LHE skrev:Från mänsklig begyggelse, kanske? :roll:

Och det med all rätt; de unika ekosystem som fortfarande existerar klarar inte av att helt utan vidare trängas in i små hörn av en enda art (människan).

Och om vi ska frigöra 70%, hur många procent menar du är bebyggd då? (Jag bryter ihop, här på min sida av Internet.)

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 09 aug 2006 22:19

Anders H skrev:

Och om vi ska frigöra 70%, hur många procent menar du är bebyggd då? (Jag bryter ihop, här på min sida av Internet.)

"För mycket?"

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 09 aug 2006 22:22

näckrosblad skrev:
Anders H skrev:

"För mycket?"

Varför då öka till 70%?????

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 09 aug 2006 22:27

Anders H skrev:
näckrosblad skrev:
Anders H skrev:

"För mycket?"

Varför då öka till 70%?????

Hur tänker du? Jag sade precis att vi har för STOR bebyggelse på jordklotet. Lösning? MINSKA den - inte "öka till 70%". 147 i IQ? :roll:

Återgå till "Politik och samhälle"