Projektarbete

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Filthy
Kontakt:

Projektarbete

Inläggav Filthy » 07 jan 2006 03:15

Jag går Na och ska börja 3an nästa läsår. Alla treor på min skola ska utföra ett projektarbete som ska
dokumenteras och presenteras. Många finner det roligt att starta egna företag och sådant.

Jag skulle bli överlycklig om jag kunde få några kreativa ideér.
Jag har hittills funderat på att bygga en katapult
driven av tryckluft eller något liknande.

MVH//

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 07 jan 2006 23:31

Jag gjorde ett arbete med Guppyfiskar när jag gick trean. Vi försökte b.la. undersöka den sexuella sellektionen beroende på miljö hos honorna. Fruktansvärt nördigt och roligt ämne att sätta sig in i. Vilket i o försig alla ämnen blir efter ett tag. Svenska Guppy Sälskapet är dock i en klass för sig... Just saying.

Enfero

Inläggav Enfero » 08 jan 2006 00:16

Ett annat kul projekt är att bygga en zeppelinare, eventuellt med motorer som du kan styra själv. Börja planera hur den ska konstrueras, bygg den, fyll den med en lätt gas, ex. helium (inte vätgas ;P), och hitta på lite egna idéer. Tre killar här gjorde det nyligen med en videopresentation, ganska kul. Kanske kan bli sponsrad av nått företag som vill göra ballongreklam, hehe. Själv pysslade jag med solceller, andra försökte skapa egna tornados och norrsken.
När jag gick i trean dock, så kartlagde vi alla världens reaktorer och förde in i en databas, forskade lite kring ämnet ang. framtidsutsikter, säkerhet och miljöaspekter och besökte bl.a. Forsmark (fick även miljövänliga t-shirts).

Finns hur mycket som helst att välja på, bara att ta något som man tycker är intressant ;)
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.

marlon

Inläggav marlon » 16 aug 2006 23:14

Jag tar upp tråden igen eftersom jag nu behöver en idé till ett projektarbete som har med Naturvetenskap (gärna inom miljö) att göra. Det ska gärna vara lite orginellt eftersom man ska visa upp det på en mässa i slutet av trean.
Så har ni några förslag är jag väldigt tacksam.

Själv funderar jag lite på att göra ett arbete som handlar om hur människor levde på stenåldern.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Di sma unda jordi

Inläggav hovnarr » 16 aug 2006 23:44

Tycker stenåldersgrejen låter bra. Själv är jag svag för mikroorganismer. Det finns otroligt många miljötillämpningar där. PM:a mig om du vill ha mer info om det.

-narr-

Återgå till "Naturvetenskap"