Finns det fler än mig här som upplever det?( Dvs. bilder/filmer strax innan du somnar.) Vad ser du då? Ser du det i färg eller svartvitt? Allt/alla små korn är av intresse! Tack! Det var först när jag var vuxen som jag fattade att inte alla upplever det här.
Menar du med "strax innan du somnar", den tid som föregår den omedvetna djupsömnen? Vi har ju något som kallas REM-sömn som inträffar mellan helt vaket och helt sovande tillstånd.
I så fall kan jag definitivt svara ja på den frågan.
Men det finns också ett element av interaktion i varierande grad så jag skulle inte direkt likna det som sker med bilder/filmer, även om upplevelserna *kan* vara av en sådan art, och *kan* vara i svartvitt, men mestandels är de i färg.
Jag kan dock tillägga att upplevelserna tenderar att vara som starkast vid insomningen precis när REM-sömnen börjar, och som starkast vid uppvakningen när REM-sömnen slutar. Det är också här som gränsen mellan drömtillståndet och vakentillståndet börjar att suddas ut.
Man ska också vara medveten om att vissa delar av medvetandet (beroende på tillfället) kan "vakna" tidigare än andra, liksom vissa delar av medvetandet kan "somna" tidigare än andra.
Mer konkret: Man kan höra "drömljud" innan man ser fenomenet ifråga och vise versa.
Jag anser att människor i allmänhet ser alltför lätt på drömmar. De påverkar oss psykologiskt i långt större utsträckning än vad vi i allmänhet tror. Men även fysiskt. Förmågan att gå i sömnen är ju bara ett av många bevis för detta.