Forumets IQ
Moderator: Moderatorgruppen
Modul skrev:Men FF är nog inte en representativ del av befolkningen. Jag skulle kunna tro att korrelationen mellan folk som intresserar sig för filosofi och folk med högt IQ är ganska hög.
Jo det tror jag också men det är vanligt att man överskattar sina förmågor. Skulle kanske starta en ny undersökning om hur bra vi är på att köra bil t.ex., skulle tro att det visar sig att de flesta är bättre än snittet även då.
-
suchanother
- Avstängd
Ställde upp som försökskanin (fick 200 spänn) när en snubbe från psykologiska institutionen dök upp på våran matteföreläsning och frågade efter frivilliga till ett IQ-test.
Då var jag fortfarande ung och snabb i skallen och hade inte hunnit förstöra hjärnan med massa kemiska stimuli.
Fick nånstans 135 på testet, själv var jag mest intresserad av cash och åkte sen raka vägen till bolaget.
Men på den tiden var jag snabb, brottades med c-kurser i matte, hjärnan jobbade 18h dygnet.
Idag får jag vara glad om jag kommer upp till 70 IQ.
Då var jag fortfarande ung och snabb i skallen och hade inte hunnit förstöra hjärnan med massa kemiska stimuli.
Fick nånstans 135 på testet, själv var jag mest intresserad av cash och åkte sen raka vägen till bolaget.
Men på den tiden var jag snabb, brottades med c-kurser i matte, hjärnan jobbade 18h dygnet.
suchanother skrev:Ställde upp som försökskanin (fick 200 spänn) när en snubbe från psykologiska institutionen dök upp på våran matteföreläsning och frågade efter frivilliga till ett IQ-test.
Jag håller med dig (dessvärre även på sista punkten). Men egentligen är inte detta konstigare än att en snygg person gillar sitt utseende.
Re: Forumets IQ
[/quote]Modul skrev:Algotezza skrev:Hur förhåller sig ens resultat på ett IQ-test till ens verkliga IQ?
IQ är någonting man mäter med ett IQ-test. Således är ens verkliga IQ det man får på ett standardiserat IQ-test.
En sanning med en viss modifikation.
Om en person gör olika standardiserade tester kan det skilja sig lite,
brukar normalt inte skilja mer än maximalt 4 IQ-poäng.
Dessutom bör man vara mkt försiktig med att använda resultatet från Mensatestet om man gjort det. I mitt fall skiljde det sig inte så lite.
Orsak, sapatial förmåga, och framför allt verbal förståelse, vilket i ett test där flera faktorer vägdes samman gav ett betydligt högre resultat.
(Dock inte tillräckligt för Mensa, fast det gör mig inte så mycket).
Ja, jag gjorde ett "riktigt" test förra året, och frågade psykologen om just detta. Har även sett samma info på nätet (har tyvär ingen länk).
Anders H skrev:Vi var några kompisar som trissade varandra. Är man en coder så är det lite coolt att ha högt IQ. Och coders använder den del av hjärnan som man testar, så de flesta coders är vana att tänka på ett speciellt sätt. Själv har jag 147, men jag skulle inte vilja testa igen, av rädsla att göra sämre ifrån mig.
De använder ju två skalor parallellt, och den du anger är rimligen den som man börjar fasa ut (högre standardavvikelse). Orkar inte kolla upp vad de heter, catell heter den ena tror jag. Istället för en siffra som inte säger så mycket kan man ange vilken percentil av befolkningen man tillhör. Mensa testar upp till den översta percentilen, dvs den procent av befolkningen som har högst IQ, och det är där du ligger eftersom de inte mäter högre (rätta mig om jag har fel).
Algotezza skrev:amy skrev:min iq e bara 4
Som min mentala ålder, enligt en mig närstående kvinna.
Du har säkert väldigt hög EQ. Den är viktigare än IQ:n. Ännu viktigare är social kompetens men viktigast är verbal inkontinens.
A
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Modul skrev:En intressant fråga är: Har man en god uppfattning om vad man skulle prestera på ett IQ-test?
En annan intressant fråga: Har man en god uppfattning om vad en person man känner mycket väl skulle prestera på ett IQ-test?
fråga 1: Jag gissade inom rätt kategori iaf när jag gjorde mitt IQ test, inte exakt rätt men nära
Fråga 2: Jag och en kompis gjorde testet någon dag ifrån varandra och han gissade på att han skulle få lite högre än mig och tvärtom men vi hamnade på exakt lika (sjukt nog)
Tor skrev:Fråga 2: Jag och en kompis gjorde testet någon dag ifrån varandra och han gissade på att han skulle få lite högre än mig och tvärtom men vi hamnade på exakt lika (sjukt nog)
Vad betyder "och tvärtom" i det här fallet?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...