Härligt! Kul att flera hängde på. Och naturligtvis var det inte bara igår som man kunde hänga på, utan man kan ta informationssabbat när man vill. Ofta, om så önskas.
What gives sammanfattar det bra. Syftet med övningen är förstås inte att stänga av ALL information - då får man problem med gränsdragningar osv. Även om man så att säga "blundar med öronen" så är det en jäkla massa tankar som surrar omkring i huvet. Om jag härleder ett nytt stycke information genom att sitta och tänka, utan yttre påverkar, är det då information? Och så vidare...
Nej, grejen är ju att hajja just det som What gives hajjar. Hur slentrianmässigt vi konsumerar information. Hur Metro liksom hamnar i handen och man läser nåt skit om Lars Lejonborg av bara farten - för att slippa tänka eller av någon annan orsak.
Kvadett skrev:Så det du ber oss att ligga kvar i sängen och stirra i taket från det att vi vaknar tills dess att sömnen kommer ikapp oss igen?
Ja, det är alltså den avancerade fortsättningskursen på experimentet. "Don't just do something, sit there!", som zenbuddisterna säger. Jag har tänkt tanken att avsätta tid för en totalpassiv dag (dock utan bullerskydd och vattenkammare) där man eventuellt går upp ur sängen för ett toalettbesök när man verkligen inte kan hålla sig längre, men inte annars. Tror det vore grymt jobbigt - och superintressant. Men rätt skrämmande, så jag har avstått hittills.
Själv lyckades jag extremt dåligt med min infofria dag. Jag insåg försent att den innehöll anatomiföreläsningar från 8.30-16.30 och ren självbevarelsedrift gjorde det nödvändigt att jag satt där och lyssnade. Sen när jag kom hem insåg jag hur tråkigt det var att inte få gå till datorn och leka, så jag sket i alltsammans. Det enda jag lyckades avstå från var meningslöst Metro-läsande, vilket fick mig att istället uppskatta skönheten hos ett träd medan jag väntade på bussen. Bättre lycka nästa gång.