HUND=människa - SAMMA VÄRDE??
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
HUND=människa - SAMMA VÄRDE??
Självklart skall allt levande behandlas med respekt. Men samma respekt?
Frågan för dagen: har djur och människor exakt samma värde?
(c) KYREUS
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
-
suchanother
- Avstängd
- Skogsälvan
- Avslutat konto
*ger such en örfil* Kyreus, du kommer ju som vanligt med en fråga jag inte kan svara på :) Vore det en brand så skulle jag rädda en människa före en hund, även om det vore min hund - men om jag skulle göra rätt... ingen aning. Jag frågar istället dig, du som är präst: får man ta hunden med sig uti himlen? Jag hoppas ju det.
-
suchanother
- Avstängd
Re: HUND=människa - SAMMA VÄRDE??
(c) KYREUS skrev:Självklart skall allt levande behandlas med respekt. Men samma respekt?
(c) KYREUS
Ja, i det att båda existerar och är uppbyggda av likartade materiella partiklar och celler och befinner sig på samma klot, Tellus.
Vad menar du annars med värde här?
Människan har människovärde, unden hundvärde. Båda hur levande varelse-värde.
Vi kan tala om många värden: näringsvärde (postmortalt), samhälleligt värde (vad de kan dra in i skatt).
Andligt värde? Själsligt värde? Värde i Guds ögon? Värde i egna ögon? Egenvärde? Existensberättigande?
Vem vet vilket värde som varar... och hur länge det gör det...
A
Algotezza aka Algotezza
När den mindre vässade Ireen von Wachenfeldt sa att män är djur, var det för det första tekniskt korrekt, men möjligtvis nervärderande mot de andra djuren. Det finns väl inga hundar som borrar olja och kör SUV? Våran förvuxna hjärnbalk är det som gör att vi tror oss vara speciella, och det är den som får oss att tro att alla andra gladligen dör en plågsam död för att behaga oss och vårat exploaterande av denna planet.
Nej, människan är inte exakt lika mycket värd som djur.
Nej, människan är inte exakt lika mycket värd som djur.
-
Dktr_Faustus
- Kontakt:
Som någon har nämnt så finns det olika värden och man kan diskutera huruvida människans intelektuella förmåga att resonera och filosofera gör oss mer värdefulla än djur. Att vi har förmågan att ta vara på denna världen och jorden utan att förstöra den och att vi har förmågan att rädda den ifrån möjliga katastrofer ger oss inte större värde ifall vi itne använder den (vi gör helt tvärt om ju?) djuren saknar denna förmågan och har då inte heller samma ansvar gentemot natur och omgivning som människor. Är detta saker man ska ta in i beräkningen? I sånna fall så håller jag med talaren som sa att djur är värda mer än människor.
Dktr_Faustus skrev:Som någon har nämnt så finns det olika värden och man kan diskutera huruvida människans intelektuella förmåga att resonera och filosofera gör oss mer värdefulla än djur. Att vi har förmågan att ta vara på denna världen och jorden utan att förstöra den och att vi har förmågan att rädda den ifrån möjliga katastrofer ger oss inte större värde ifall vi itne använder den (vi gör helt tvärt om ju?) djuren saknar denna förmågan och har då inte heller samma ansvar gentemot natur och omgivning som människor. Är detta saker man ska ta in i beräkningen? I sånna fall så håller jag med talaren som sa att djur är värda mer än människor.
Ta den som springer fortast istället.
Re: HUND=människa - SAMMA VÄRDE??
(c) KYREUS skrev:Självklart skall allt levande behandlas med respekt. Men samma respekt?
(c) KYREUS
Eftersom vi är människor så upfattar väl de flesta av oss att
människan har ett högre värde och hunden borde kanske
uppfatta att hunden har högre värde men eftersom tamhunden
inte lever ett naturligt liv med sina likar så blir det mer komplicerat förstås :-s Hundens urföräldrar vargarna tycker
nog inte att människorna är lika mycket värda som dem.
Återgå till "Religion och andlighet"