Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Wintran

Inläggav Wintran » 03 okt 2006 02:52

Mohini skrev:visst låter det bra... men varför måste det vara ett sunt sinne?

Jag tolkar det snarare som "ett ärligt sinne", alltså att man är ärlig mot sig själv och sina innersta känslor. Helt enkelt att man strävar mot vad man egentligen vill snarare än att skapa sig massa falska föreställningar om sina känslor.

Mohini skrev:- om något som jag älskar att göra är osunt, måste jag då välja mellan att vara healthy och att vara happy? det blir ju svårt om det ena (happy) bygger på det andra (healthy).

Jo, det är ju inte alltid lätt, men jag tänker mig att man får väga olika, med målet att bli så lycklig som möjligt på sikt. Om nu det viktigaste för en är att hålla på med en extremsport så får man väl göra det, och acceptera att man väljer att utsätta sig för riskerna. Samma med rökning. Visst blir man glad av det kortsiktigt, men som med allt får man fundera på om det är värt det, eller rättare sagt om det kanske är värt att ta sig ur det för att det egentligen skulle få en att må bättre både fysiskt och mentalt.

Ibland kan ett kortsiktigt lidande vara nödvändigt för ett långsiktigt välmående, och ibland kan det säkert vara värt att vara "ohälsosam" för att må bra, som du säger. Dock brukar hälsa och lycka oftast gå hand i hand, så några extremt svåra avvägningar borde man inte behöva göra, så länge man accepterar det beslut man också tar.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Wintran

Inläggav Wintran » 03 okt 2006 04:25

Hehe, jag har förresten stått inför en sådan avvägning hela natten. Ska jag gå och lägga mig och må bättre fysiskt i morgon eller ska jag fortsätta läsa, skriva och fundera eftersom det gör mig lycklig? Tydligen kunde jag inte motstå frestelsen att bli lycklig, och det blir på bekostnad av min hälsa som vanligt.

Just det där med att sova har jag aldrig riktigt fått till, och det stör mig. Kunde inte dygnet bara vara fyra timmar längre?

Det är väl inte alltid så lätt att tänka långsiktigt...
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Sambasture

Inläggav Sambasture » 15 okt 2006 21:51

Vi håller på med en uppsats för religionen i skolan just nu med rubriken Livsåskådning, etik och moral, där flera av frågorna som vi ska besvara knyter an till meningen med livet.

När det här ämnet kommer upp bör man göra skillnad på meningen med livet och meningen i livet. På det här forumet verkar ni mest ha diskuterat meningen i livet(med några få undantag), rubriken till trots.

När vi diskuterat ämnet i skolan, var det skrämmande många som svarade döden. Jag kan ha viss förståelse för att man ser döden som meningen med livet, för det är ju trots allt döden är det slutgiltliga målet, det som väntar oss alla. Men är det inte en lite pessimistisk livssyn, för att inte tala om cynisk och ganska tråkig. Finns där verkligen inget mer?

Vad tycker ni om döden som meningen med livet? för pessimistiskt eller bara realistiskt? Kan döden vara meningen i livet? (Gud nåde er om ni svarar ja  ). Vad är annars meningen i livet?
~ Tea and Sympathy ~ Tea and Philosophy ~

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 16 okt 2006 13:18

OBS! Ignorera sambastures inlägg ovan och svara istället i denna tråd där samma fråga ställs:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=2713

-narr-

Sambasture

haha mitt fel =)

Inläggav Sambasture » 16 okt 2006 18:39

hehe faktum är att jag bara skapade den helt nya tråden p g a teknisk okunskap, meningen var att ställa frågan här.. men jag antar att jag får skylla mig själv, tack för hjälpen med länken :)
~ Tea and Sympathy ~ Tea and Philosophy ~

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 okt 2006 03:12

dude skrev:Det är lika mycket mening med en myras liv som en människas. D.v.s ingen mening alls. Allting har en början och ett slut. Det gäller såväl människor som universum. Det kan bara finnas mening med någonting som är konstant. Eftersom allting försvinner efter ett tag så skulle meningen i sånna fall också försvinna, och därmed vara helt meningslös. Vilket motsäger sig självt.

Varför kan inte meningen ligga i det förgängliga?

Varför söker du retoriskt bevisa något som du inte ger skäl till varför du söker bevisa?

En fågel som föds och sedan dör är utan liv?
En tårta som äts är utan smak?
Så en tillfällig lycka är ingen lycka?

Meningslös kan något bara vara tills jag gått förbi, och hur mycket du än kämpar har meningen befästs av min blotta existens.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 17 okt 2006 08:32

Meningen med livet........
Jag tror att meningen med livet är mycket mycket större än någon levande någonsin kan förstå(inkl. mej själv)
Tänk på alla fantastiska insekter som är skapta o perfekt utformade för sin omgivning, o ekologin hur den går ihop för en del äter o en del äts upp.
Kanske är vår vistelse här lika fantastisk, men som med allt annat kan man inte se det när man är inne i det.........
När man "tappar"fotfästet brukar man helt plötsligt få uppenbarelser, kanske är för att man kan se sitt liv "utifrån" då.
Man får en vetskap om att livet är totalt o obevekligt FANTASTISKT man uppskattar allt som bara för några minuter sen var helt värdelöst, för man "såg" det inte för man va "inne" i det.
Då får man hopp om att det här "livet" inte är förgäves, det är en "anhalt" till nåt annat, som vi inte heller kan "se" eller ens förstå men nu vet man att allt kan vändas på en sekund från förtvivlan till gudomligt,vilket man ALDRIG trodde skulle kunna hända innan.
Jag tror ju att detta absolut inte är slutet, snarare tvärtom.
Alla anhalter är en evighet, som slutar-börjar i en evighet ..........................osv. :shock:
Ja det är min uppfattning om meningen med livet :smt049
Upp till var o en att kritisera eller sönderdela överbevisa, men finns det några BEVIS överhuvudtaget?!?! :-s
Kram Rozamunda

Man är ju bara människa, o vissa dagar inte ens det.
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.

Katana

Re: Meningen med livet

Inläggav Katana » 17 okt 2006 09:54

Att röra sig mot centrum.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 17 okt 2006 16:40

Att ha en lika flashig bild som Katana?

Katana

Inläggav Katana » 17 okt 2006 17:06

Ne.
Läs noga

Jag (jaget) är i (inom) en kropp. En himlakropp.
Det är hard core ! Inte jag (det lilla katana alltså)

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 17 okt 2006 17:21

mening i livet är en sak. meningen med livet är en annan. Den första går att besvar sedan den är något högst subjektivt, den andra tillhör så absolut inte filosofins område men något i rättning av religion. Så går inte meningen med livet att besvara filofiskt eftersom den oundvikligen måste ligga för livets skapelse och att fråga om avsikten med den ligger långt utanför människans erkännelsesförmåga av självinlysandes orsaker.

Katana

Inläggav Katana » 17 okt 2006 17:29

gråa hår skrev:mening i livet är en sak. meningen med livet är en annan. Den första går att besvar sedan den är något högst subjektivt, den andra tillhör så absolut inte filosofins område men något i rättning av religion. Så går inte meningen med livet att besvara filofiskt eftersom den oundvikligen måste ligga för livets skapelse och att fråga om avsikten med den ligger långt utanför människans erkännelsesförmåga av självinlysandes orsaker.

Varje ord, varje uttalande, varje rörelse samt andetag ÄR subjektivt.
Hur gör vi då ?

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 17 okt 2006 17:30

Katana skrev:Varje ord, varje uttalande, varje rörelse samt andetag ÄR subjektivt.
Hur gör vi då ?

Ja! Men vad har det med frågan om meningen med livet att göra?

Katana

Inläggav Katana » 17 okt 2006 17:34

Hur ska vi enas om den frågan till att börja med ?
Ingen kan ju besvara den. Inte ens jag nej....

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 19 okt 2006 13:21

Givetvis så kan filosofi diskutera både meningen MED livet och meningen I livet. Absolut. Att disktuera handlingar, och omständigheter runt om dem, så väl som tankar, är en stor del av den praktiska filosofin :) Om vi pratar mening i livet så pratar vi livsfilosofi, vilket kan ha högst praktiska och effektiva utgångar ^^ Men givetvis så kan vi inte välja åt någon annan, bara föreslå och diskutera för att få en givande utveckling i frågan. Men det är ju det filosofi handlar om också.

Återgå till "Filosofi"