funderingar om livet efter detta.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

ProspectPark
Kontakt:

funderingar om livet efter detta.

Inläggav ProspectPark » 25 okt 2006 20:08

Hej,
Mycket intressanta trådar man hittar här.
Har en del ämnen att ta upp.

Jag har varit trogen kristen sen barnsben, trott på bibelns budskap...
Nu har jag kommit över en trilogi med böcker som heter "Samtal med gud", och det är en amerikans man som påstår att han har haft samtal med Gud och Gud pratar i böckerna och förklarar hur allting ligger till.
Och Gud säger att mycket i bibeln är FEL, bla finns det inget helvete, ingen djävul, inga lagar, bla bla. Människorna har skapat allt detta själva.

Det finns bara godhet, och alla kommer till himlen.

Hela bigbang processen förklaras som en gudomlig celldelning och eftersom allt är gott från början så kan inte ondska finnas i detta universum för då innebär ju det att gud i sin form innan celldelningen var elak...

Iaf, nu är jag väldigt kluven vad jag ska tro på.
Är bibeln helt och hållet tolkad av människor och skriven under väldigt lång tid så kan man ju bara tänka på hur "viskleken" fungerar.
(Alltså den leken där man viskar en mening till nästa och den till nästa bla bla bla och sista personens mening skiljer sig markant med orginalets)

Dessa böcker har fått miljoner med anhängare, jag undrar om alla är lika kluvna som mig vad gäller bibelns riktighet vs trilogins äkthet.

En annan sak,
När vi dör och uppgår i "alltet", det gudomliga, himmelriket, vad minns vi då av detta livet vi lever idag? Kommer vi att minnas vänner, familj etc?
Eller vad händer?

Disskutera gärna så jag får lite fler infallsvinklar och inte bara står och stampar på samma ställe.

So long, and thanks for all the fishes.
/Prospect Park --- An amazing park -- BBS died by thunder a decade ago.

A

Inläggav A » 25 okt 2006 20:12

Jag vet inte, men jag kan inte komma ifrån en slags förväntning, som kanske händer då man dör och kommer till efterlivet - tänk att bara få andas ut och alla runtikring en strömmar ut kärlek till en, och alla man känner och har saknat står där och ler åt en, och man känner att man kan äntligen slappna av och det är omöjligt att inte förnimma kärleken. Allt är ljust, alla byggnader, kropparna är lätta, man kan andas men behöver inte men många gör det för att det är så skönt.

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 20:33

Då får du väl passa på att skapa denna slappa himmel medans du kan, för i efterlivet finnes det inget sådant.   :)

A

Inläggav A » 25 okt 2006 20:48

Katana skrev:Då får du väl passa på att skapa denna slappa himmel medans du kan, för i efterlivet finnes det inget sådant.   :)

Jag vet inte. Jag vet inte heller om och varför jag ska tro på dig.

Flower

Inläggav Flower » 25 okt 2006 20:52

vem vet vad som stundas sedan...
jag tror på ett vackert ställe som A beskriver..
Varför välja inget el helvete när himmel finns!  :D

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 20:54

Misstänker (är så trött på ordet Tro) att det finns absolut ingenting/allting där. Dvs. inget specifikt. Man kan inte urskilja div. vare sig i det eller ur det sas. Himmel/helvete är ngt. jordiskt. 'Där bortom' misstänker jag som sagt varken eller både och av ingenting/allting.

A

Inläggav A » 25 okt 2006 20:57

Katana skrev:Misstänker (är så trött på ordet Tro) att det finns absolut ingenting/allting där. Dvs. inget specifikt. Man kan inte urskilja div. vare sig i det eller ur det sas. Himmel/helvete är ngt. jordiskt. 'Där bortom' misstänker jag som sagt varken eller både och.

Tro

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 20:59

Flower

Inläggav Flower » 25 okt 2006 21:03

Himmel el helvete..vilket kan tolkas som död och liv oxå.. :)

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 21:05

Flower skrev:Himmel el helvete..vilket kan tolkas som död och liv oxå.. :)

Jordiskt sådant ja.

A

Inläggav A » 25 okt 2006 21:06

Jo.

8)

Flower

Inläggav Flower » 25 okt 2006 21:07

jo..därför lär döden vara himlen för mig!  :)

Katana

Inläggav Katana » 25 okt 2006 21:15

Så tänkte jag också en gång i tiden, tills jag förstod påängen med varför vi ens är här till att börja med.

Flower

Inläggav Flower » 25 okt 2006 21:17

jo jag insåg det med och då började jag tro på himlen.. :D

A

Inläggav A » 25 okt 2006 21:17

Katana skrev:Så tänkte jag också en gång i tiden, tills jag förstod påängen med varför vi ens är här till att börja med.

Tro

Återgå till "Religion och andlighet"