Meine Damen und Herren!
En kort rapport från det första mötet:
Laotzu/Gustav och jag sågs vid kulturhuset strax efter halv åtta, gick på café tills de stängde och tänkte sedan kloka tankar vid sergelfontänen till ungefär halv två på natten. Det var mycket givande.
Diskussionerna kretsade kring antaganden (främst metafysiska), filosofiska inriktningar (i synnerhet monism, dualism, skepticism och realism - tänk så många nya ord jag lärt mig!), droger, meditation, lucid dreaming, medvetandets och självmedvetandets uppkomst och framtida utveckling, för att nämna ett fåtal. Men det viktiga är kanske inte vad som diskuterades, utan att åtminstone jag upplevde att jag kom framåt i mina tankegångar kring de olika frågorna. Det var alltså utvecklande.
Jag ser fram emot kommande möten och att träffa andra forumdeltagare! Bokklubbsplanerna mynnade ut i att jag nu ligger på sid 21 i Vetandets villkor. Läs den gärna Du också, så blir diskussionen mer givande sen.
/Stefan
P.S. En observation är att detta forum som medieform leder till en hel del bekymmer i sådant jag skulle vilja kalla språkförbistring. En diskussionen ansikte mot ansikte blir något helt annat. Samtidigt är det en fantastisk vinst om man kan redogöra för sina tankar i skrift på ett tydligt sätt. D.S.