Mediala.se

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

???

Inläggav Algotezza » 28 okt 2006 20:10

Rozamunda skrev:Ja ja jag uttryckte mej helt fel, men minnen från barndomen ploppade upp, o de va scary.Självklart får människor tycka o tänka som dom vill, även jag.Men som jag sa, övertyga mej gärna så ändrar jag uppfattning, o som sagt, jag har ALDRIG själv upplevt något liknande.
Jag dömer absolut inte människor, men det verkar ni göra :-k .

Vilka "ni" och på vilket sätt dömer dessa? Det är väl skillnad på att döma och bedöma...?

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 20:23

nja...nu tror jag något har blitt helt knas här..
Jag svarade på babyloves och Algotezzas inlägg....
Som jag har skrivit tidigare, så tror jag har missat en del saker som denna tråd handlar om, känns som det ligger mkt mer under ytan hos alla här. Därför la jag ner mina inlägg. Sen kom babylove in och det kändes som jag kunde svara mera utifrån hennes inlägg.
Sen vet jag inte om detta jag skrivit är att döma, jag skriver utifrån varför någon ens reagerar, som sedan kan bli till ett dömande...och det är inte att döma anser jag..

Användarvisningsbild
Rozamunda

Inläggav Rozamunda » 28 okt 2006 20:40

Jag instämmer..sjukt gör sig nog bäst inom det område där det hör hemma.  
Och när man sätter sig till "doms" över någon, då måste det ju vara brist på förståelse för sig själv..
Flower

Sjukt är typ ett ord bara också, som jag använde i detta inlägg,kan även vara något som är SJUKT roligt.

[quote]Vad som är sjukt är en definationsfråga?
Det du upplever sjukt kanske jag upplever normalt. Allt beror på våra egna erfarenheter och upplevelser. Babylove

Just de jag upplevde det som sjukt när jag va LITEN det va min erfarenhet. osv osv orkar inte förklara mer.........
Rozamunda :?
När du inser hur perfekt allt är kommer du att luta huvudet bakåt och skratta åt himlen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Döma? Bedöma?

Inläggav Algotezza » 28 okt 2006 20:42

Flower skrev:nja...nu tror jag något har blitt helt knas här..
Jag svarade på babyloves och Algotezzas inlägg....
Som jag har skrivit tidigare, så tror jag har missat en del saker som denna tråd handlar om, känns som det ligger mkt mer under ytan hos alla här. Därför la jag ner mina inlägg. Sen kom babylove in och det kändes som jag kunde svara mera utifrån hennes inlägg.
Sen vet jag inte om detta jag skrivit är att döma, jag skriver utifrån varför någon ens reagerar, som sedan kan bli till ett dömande...och det är inte att döma anser jag..

Ett fiffigt sätt att skenbart inte döma andra men ändå göra det, är att påstå att "de dömer andra", eftersom det ju är så "himla fult" att "döma andra"...och samtidigt hävda att man själv minsann inte gör det... Subliiiimt! Men möjligt att genomskåda... Oj, dömde jag någon nu, eller gjorde jag bara en bedömning?

A
Algotezza aka Algotezza

Flower

Inläggav Flower » 28 okt 2006 20:57

ja, vad som är sjukt är som med alla ord en definationsfråga och med det så blir ju allt ett enda evigt dömande..? Till och med en fråga i all väl mening blir till ett dömande.

Manthrax

Inläggav Manthrax » 30 okt 2006 10:23

Det går inte att leva ett liv utan att döma någon om man ändå vill interagera med omvärlden. Det bästa vi kan göra är att låta bli att döma någon i förväg och basera våra intryck och uttryck på våra egna erfarenheter av just den personen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Håller med

Inläggav Algotezza » 01 nov 2006 16:14

Manthrax skrev:Det går inte att leva ett liv utan att döma någon om man ändå vill interagera med omvärlden. Det bästa vi kan göra är att låta bli att döma någon i förväg och basera våra intryck och uttryck på våra egna erfarenheter av just den personen.

Precis, döma och bedöma utifrån förstahandsinfo...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"