Stockholmare, se hit!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

laotzu

Stockholmare, se hit!

Inläggav laotzu » 06 aug 2004 17:42

Inlägget hamnar under denna kategori, då jag inte riktigt vet under vilken det passar bäst. Men det jag föreslår är just en "mötesplats".

Jag tänkte att det kanske finns några stockholmare här på forumet som skulle finna det trevligt att, på neutral mark, träffas och diskutera. Låt oss starta en intellektuell (filosofisk) cafévåg á-la 1800-talets Paris!

Vad sägs? :)

Lev väl filosofer,
Gustaf

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 aug 2004 18:26

Låter underbart. Finns väl en del ställen på Söder (caféer, etc) där vi skulle kunna träffas och samtala lite :)

Några förslag om när/hur/var, osv? Regelbundet eller spontant? Jag är definitivt med; kommer dock ner till Sthlm först om en vecka.

Bra initiativ!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 aug 2004 19:23

Nämen ser man på forumet får substans :)

Själv är jag situerad i norra Stockholm så visst låter det väl skoj.

Dyker nog in och spanar in vilka kufar ni är först, innan man vågar ge sig till känna menar jag :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 09 aug 2004 11:12

Även jag, mina herrar, bor i Stockholm! Råsunda för att vara mer precis. Det vore underbart. Jag hade faktiskt en galen tanke på att anordna ett samkväm i mitt eget hem för filosofiforums deltagare där vi kunde träffas och utbyta stora tankar medan salviadimman låg tät. Men sedan skrämdes jag av att Jonas kanske skulle få för sig att jag behövde en utvecklande örfil, eller att Stefan skulle skälla ut mig efter noter, att Agnostica skulle ringa polisen, eller att något annat otrevligt skulle inträffa. Så neutral mark är kanske att föredra.

Men! Får jag då föreslå att vi inte väljer ett filosoficafé på söder, eller (gud förbjude) Kulturhuset just därför att alla kufar redan sitter där. Varför inte en picknick i hagaparken eller en take away latte i kungsan? Något spontant och lågtravande. Vad sägs om kvällstid - före, efter eller under middag.

laotzu

Inläggav laotzu » 09 aug 2004 23:23

Kul att några är öppna för det!

De första gångerna blir väl spontana, så att man ser hur många som öht. är intresserade. Att så gå över till något mer regelbundet - t ex. i kombination med en bokklubb - är ingen dum idé.

Jag hade faktiskt tänkt mig just Kulturhuset. Varför? Det är knappast mysigt, men det är mitt i city, så alla hittar, lätt för alla att ta sig hem etc.

Själv jobbar - eller studerar - jag fram till 19 varje dag, så jag kan när som efter det. Vilken dag passar Er andra bäst? Det viktiga är ju att få foten ur, en första gång.

Vilket datum kommer Du ner till Stockholm archaxe? Vi kanske kunde ta det relativt tätt inpå Din nerkomst. Om inte annat är mitt förslag nu på torsdag.

Lev väl filosofer,
Gustaf

PS. J R Auk: Kuf!? :shock: DS.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 09 aug 2004 23:35

Ni får gärna köra igång nu på torsdag, även om jag inte kan närvara då. Jag anländer på söndag (15/8), och är upptagen 15-16-17:e aug (förberedelser för plugget, kalas, osv). Därefter kan jag i princip när som helst. Plats spelar ingen roll för mig, bara det inte blir nån bakgata i Blackeberg dit det är svårt att hitta.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 10 aug 2004 07:55

hovnarr skrev: Men sedan skrämdes jag av att Jonas kanske skulle få för sig att jag behövde en utvecklande örfil, eller att Stefan skulle skälla ut mig efter noter, att Agnostica skulle ringa polisen, eller att något annat otrevligt skulle inträffa. Så neutral mark är kanske att föredra.

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2004 11:14

Ja visst är det lite roligt. Sedan om man träffas så är man mer eller mindre samma skrot och korn.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 aug 2004 11:32

Johan Ågren skrev:Sedan om män träffas så är man mer eller mindre samma skrot och korn.
Johan

Ja, det är kanske så. Här på forumet lär man ju känna insidan först så att säga.

Torsdag! Helfestligt. När stänger själva kulturhuset? Jag kollade på deras hemsida och fann att allt *i* kulturhuset stänger senast 19.00, utom parkterassen som kan ha öppet till 21.00 vid vackert väder... Men! Man kan ju i alla fall ses utanför Kulturhuset på själva plattan vid - låt oss säga 19.30 - och sen gå till någon annan lämplig lokal om kulturhuset är stängt.

Förresten, kunde man inte göra om kulturhuset till natthärbärge för hemlösa? Det verkar ju ändå bara stå tomt nattetid. Detta vore väl ändå något kulturellt.

Jaha, blir det fler än laotzu och jag på torsdag? \:D/

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 aug 2004 13:29

Jag får nog dyka in vid nästa möte, sticker till grekland en veckas tid :)

Men om ni inte skrämts för mycket av er första dust, så bokar jag in mig vid nästa tillställning.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 11 aug 2004 11:55

laotzu, har PM:at dig ang. morgondagen. /Stefan

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 aug 2004 23:37

Framöver så kan jag skicka ut sådan här information i nyhetsbrevet. På så sätt kan det nog bli några fler. :) Jag kan även informera om "bokklubben", vilken bok som är aktuell under månaden ETC.

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 12 aug 2004 11:33

Bra där Johan, the more the merrier!

Tillåt mig att utannonsera filosofiforums första (?) IRL-träff:

Idag, torsdag, Kulturhuset, ingången vid sergels torg, 19:30. Det blir jag och gänger, dvs. laotzu för ögonblicket.

Sådär annars vore det kul och veta vilka här som redan setts IRL. Det kan väl inte vara så att vi alla hittat hit helt slumpmässigt på surfandets vågor?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 aug 2004 10:47

Meine Damen und Herren!

En kort rapport från det första mötet:

Laotzu/Gustav och jag sågs vid kulturhuset strax efter halv åtta, gick på café tills de stängde och tänkte sedan kloka tankar vid sergelfontänen till ungefär halv två på natten. Det var mycket givande. :D

Diskussionerna kretsade kring antaganden (främst metafysiska), filosofiska inriktningar (i synnerhet monism, dualism, skepticism och realism - tänk så många nya ord jag lärt mig!), droger, meditation, lucid dreaming, medvetandets och självmedvetandets uppkomst och framtida utveckling, för att nämna ett fåtal. Men det viktiga är kanske inte vad som diskuterades, utan att åtminstone jag upplevde att jag kom framåt i mina tankegångar kring de olika frågorna. Det var alltså utvecklande.

Jag ser fram emot kommande möten och att träffa andra forumdeltagare! Bokklubbsplanerna mynnade ut i att jag nu ligger på sid 21 i Vetandets villkor. Läs den gärna Du också, så blir diskussionen mer givande sen.

/Stefan

P.S. En observation är att detta forum som medieform leder till en hel del bekymmer i sådant jag skulle vilja kalla språkförbistring. En diskussionen ansikte mot ansikte blir något helt annat. Samtidigt är det en fantastisk vinst om man kan redogöra för sina tankar i skrift på ett tydligt sätt. D.S.

laotzu

Inläggav laotzu » 13 aug 2004 12:28

Så är då historiens första filosofiforum.com-möte avklarat. Två tappra själar var närvarande; jag (Gustaf) och hovnarr (Stefan).

hovnarr har redan redogjort för några av kvällens diskussionsämnen. Även jag fann diskussionerna högst givande; att vi satt halva natten är bevis nog.

En sak som jag dock känner att jag vill berätta, är att vi diskuterade konsekvenserna med att lära känna folk på Internet. "Kompissnack" har en tendens att, allt som oftast, vara ytligt. Detta forum står i kontrast i det att vi här ofta diskuterar "djupa" frågor. När man väl träffas IRL får detta roliga följder, i det att man "endast" känner varandra på ett djupt plan. I en sån relation existerar inte ens ytlighet; tvärtom, det djupa är det självklara. Attityden är en helt annan än i en ytlig relation, någon som iaf. jag finner högst tillfredsställande. Man kan påstå och diskutera saker som man annars aldrig skulle ta upp, kanske rent av flina bort i tron att det var ett skämt.

Min förhoppning är att fler så småningom tar chansen att, tillsammans med oss andra, vidga sina perspektiv och bolla idéer någonstans i Stockholms cafévärld.

Lev väl filosofer,
Gustaf

Återgå till "Mötesplatsen"