Carpe Nihil skrev:I det första stycket så.. nej. Det är inte självklart bra eller dåligt i några av de angivna situationerna. Det är fortfarande beroende av en subjektiv synvinkel.
Jag kan nog se på godhet som det rationella och naturliga, och på ondska som det icke-rationella och falska. Det handlar i grund och botten om moral och etik, och måste därför ses ur ett mänskligt perspektiv.
Om vi säger att ondska inte existerar så hävdar vi indirekt att etik och moral inte existerar, och det har jag svårt att tro eftersom hela våra liv kretsar kring att värdera och prioritera. Jag tror egentligen det är så enkelt att det goda är det vi upplever som
bra medan det onda är det
dåliga. Visst är det subjektivt, men om vi drar godhet och ondska till sina extremer så kommer vi till frågan vad som är den yttersta strävan bakom alla våra viljor och behov, och vad liv egentligen är.
Jag tror att det som utgör liv är en grundläggande strävan att sprida liv vidare, vilket även skapar en stark självbevarelsedrift. Livet ingår i en konstant kamp mot döden, där liv omvandlar död materia till nytt liv samtidigt som gammalt liv dör. Jag ser därför att den givna motpolen till liv är döden, att döden är just livets värsta fiende.
Ur ett mänskligt perspektiv är alltså liv bra och död dåligt, och vi kan bygga vidare på dessa tankar genom att säga att lycka leder till liv och olycka leder till död. Det är alltså bra att vara lycklig och dåligt att vara olycklig, då det sista är närmare döden än det första. Genom detta tänkande skulle vi kunna definiera ondska som
död och
olycka, både subjektivt och objektivt i ett livsbejakande universum.
Det här är vad jag kommit fram till, om det känns ologiskt får ni gärna protestera.
Carpe Nihil skrev:Men det andra stycket är mer intressant. Det första du talar om är psykologisk egoism, men det är väl inte detsamma som egoism i vardaglig mening? Psykologisk egoism är bakomliggande medvetandet. Vanlig egoism måste defineras på något annat sätt. Antagligen sådant som man medvetet gör enbart för sin egen vinnings skull?
Jo, låter vettigt. Min poäng var att det är lika rätt att säga "alla handlingar är egoism" som att hävda motsatsen, om vi inte har bestämt i förväg att vi enbart ska diskutera den psykologiska egoismen. För mig handlar det om två olika definitioner som inte utesluter varandra.