kan DROGER försvaras?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

kan DROGER försvaras?

Inläggav * KYREUS * » 27 nov 2006 18:59

Nån rackare hävdade i helgen att droger faktiskt KAN försvaras, Jag hörde det i foajen på teatern, men blev aldrig klok på argumenten..

Frågan för dagen: VAD skulle kunna försvara
                                    nyttjande av droger?

(liberale) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

What Gives?

Inläggav What Gives? » 27 nov 2006 20:02

Att det är kul.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 nov 2006 20:24

Vad skulle kunna försvara nyttjandet av toapapper?

Dano
Kontakt:

Inläggav Dano » 27 nov 2006 20:25

Personligen så har jag tagit mig ur min egen livslögn, öppnat upp inkapslade känslor som jag inte trodde fanns efter att ha testat amfetamin.
Men jag har också fått ruskiga ångest attacker efteråt.

Det här var ganska många år sedan och jag försvarar inte droger men i mitt fall så var det bra.

Här även test lite andra droger och det är helt klart ingen lek.
Det är ett experiment och det gäller att klara utav bakslagen, att inte försöka fly sin egen smärta som blir synlig när ruset avtar, annars finns det risk att fastna i en psykos och då bli torsk på droger eller alternativt sjukvårdens preparat.

Katana

Inläggav Katana » 27 nov 2006 20:36

Personens egna val av att bruka dem ?

gottlib

Inläggav gottlib » 27 nov 2006 23:38

Tja, jag konsumerar alkohol i måttliga mängder och har inga problem att försvara det. Ett glas vin till maten förhöjer smakupplevelsen och kan vara skönt avslappnande.

Men jag antar att du tänkte på tyngre droger eller högre doser men även då finns det väl fall då det kan försvaras, t.ex. vid smärtlindring. Vill förresten minnas att jag såg ett TV-program där en person med Parkinsons hade upptäckt att hans symptom mildrades kraftigt av något narkotiskt preparat. Det var inte sanktionerat av läkare men gav tydligen en del uppslag om hur Parkinsons eventuellt kan botas eller mildras i framtiden.

amy

Inläggav amy » 28 nov 2006 02:56

jag hörde att marijuana är inte mer farligt än cigaretter, men man har gjort dom olagliga för att då skulle det inte säljas så mycket cigaretter och så skulle dom inte få så mkt pengar.

allt är droger. t.ex jordgubbar.
vissa är bara starkare.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 nov 2006 03:30

Jag sitter här hemma och söker älska hela världen precis som din korstfäste stackare ville. Jag avsvär mig kristendomen då jag inte tror på auktoritet inför tro i något fall. Jag finner hjälp i mitt sökande att transcendera min natur att vilja hävda mig i intagandet av droger.

Jag älskar dig mer.
Är inte det ett försvar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Wintran

Inläggav Wintran » 28 nov 2006 04:23

Alla beroenden är farliga om man inte inser dess negativa bieffekter. Jag är rätt kontinuerligt "beroende" av att sitta uppe sent på nätterna, för jag blir kreativ då och har något inom mig som tycker det är obehagligt att avsluta dagen. Tyvärr accepterar jag inte att gå upp sent på dagen och eventuellt komma för sent till jobbet, jag accepterar inte att inte få sova ut och jag accepterar inte att jag tvingar mig själv att vara uppe sent på nätterna när jag egentligen är dödstrött, för jag inser att det bara skadar mig.

Ja, jag har fastnat i en ond cirkel som jag inte lyckas ta mig ur.

Jag kan tänka mig att det är lätt att fastna i liknande cirklar med droger, att man känner att man får något gott utav dem men samtidigt en hel del ont.

Det bästa är väl att finna det goda på ett annat håll där man slipper bieffekterna, det nästbästa att acceptera det negativa och stå för konsekvenserna.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

dobermanz

Inläggav dobermanz » 28 nov 2006 09:29

Jag tycker att det är ok ge dråger i medicinskt sifte. Exempelvis för att minska smärta hos cancer sjuka.

Användarvisningsbild
Damir

..

Inläggav Damir » 29 nov 2006 00:15

Destruktiva handlingar ska inte behöva försvaras av den som begår dem överhuvudtaget. Inga av våra handlingar ska behöva försvaras, bara förklaras. Att behöva försvara en handling är att stå i defensiv position och komma med så mycket bullshit argument som helst.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2006 01:52

Är droger alltid destruktiva?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Tractatus

Inläggav Tractatus » 29 nov 2006 05:21

jag hörde att marijuana är inte mer farligt än cigaretter, men man har gjort dom olagliga för att då skulle det inte säljas så mycket cigaretter och så skulle dom inte få så mkt pengar.

allt är droger. t.ex jordgubbar.
vissa är bara starkare.

Lägg ner med ditt meningslösa svammel.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 nov 2006 09:23

Lägg ner med ditt meningslösa svammel.

Det var ju meningsfullt.

...Sen är det ju inte direkt någon hemlighet att det fanns kommersiella intressen bakom förbudet mot hampan. Detsamma gäller dess skadeverkningar. Du kanske borde prova på så du vet vad du yttrar dig om?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2006 12:50

Vigilante tractatus.

Är du polis eller militär, vad är ditt försvar för att med glädje sätta skygglappar över dina ögon? Vad är ditt försvar mot att tåga mot ondskan och offra både sanning och kritik?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis_%28drog%29

Återgå till "Psykologi"